Plui a passin lis oris di cheste domenie al 1 di Otubar, plui a corin lis imagjins de zornade in Catalogne e plui mi ven sù un malstâ, plen di rabie di une bande e di comozion di chê altre.
**Viodi i poliziots in neri, simii a milizians fassiscj di un cine di fantasience bati cu la sodisfazion di fâlu, rapresentants armâts di une vision franchiste dal stât, mi sdegne e mi fâs berlâ devant de television. In cjase, ducj a strategnin il respîr. E dopo, a son i slambris di lûs, vierts des musis des feminis e dai oms catalans, di zovins e di vecjos, di operaris e di comerciants, in file par oris par esercitâ la vere democrazie, cuntune forme di autocontrol devant de brutalitât de Vuardie Civîl che e cjate la fuarce di resisti dome inte cussience di no vê di dâ nissun lincin ae propagande di regjim.
**Ma e je une foto che plui di altris mi fâs vignî i sgrisui: chê là che si viodin i pompîrs di Barcelone fâ di scût uman cuintri i manganei falangjiscj, a difindi la lôr int.
**Chestis a son lis istituzions, chestis lis personis che si fidìn. E di ca a nassin doi resonaments che a rivuardin in maniere direte il Friûl.
**Il prin al è propit su lis istituzions, sui rapresentants dal podê che si son compuartâts cussì dome in ocasion dal taramot, e par vie che, tant che interlocutôr, a vevin un popul cussient, determinât e autonom intes propriis sieltis. Di cui podìno fidâsi vuê? Sergio Cecotti, par figurâ la crisi dal sisteme politic regjonâl, in tancj dibatiments al domande se tra il public presint al sedi cualchidun che al met la sô fiducie intun cualsisedi dai elets a Rome o a Triest. No ai mai viodût une man alçâsi.
**O vin duncje une classe dirigjente che no si fidìn, ma che o patìn lis sôs sieltis e indreçaments, cence pussibilitât di repliche, se no mandantju ducj a cjase.
**La seconde e tocje invezit la mentalitât gjenerâl sui temis dal autonomisim e des minorancis: intai dîs passâts i gjornâi talians plui impuartants, lis televisions, a àn tentât in ducj i mûts di presentâ la cuistion catalane tant che anacronistiche o dome economiche. Dopo a àn dât la peraule ai esperts e o vin assistût ae sagre de ignorance e de malefede. Un “gran varietât” dulà che in maniere puntuâl la storie antighe dal autonomisim catalan e jere ignorade e il referendum al vignive presentât tant che un rivoc di une masse di violents e di antidemocratics.
**La fuarce des imagjins, la fuarce di un popul, za di domenie di sere ju à costrets a fâ retromarcjis parziâls: a duraran pôc, di sigûr.
**O restìn nô, i furlans, che di Barcelone o podìn imparâ tant, se dome si convincìn che un popul unît al è plui fuart di ducj i manganei di chest mont. E che chei si puedin crevâ ancje inte urne.
✒ Dree Valcic
Musiche furlane fuarte / “Surtùm”: il gnûf progjet discografic dal cjantautôr Massimo Silverio
Alessio Screm
Al vûl dî “palût”, “paludere”, e tal furlan di Çurçuvint si dîs “surtum”. Al è il titul dal gnûf album dal cjantautôr Massimo Silverio, artist cjargnel, musicist e autôr che al dopre la lenghe mari intune maniere dal dut particolâr. Al cjante in cjargnel, chel vecjo cjargnel imparât dai nonos e che cumò si stente […] lei di plui +
Cristina Delli Santi, la siore dal pugjilât furlan
Dree Venier
Juste maridade cul tecnic Gianluca Calligaro,e je cognossude e preseade di ducjpal so lavôr te palestre di vie Marangon Galeotto fu il ring. Vê cognossût Gianluca Calligaro, tecnic preseât de Pugjilistiche Udinese che al puarte indenant la scuele dal mestri Remo Venzo, al è stât par Cristina Delli Santi la faliscje di une relazion, saldade […] lei di plui +
Gnûf libri / I ‘haiku’ par furlan, inglês e gjaponês: la sfide vinçude di Christian Romanini
Walter Tomada
Cui che al lei “La Patrie dal Friûl” al cognos ben Christian Romanini che par cetancj agns al è stât une colone di chest gjornâl. La so ativitât a pro dal furlan no s è mai fermade e cumò e je rivade a proponi un biel model di scriture, bon di associâ la marilenghe a […] lei di plui +
Art tal tac / Pestefun, il ‘grunge’ par furlan che al fâs vibrâ e che al spache, al ven di Codroip
Moira Pezzetta
Al è un gnûf sun che al travierse il Friûl. Nol rive des planuris de Basse, ma nancje des ostariis plui imbusadis. Al è un sun ruspi, eletric, che al sgrife e al scjasse: chel dai Pestefun, tercet di Codroip che al puarte il grunge dentri de lenghe furlane. Trê i struments, trê i musiciscj, […] lei di plui +
Presentazion / Libri “Sport… che ti trai!”
Redazion
Sabide 18 di Otubar, a 11 a buinore a Çarvignan te Cjase de Musiche, “La Patrie dal Friûl” e varà un spazi intal program dal biel Festival del Coraggio che si davuelç a Çarvignan fintremai a domenie. Stant che il program di chest an al fevele di oms e feminis che a puartin indenant valôrs di […] lei di plui +
La zornade / “Stin dongje ae Patrie” 2025
Redazion
Li dai Colonos a Vilecjaze di Listize. In conclusion de rassegne Avostanis Il mont des associazions, de culture, dal spetacul, dal sport furlan si strenç intor dal gjornâl CHE DAL 1946 AL È LA VÔS DI UN FRIÛL CHE NO SI RINT. A son stâts cun nô: Tullio Avoledo, Andrea Del Favero, I “Bardi” di […] lei di plui +


