Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

(L)INT FURLANE. Un popul unît al è plui fuart di ducj i manganei

............


Plui a passin lis oris di cheste domenie al 1 di Otubar, plui a corin lis imagjins de zornade in Catalogne e plui mi ven sù un malstâ, plen di rabie di une bande e di comozion di chê altre.
**Viodi i poliziots in neri, simii a milizians fassiscj di un cine di fantasience bati cu la sodisfazion di fâlu, rapresentants armâts di une vision franchiste dal stât, mi sdegne e mi fâs berlâ devant de television. In cjase, ducj a strategnin il respîr. E dopo, a son i slambris di lûs, vierts des musis des feminis e dai oms catalans, di zovins e di vecjos, di operaris e di comerciants, in file par oris par esercitâ la vere democrazie, cuntune forme di autocontrol devant de brutalitât de Vuardie Civîl che e cjate la fuarce di resisti dome inte cussience di no vê di dâ nissun lincin ae propagande di regjim.
**Ma e je une foto che plui di altris mi fâs vignî i sgrisui: chê là che si viodin i pompîrs di Barcelone fâ di scût uman cuintri i manganei falangjiscj, a difindi la lôr int.
**Chestis a son lis istituzions, chestis lis personis che si fidìn. E di ca a nassin doi resonaments che a rivuardin in maniere direte il Friûl.
**Il prin al è propit su lis istituzions, sui rapresentants dal podê che si son compuartâts cussì dome in ocasion dal taramot, e par vie che, tant che interlocutôr, a vevin un popul cussient, determinât e autonom intes propriis sieltis. Di cui podìno fidâsi vuê? Sergio Cecotti, par figurâ la crisi dal sisteme politic regjonâl, in tancj dibatiments al domande se tra il public presint al sedi cualchidun che al met la sô fiducie intun cualsisedi dai elets a Rome o a Triest. No ai mai viodût une man alçâsi.
**O vin duncje une classe dirigjente che no si fidìn, ma che o patìn lis sôs sieltis e indreçaments, cence pussibilitât di repliche, se no mandantju ducj a cjase.
**La seconde e tocje invezit la mentalitât gjenerâl sui temis  dal autonomisim e des minorancis: intai dîs passâts i gjornâi talians plui impuartants, lis televisions, a àn tentât in ducj i mûts di presentâ la cuistion catalane tant che anacronistiche o dome economiche. Dopo a àn dât la peraule ai esperts e o vin assistût ae sagre de ignorance e de malefede. Un “gran varietât” dulà che in maniere puntuâl la storie antighe dal autonomisim catalan e jere ignorade e il referendum al vignive presentât tant che un rivoc di une masse di violents e di antidemocratics.
**La fuarce des imagjins, la fuarce di un popul, za di domenie di sere ju à costrets a fâ retromarcjis parziâls: a duraran pôc, di sigûr.
**O restìn nô, i furlans, che di Barcelone o podìn imparâ tant, se dome si convincìn che un popul unît al è plui fuart di ducj i manganei di chest mont. E che chei si puedin crevâ ancje inte urne.
✒ Dree Valcic

Comunicât / Cungjò, Aureli. Nus lasse un grant omp, Aureli Argemì, che si è batût pai dirits dal popul catalan e par chei di ducj i popui minorizâts. Il comunicât in lenghe catalane e furlane.

Dree Venier
BARCELONA Aureli Argemí, fundador i president emèrit del Centre Internacional Escarré per a les Minories Ètniques i les Nacions (CIEMEN), ha mort aquest dilluns als 88 anys, segons ha informat l’entitat en un comunicat. Nascut a Sabadell el 1936 i llicenciat en teologia a Roma i París, va ser monjo de Montserrat, va formar part […] lei di plui +

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +