Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

Auguris a Federico Rossi pal Mittelfest

............

O cognòs Fidrì dai Ros di agnorums e mi fidi di lui, no dome pes robis che al à puartât indenant fintremai des primis trasmission in radio cun chel “Friûl ch’al vîf” che al à segnât la bataie de Icfi e no dome, par continuâ cu la sô presince in consei regjonâl, a Onde Furlane, cumò a Radio Spazio 103, e po dopo in chê esperience uniche che a son i Colonos. Al sarès avonde, ma si scuen zontâ ancje un alc che par nô al vâl une vore: al è stât ancje diretôr di chest gjornâl.
Cumò al è stât nomenât president dal Mittelfest. I auguris miei e di dute la Patrie di bon lavôr.
Un incaric di lustri, ancje dificoltôs e plen di vuatis. La prime e rive di bande furlane: secont me, cualchidun al à bielzà prontade la sclope su trop furlane che e sarà la edizion dal Mittelfest cu la sô direzion. La seconde e rive di chê altre bande, clamìnle regjonaliste, par no dî triestine, che di sigûr e viodarà la acuile sot di ogni event. Po dopo une tierce, plui pericolose di dutis, di chei che si definissin siei amîs e che lu sburtaran sul troi des sieltis “no provinciâls”. Chei, par capîsi, che a disin: “Che bello il friulano, bravo Federico, ma mi raccomando, al Mittelfest usiamo l’inglese e l’italiano”.
Fidrì, o crôt che al sedi avonde vacinât par dutis chestis cuistions e duncje il Mittelfest al pues jessi une biele ocasion pe culture di cheste Regjon.
O scrîf Regjon e no Friûl, parcè che lis dôs dongje no stan, ma a puedin jessi rapresentadis te manifestazion di Cividât.
Almancul vê dirits compagns: cuant che al è nassût Mittelfest, e jere la vetrine europeane di un teritori ancjemò segnât de idee di Alpe Adria, dulà che la colaborazion cun Slovenie e Carinzie e jere la fonde de nestre politiche foreste. Si slargjave a est cul ricuardi dal imperi austroongjarês, e prime ancjemò dal Patriarcjât. La gjestion artistiche di Pressburger e de Gallina, triestins ducj i doi, e cjalave ai grups teatrâi di chei paîs, ancje pai contats che a vevin lôr cun chei grups. Alc di furlan si è viodût. Mi visi dal “Arc di sant Marc”, no a câs nassût ai Colonos, “Bigatis” dal libri di Elio Bartolini. No stin chi a fâ la storie: in sumis, pôc. Soredut, cuasi une operazion di muse, plui che di sostance. No je mai vignude fûr la impuartance e il parcè che il Friûl al jere il lûc miôr par fâ incuintrà lis nazions e lis culturis dal centri european. In sumis, ancje chi: parcè la storie puartie a sielzi il Friûl?
Chest mi somee che al sedi il travuart di Rossi, dongje naturalmentri di une presince di produzions furlanis di cualitât.
Se il public, i artiscj, i gjornaliscj e ducj chei che a passaran par Cividât pal Mittelfest si inacuarzaran di jessi pardabon rivâts intune tiere divierse par lenghe, storie e culture, il lavôr di Fidrì al sarà stât un bon lavôr. Auguris. ❚
✒ Dree Valcic

Cristina Delli Santi, la siore dal pugjilât furlan

Dree Venier
Juste maridade cul tecnic Gianluca Calligaro,e je cognossude e preseade di ducjpal so lavôr te palestre di vie Marangon Galeotto fu il ring. Vê cognossût Gianluca Calligaro, tecnic preseât de Pugjilistiche Udinese che al puarte indenant la scuele dal mestri Remo Venzo, al è stât par Cristina Delli Santi la faliscje di une relazion, saldade […] lei di plui +

Presentazion / Libri “Sport… che ti trai!”

Redazion
Sabide 18 di Otubar, a 11 a buinore a Çarvignan te Cjase de Musiche, “La Patrie dal Friûl” e varà un spazi intal program dal biel Festival del Coraggio che si davuelç a Çarvignan fintremai a domenie. Stant che il program di chest an al fevele di oms e feminis che a puartin indenant valôrs di […] lei di plui +

La zornade / “Stin dongje ae Patrie” 2025

Redazion
Li dai Colonos a Vilecjaze di Listize. In conclusion de rassegne Avostanis Il mont des associazions, de culture, dal spetacul, dal sport furlan si strenç intor dal gjornâl CHE DAL 1946 AL È LA VÔS DI UN FRIÛL CHE NO SI RINT. A son stâts cun nô: Tullio Avoledo, Andrea Del Favero, I “Bardi” di […] lei di plui +