A jerin une volte, simpri vie pe Cjargne, un fradi e une sûr, Hagnul e Gretel, fîs di un puar taielens.
Il puar taielens al jere puar, ma no par mût di dî: al jere cussì puar che une dì, no rivant plui a dâur di mangjâ ai doi fruts, al decît di bandonâju intun bosc.
Cussì il taielens al puarte vie Hagnul e Gretel e, rivât tal puest plui lontan dal bosc, ur dîs: “Spietaitmi chi! O torni subit!”.
Dopo dôs oris, Hagnul e Gretel si stranissin, parcè che il pari – jessint furlan – al jere simpri puntuâl, ma a pensin “Al sarà lât a lavorâ tal ort”. Dopo cuatri oris: “Al varâ vût un lavôr inspietât”. Dopo sîs oris: “Al sarâ lât a bevi un tai dopo il lavôr”. Dopo trê dîs, ancje se un furlan nol pense mai mâl di chei altris, Hagnul e Gretel a scomencin a suspietâ alc, e alore a tachin a lâ ator pal bosc par cirî alc di parâ dentri tal stomi.
Dopo cualchi ore, daûr di un grant cocolâr, a viodin une cjase fate dute di robe di mangjâ: i mûrs a jerin fats di polente, il cuviert di frico, i scûrs di persut di Sant Denêl cui veris di Gote di Cjargne ferbinte (che cun dut chel gas che e à dentri, e stâ sù di bessole), e tal zardin a cressevin plantis di broade e muset. E jere cussì biele che e semeave fente.
“Chê chi e je une americanade! Al semee di jessi a Disneyland”, al dîs Hagnul. “Forsit o sin rivâts a Davian!”
“No”, e rispuint Gretel, “i americans a varessin metût almancul une jeche di patatis fritis! Chê chi e je robe furlane!”
Cussì i doi fradis, che dopo trê dîs a murivin di fam, a scomencin a mangjâ i mûrs di polente. In chel moment, de cjase e jes une vecjute, che ju invide dentri: “Vignît! Us fasarai durmî e mangjâ trop che o volês!”.
Hagnul e Gretel a van dentri e a scomencin a vivi li, cence inacuarzisi di jessi impresonâts, parcè che la vecje e siere simpri ben puartis e scurets cuant che e jes. Une dì, però, Hagnul al viôt une grande pignate e si spavente: “Gretel, la vecjute e je une strie, e sta fasint une pozion!”
Gretel e cerce la mignestre dentri te pignate: “Ancjemò piês, Hagnul, chê chi no je une pozion, e je jote! La vecjute e je une triestine!”.
Alore Gretel al cjape une butilie di Gote di Cjargne, le scjasse, e cu la pression che e ven fûr al rive a butâ jù la puarte e ancje doi trê arbui li devant. Hagnul e Gretel a scjampin, ma prime a matein un pôc tal ort e a rivin a puartâ vie dôs plantis di broade e muset, che a puartin al pari, che cussì nol varà plui il pinsîr di vê fam.
E ducj a viverin furlans e contents. ❚
Lis flabis di Bete di Spere
Musiche furlane fuarte / “Surtùm”: il gnûf progjet discografic dal cjantautôr Massimo Silverio
Alessio Screm
Al vûl dî “palût”, “paludere”, e tal furlan di Çurçuvint si dîs “surtum”. Al è il titul dal gnûf album dal cjantautôr Massimo Silverio, artist cjargnel, musicist e autôr che al dopre la lenghe mari intune maniere dal dut particolâr. Al cjante in cjargnel, chel vecjo cjargnel imparât dai nonos e che cumò si stente […] lei di plui +
Cristina Delli Santi, la siore dal pugjilât furlan
Dree Venier
Juste maridade cul tecnic Gianluca Calligaro,e je cognossude e preseade di ducjpal so lavôr te palestre di vie Marangon Galeotto fu il ring. Vê cognossût Gianluca Calligaro, tecnic preseât de Pugjilistiche Udinese che al puarte indenant la scuele dal mestri Remo Venzo, al è stât par Cristina Delli Santi la faliscje di une relazion, saldade […] lei di plui +
Gnûf libri / I ‘haiku’ par furlan, inglês e gjaponês: la sfide vinçude di Christian Romanini
Walter Tomada
Cui che al lei “La Patrie dal Friûl” al cognos ben Christian Romanini che par cetancj agns al è stât une colone di chest gjornâl. La so ativitât a pro dal furlan no s è mai fermade e cumò e je rivade a proponi un biel model di scriture, bon di associâ la marilenghe a […] lei di plui +
Art tal tac / Pestefun, il ‘grunge’ par furlan che al fâs vibrâ e che al spache, al ven di Codroip
Moira Pezzetta
Al è un gnûf sun che al travierse il Friûl. Nol rive des planuris de Basse, ma nancje des ostariis plui imbusadis. Al è un sun ruspi, eletric, che al sgrife e al scjasse: chel dai Pestefun, tercet di Codroip che al puarte il grunge dentri de lenghe furlane. Trê i struments, trê i musiciscj, […] lei di plui +
Presentazion / Libri “Sport… che ti trai!”
Redazion
Sabide 18 di Otubar, a 11 a buinore a Çarvignan te Cjase de Musiche, “La Patrie dal Friûl” e varà un spazi intal program dal biel Festival del Coraggio che si davuelç a Çarvignan fintremai a domenie. Stant che il program di chest an al fevele di oms e feminis che a puartin indenant valôrs di […] lei di plui +
La zornade / “Stin dongje ae Patrie” 2025
Redazion
Li dai Colonos a Vilecjaze di Listize. In conclusion de rassegne Avostanis Il mont des associazions, de culture, dal spetacul, dal sport furlan si strenç intor dal gjornâl CHE DAL 1946 AL È LA VÔS DI UN FRIÛL CHE NO SI RINT. A son stâts cun nô: Tullio Avoledo, Andrea Del Favero, I “Bardi” di […] lei di plui +


