Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

E DUCJ A VIVERIN… FURLANS E CONTENTS. Hagnul e Gretel

............

A jerin une volte, simpri vie pe Cjargne, un fradi e une sûr, Hagnul e Gretel, fîs di un puar taielens.
Il puar taielens al jere puar, ma no par mût di dî: al jere cussì puar che une dì, no rivant plui a dâur di mangjâ ai doi fruts, al decît di bandonâju intun bosc.
Cussì il taielens al puarte vie Hagnul e Gretel e, rivât tal puest plui lontan dal bosc, ur dîs: “Spietaitmi chi! O torni subit!”.
Dopo dôs oris, Hagnul e Gretel si stranissin, parcè che il pari – jessint furlan – al jere simpri puntuâl, ma a pensin “Al sarà lât a lavorâ tal ort”. Dopo cuatri oris: “Al varâ vût un lavôr inspietât”. Dopo sîs oris: “Al sarâ lât a bevi un tai dopo il lavôr”. Dopo trê dîs, ancje se un furlan nol pense mai mâl di chei altris, Hagnul e Gretel a scomencin a suspietâ alc, e alore a tachin a lâ ator pal bosc par cirî alc di parâ dentri tal stomi.
Dopo cualchi ore, daûr di un grant cocolâr, a viodin une cjase fate dute di robe di mangjâ: i mûrs a jerin fats di polente, il cuviert di frico, i scûrs di persut di Sant Denêl cui veris di Gote di Cjargne ferbinte (che cun dut chel gas che e à dentri, e stâ sù di bessole), e tal zardin a cressevin plantis di broade e muset. E jere cussì biele che e semeave fente.
“Chê chi e je une americanade! Al semee di jessi a Disneyland”, al dîs Hagnul. “Forsit o sin rivâts a Davian!”
“No”, e rispuint Gretel, “i americans a varessin metût almancul une jeche di patatis fritis! Chê chi e je robe furlane!”
Cussì i doi fradis, che dopo trê dîs a murivin di fam, a scomencin a mangjâ i mûrs di polente. In chel moment, de cjase e jes une vecjute, che ju invide dentri: “Vignît! Us fasarai durmî e mangjâ trop che o volês!”.
Hagnul e Gretel a van dentri e a scomencin a vivi li, cence inacuarzisi di jessi impresonâts, parcè che la vecje e siere simpri ben puartis e scurets cuant che e jes. Une dì, però, Hagnul al viôt une grande pignate e si spavente: “Gretel, la vecjute e je une strie, e sta fasint une pozion!”
Gretel e cerce la mignestre dentri te pignate: “Ancjemò piês, Hagnul, chê chi no je une pozion, e je jote! La vecjute e je une triestine!”.
Alore Gretel al cjape une butilie di Gote di Cjargne, le scjasse, e cu la pression che e ven fûr al rive a butâ jù la puarte e ancje doi trê arbui li devant. Hagnul e Gretel a scjampin, ma prime a matein un pôc tal ort e a rivin a puartâ vie dôs plantis di broade e muset, che a puartin al pari, che cussì nol varà plui il pinsîr di vê fam.
E ducj a viverin furlans e contents. ❚
Lis flabis di Bete di Spere

Comunicât / Cungjò, Aureli. Nus lasse un grant omp, Aureli Argemì, che si è batût pai dirits dal popul catalan e par chei di ducj i popui minorizâts. Il comunicât in lenghe catalane e furlane.

Dree Venier
BARCELONA Aureli Argemí, fundador i president emèrit del Centre Internacional Escarré per a les Minories Ètniques i les Nacions (CIEMEN), ha mort aquest dilluns als 88 anys, segons ha informat l’entitat en un comunicat. Nascut a Sabadell el 1936 i llicenciat en teologia a Roma i París, va ser monjo de Montserrat, va formar part […] lei di plui +

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +