Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

IL FRIÛL FÛR DAL FRIÛL. Robis di no crodi

............

Zovins partecipants di Reconnect Fogolârs 2012. Tal bol, Ivan Cjargnel, il dean dai Fogolârs furlans dal Canadà
Zovins partecipants di Reconnect Fogolârs 2012. Tal bol, Ivan Cjargnel, il dean dai Fogolârs furlans dal Canadà

Te provincie canadese dal Ontario, dai 5 ai 8 di Otubar, si è tignût il congrès Reconnect Fogolârs 2012,
un apontament impuartant par mantignî il leam tra i zovins dissendents dai emigrants furlans e la Patrie dai lôr vons. Tra i relatôrs ancje Enos Costantini, che nus conte cheste aventure

Ce che mi è tocjât! Robis di no crodi. A mi che a mi ven l’inzirli nome a pensâ di lâ a Pordenon! E o sei stât fin in Canada, li de Famee furlane di Toronto! Mi àn clamât chei dal Comitât organizatôr di Reconnect Fogolârs 2012 a fevelâ di Friûl. E jo o ai fevelât di ce che o sai: la storie viodude de bande dai nons di lûc (che al mi pâr un biel mût par saltâ fûr de solite naine), i cognons furlans e, ce che mi plâs di plui, i vins furlans. Grande mi è parude l’atenzion e grant l’interès, ancje de bande dai zovins presints. A mi àn ancje domandât se jo o organizi tours ator pal Friûl.
Ben, vulintîr, ma nome pai amîs che cumò o ai in Canada: robis bielis di viodi a ‘nd è par ogni cjanton dal Friûl e cualchi ostarie dal vin bon no mancje.
In efiets ce che o ai cjatât li de Famee furlane al è stât un grant calôr uman, un mût di fâ lis robis, e di fâlis ben, cul spirt just e in amicizie. Senze l’amicizie e senze chel spirt li il Congres nol deventave, o nol vignive cussì ben.
Al è normâl, in chestis situazions, fâ compliments, e je une liturgjie. Ma a mi no mi plâs nissune liturgjie e no fâs mai compliments. Cheste volte, però, o scuen fâ une ecezion parcè che chei cuatri “moschetîrs” dal Comitât a àn savût meti dongje cuatri dîs di “furlanetât”, ma no di brisculis e di barzeletis, si ben di intrateniment di alt livel e di culture viodude come puint, necessari e sintût, cu la Patrie dal Friûl.
Si che duncje une laude a Roberto Clocchiatti, Renzo Rigutto, George Rodaro e Luis Simeoni: di là de grande vore che a àn fate al è ancje di dî de atmosfere di cordialitât e dal plasê di stâ in compagnie che a àn savût rezi e direzi par ducj i cuatri dîs.
E po o vuei zontâ che in chei cuatri dîs o ai cognossude tante int in gamba. O fâs nome doi nons (che no se vein par mâl chei altris): Alberto De Rosa, il genius loci da Famee furlane e Ivan Cjargnel, una grande anime, furlane e canadese, pai tancj Fogolârs di chest grant Paîs.
Ce pensistu?
– Ce pensistu dal Canada? – A mi àn domandât in tancj. Mah! A sintî a fevelâ furlan, a dî il vêr, no jeri tant convint di jessi in Canada: mi pareve di jessi a Sopula, o a Glemone, o a Vençon. Viodi a fâ la briscule il vinars di sere li de Famee al jere come jessi intune ostarie di Paulêt o di Trasaghis.
Par jentrâ intune atmosfere canadese o ai scugnût saltâ fûr a mangjâ un hamburger.
Sigûr che, par un come me, usât a stâ in Friûl, une citât come Toronto e je “un altri mont”. E mi doi di maravee che tancj Furlan, nassûts a Toronto, a si sintin ancjemò Furlans. E a son bulos chei che a tirin indevant i Fogolârs: i Furlans a son nome une piçule gote intun mâr di altre int.
A si stente in Friûl a mantignî la nestre identitât (dificil scombati cuintre television, burocrazie e scuele taliane), o podês nome crodi ce che si stente in Canada.
Al Congrès o ai viodude avonde zoventût e chest al è un biel segnâl, e mi pareve di capî che a cheste zoventût no i displasarès di cognossi il Friûl, chel di vuê sore dut. No si po stufâ i zovins cun nainis che no ur interessin, la storie e po sei stufadice, bisugne fâur viodi il Friûl cemût che al è (a al è biel!), chel de int normâl, chel de int de lôr etât. Lis lidrîs si cjatilis te storie di Aquilee, sigûr, ma ancje intune malghe in Cjargne dulà che il pastôr al à 23 agns (e al cognòs ducj i intrîcs de informatiche), intune fabriche di persut a San Denêl, intune cjanive di Cjasarse e sore dut in chê zoventût furlane che e cjante par furlan e par inglês!
Bisugne fâ incuintrâ i zovin furlans cui zovins canadês, no je altre strade se si vûl mantignî un blec di Friûl in Canada, se si pense che une identitât furlane e canadese e sei miôr di une identitât nome canadese.
E al zove a ducj, ancje ai Furlans che, cumò che nissun nol va plui pal mont, a corin il pericul di sierâsi intun ghet dulà che il mont al è nome chel che i fâs viodi la television taliane. Diu nus vuardi!
Puartìn plui Friûl in Canada e puartìn plui Canada in Friûl! ■
Enos Costantini

Comunicât / Cungjò, Aureli. Nus lasse un grant omp, Aureli Argemì, che si è batût pai dirits dal popul catalan e par chei di ducj i popui minorizâts. Il comunicât in lenghe catalane e furlane.

Dree Venier
BARCELONA Aureli Argemí, fundador i president emèrit del Centre Internacional Escarré per a les Minories Ètniques i les Nacions (CIEMEN), ha mort aquest dilluns als 88 anys, segons ha informat l’entitat en un comunicat. Nascut a Sabadell el 1936 i llicenciat en teologia a Roma i París, va ser monjo de Montserrat, va formar part […] lei di plui +

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +