Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

Une puarte spalancade sul Nord Italie

Enrico Rossi

Cuant che si pense a un acès ae Penisule Taliane, la nestre memorie, forsit par ricuarts leâts ai studis fats in zoventût, e je puartade a concentrâsi sui pas alpins o dut câs su chês localitâts cetant evocativis. Cui di nô nol aial tal cjâf la figure di Napoleon sul Gran San Bernart?
◆ La gjeografie e je però cussì evidente e obietive che al somee strani che cuasi nissun al pensi che i passaç plui comuts pe Italie a sedin propit chenti, in Friûl. La sfonderade di Cjaurêt e varès za di dînus alc. Ma se si cite la Val dal Vipau, al sarà probabil viodi no pôcs voi stralunâts. Pûr no si sbalie a dî che e podarès jessi clamade, cence nissune esagjerazion, la “autostrade des invasions”.
◆ Cuâts e Marcomans, Uns, Gôts, Langobarts, Ongjars, Otomans… dutis ints che a àn profitât di chest puarton spalancât. E cuâl centri abitât si cjatial tal pont plui bas de valade, là dulà che e je plui largje lant incuintri aes rivis dal Lusinç? Gurize.
◆ Cussì, il prin fuartin su la gorica al fo pareât di dôs tors, forsit za tal Dusinte, e une e jere voltade bande Est, propit par fâ la vuaite ae valade dal Vipau. Tignî di voli chest coridôr naturâl al jere fondamentâl, e chest lu vevin za capît ben i Langobarts, che si sfuarçavin di conservâ une prominence marcade che e lave a imbraçâlu. Il stes toponim “Vipau” al è di origjin langobarde: al ven di “wipaha”, che al vûl dî “lûc di confin”.
◆ E propit culì o rivìn al rimant cul presint. In ocasion di “Cjistiei Vierts”, vie pal Avrîl passât, tal Cjistiel Formentin di San Florean dal Cuei, a son stadis visitis vuidadis cuinçadis cuntun incisîf coup de théâtre: une cortesane spaventade che e preanunziave il rivâ di ordis di Turcs. E daspò, il paron di cjase al à dât la spiegazion, contant di un acuardi tra il sovran gurizan e il comandant dai incursôrs. Chescj ultins a varessin podût passâ cun libertât pe Contee, a pat di fâ i siei sacs plui a Ovest, te tieris venezianis. Par mieç des fonts, o rivìn a verificâ che une robe cussì e je sucedude almancul une volte, tal Autun dal 1477, cuant che il sanguinari Iskender Beg, governadôr de Bosgne, al otignì chest permès dal cont Leonart.
◆ I motîfs di risintiment cuintri de Serenissime a jerin plui di un. Fondamentâl e jere stade la decision prime, de bande di Vignesie stesse, di realizâ une linie di difese sul Lusinç, fasint sù fortificazions in teritori gurizan. Ma e veve fat dut cence domandâ la autorizazion a Leonart. Chel si sintì tant ofindût che, dopo des protestis, al rinfuarçà ancjemò di plui i rapuarts diplomatics cui Asburcs. Al rivà pardabon a stabilî che, dopo la sô muart, dut il so domini al sarès passât a cheste cjase. E cussì al sucedè tal an 1500.
◆ Lis “clâfs” di Gurize, “la plui biele puarte vierte su la Italie”, come che le definì il pitôr todesc Max Klinger, a finirin cussì tes mans di une potence mitteleuropeane, segnant in maniere profonde il destin de citât e dal Friûl orientâl. Une svolte che, ancjemò une volte, e à cjatât il so fondament principâl te gjeografie. ❚

Cristina Delli Santi, la siore dal pugjilât furlan

Dree Venier
Juste maridade cul tecnic Gianluca Calligaro,e je cognossude e preseade di ducjpal so lavôr te palestre di vie Marangon Galeotto fu il ring. Vê cognossût Gianluca Calligaro, tecnic preseât de Pugjilistiche Udinese che al puarte indenant la scuele dal mestri Remo Venzo, al è stât par Cristina Delli Santi la faliscje di une relazion, saldade […] lei di plui +

Presentazion / Libri “Sport… che ti trai!”

Redazion
Sabide 18 di Otubar, a 11 a buinore a Çarvignan te Cjase de Musiche, “La Patrie dal Friûl” e varà un spazi intal program dal biel Festival del Coraggio che si davuelç a Çarvignan fintremai a domenie. Stant che il program di chest an al fevele di oms e feminis che a puartin indenant valôrs di […] lei di plui +

La zornade / “Stin dongje ae Patrie” 2025

Redazion
Li dai Colonos a Vilecjaze di Listize. In conclusion de rassegne Avostanis Il mont des associazions, de culture, dal spetacul, dal sport furlan si strenç intor dal gjornâl CHE DAL 1946 AL È LA VÔS DI UN FRIÛL CHE NO SI RINT. A son stâts cun nô: Tullio Avoledo, Andrea Del Favero, I “Bardi” di […] lei di plui +