Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

UN FURLAN A MILAN. A Limbiate la sagre furlane fûr dal Friûl

............

Forsit no ducj a san che si pues «lâ a sagre» (furlane!) ancje a Milan, anzit plui di precîs a Limbiate, a 20 chilometris de capitâl lombarde. Li e je la sede di un dai Fogolârs plui fuarts e atîfs di Italie o adiriture di Europe, il Sot la Nape, che te sô sede di Mombello di Limbiate al organize no une, ma plui fiestis par an.

Lis dôs plui impuartantis a son la “Frascje”, che si fâs cumò a Setembar ai 6, 7 e 8, e la “Viarte”, la ultime setemane di Jugn. In plui, al organize cualchi altre fiestute come chê pai anzians o chê di Sante Luzie pai fruts.

La “Frascje” e vûl ricuardâ la tradizion di organizâ la vendite ocasionâl di vins tes cjasis par disvuedâ lis botis necessariis a acetâ il vin gnûf. Par segnalâ la vendite, come che o savìn, si meteve fûr une frascje.

«Pardabon une sagre furlane – al conte Giovanni Gerussi, president dal 2014 -, cun frico, bacalà cemût che lu fasevin une volte, e ducj i prodots che o fasìn rivâ dal Friûl: ancje lis luianiis e il formadi. Une fieste che e impegne un centenâr di volontaris, par dâ la dimension de robe».

Gerussi al è di Magnan in Riviere e cumò al è in pension dopo une cariere te edilizie tal cjamp sportîf. «O vin contribuît a fâ il tierç anel di San Siro e costruît tancj altris stadis».

Mi conte di parcè che a Limbiate a son cussì tancj furlans, «rivâts par lavorâ pe Snia Viscosa chi dongje a Varedo, o par lâ a vore in fornâs. Tai agns Sessante e coventave int che e ves voie di lavorâ e nus clamavin dal Friûl. Il Fogolâr al è nassût pôc dopo, tal 1972». Une associazion par tignî dongje la int e «nassude par fâ dal ben», mi dîs cun braùre: «Il nestri nol è dome un Fogolâr, ma lu metìn a disposizion par tantis realtâts dal teritori, al à un bar viert ducj i dîs tal dopomisdì, li che si cjate ancje il Messaggero Veneto».

Une realtât vivarose, duncje, ma che si scuintre cui problemis pal futûr: «O vin fat di pôc une conference stampe cuntun apel par coinvolzi i zovins. Chei di cumò no àn plui l’entusiasim che o vevin nô di fâ robis insiemi». Ancje tal coragjo e voie di dâ cheste stiçade si viôt il snait di chest Fogolâr: lungje vite aes sagris furlanis… in Lombardie! ❚

Dree Venier

L’EDITORIÂL / I taramots che no si viodin

Walter Tomada
“Mê mari e veve 5 agns. E ricuarde che tai dîs dopo il taramot si viveve ducj insiemi e si davin ducj une man un cul altri. E prove tenarece e displasè pe int che no je plui, ma ancje tante braùre pe fuarce dimostrade de int furlane in cheste disgracie. Mê mari si vise […] lei di plui +

Cristina Delli Santi, la siore dal pugjilât furlan

Dree Venier
Juste maridade cul tecnic Gianluca Calligaro,e je cognossude e preseade di ducjpal so lavôr te palestre di vie Marangon Galeotto fu il ring. Vê cognossût Gianluca Calligaro, tecnic preseât de Pugjilistiche Udinese che al puarte indenant la scuele dal mestri Remo Venzo, al è stât par Cristina Delli Santi la faliscje di une relazion, saldade […] lei di plui +

Presentazion / Libri “Sport… che ti trai!”

Redazion
Sabide 18 di Otubar, a 11 a buinore a Çarvignan te Cjase de Musiche, “La Patrie dal Friûl” e varà un spazi intal program dal biel Festival del Coraggio che si davuelç a Çarvignan fintremai a domenie. Stant che il program di chest an al fevele di oms e feminis che a puartin indenant valôrs di […] lei di plui +