Tal moment che o lin in stampe, la situazion e je ancjemò ferme e nissune decision e je stade cjapade di bande dal Comitât (componût di provincie di Udin, Arcidiocesi, ents privâts e publics, citadins) che al seguìs la cuistion dal furlan te television di Stât. La impression dut câs e je che, stufs di spietâ, si cjapi la strade dal tribunâl. Se, in curt, la Rai no si da une niçade. Se, ven a stâi, no ven firmade la convenzion ad hoc tra Servizi radiotelevisîf regjonâl e Presidence dal Consei dai Ministris. At indispensabil par scoltâ programs in marilenghe, produsûts cun continuitât, de nestre sede regjonâl di riferiment.
William Cisilin, delegât a seguî la cuistion de Convenzion: e someave fate, dopo l’incuintri dai 25 di Zenâr, a Udin, cui “mandarins” di Lorenza Lei.
Il contrat di servizi al è jentrât in vore. Ma su la convenzion o sin fers. O sclarìs: nô o sin pronts, o vin za proponût un test. Sul front Rai, magari cussì no, o sin in spiete di un cualchi segnâl di fum. O vin fat chel incuintri a Palaç Belgrât dulà che nus son stadis garantidis dutis lis buinis intenzions. Dome che, al moment, no vin riscuintri. La Rai nus dîs di vê pazience: ma al è dal 1999 che le vin pierdude. Chi al è 13 agns che si sta disaplicant une leç.
Cemût si isal rivâts al inseriment tal contrat di servizi?
Doi passaçs fondamentâi. Chel de delegazion che e je lade in Comission di Vigjilance a domandâ l’inseriment. E po, chê altre fase – che je stade seguide dal assessôr De Anna cul ex ministri al svilup Romani e la sô segretarie – che e à permetût di rivâ al ricognossiment dal furlan dentri dal contrat di servizi, pe prime volte e pes trasmissions radiofonichis.
Duncje la Rai e garantirà continuitât produtive dome pe Radio?
Intant, fasìn une robe che e je realizabile. E su la radio e je subit realizabile. Po dopo, se la Rai e manifeste interès su chest setôr, nuie al gjave che si fasin intervents pe television. Il nestri obietîf declarât al è dut câs potenziâ la sede di Udin e vê produzions in marilenghe ancje di gjenar informatîf.
Cui paiaraial?
Il guvier talian. Fintremai cumò e proviodeve la Regjon, che, a vuê, e à za dât un milion e 600 mil euros, in ducj chescj agns. Ma la Regjon e à paiât, sostituintsi al Stât. E al è just che al pai il Stât, viodût che lu dîs la stesse leç. Chest nol esclût eventuâi intervents de Regjon.
Tra l’altri, o vin viodût une altre riduzion dai fonts de leç 482, pal 2012, trasferîts dal Stât aes regjons par dâ atuazion ai progjets des minorancis.
Achì a cambin i guviers, ma la linie di riduzion des risorsis pes minorancis no cambie. Lu si veve capît za de programazion plurienâl fate di Prodi. Monti al à fat piês dai predecessôrs. Pussibil che par viodi di tutelâ i dirits des minorancis a vedin di movisi lis ambassadis, come tal câs de Slovenie? Vino di dî al Consei di Europe che in Italie par jessi prudelâts bisugne vê un stât forest di riferiment?
Cualis azions si podaressino fâ?
Al è di riviodi il mecanisim. I nestris parlamentârs a varessin di fâ presint che il trasferiment ae regjon Friûl-Vignesie Julie, uniche a gjestî in autonomie i contribûts, nol è proporzionât ae popolazion. Cjapìn i numars: noaltris, comprendûts i Slovens, o sin 700 mil personis.
O cjapìn sù par jù come i francoprovenzâi che se a son in 10mil. ■
Oscar Puntel
Musiche furlane fuarte / “Surtùm”: il gnûf progjet discografic dal cjantautôr Massimo Silverio
Alessio Screm
Al vûl dî “palût”, “paludere”, e tal furlan di Çurçuvint si dîs “surtum”. Al è il titul dal gnûf album dal cjantautôr Massimo Silverio, artist cjargnel, musicist e autôr che al dopre la lenghe mari intune maniere dal dut particolâr. Al cjante in cjargnel, chel vecjo cjargnel imparât dai nonos e che cumò si stente […] lei di plui +
Cristina Delli Santi, la siore dal pugjilât furlan
Dree Venier
Juste maridade cul tecnic Gianluca Calligaro,e je cognossude e preseade di ducjpal so lavôr te palestre di vie Marangon Galeotto fu il ring. Vê cognossût Gianluca Calligaro, tecnic preseât de Pugjilistiche Udinese che al puarte indenant la scuele dal mestri Remo Venzo, al è stât par Cristina Delli Santi la faliscje di une relazion, saldade […] lei di plui +
Gnûf libri / I ‘haiku’ par furlan, inglês e gjaponês: la sfide vinçude di Christian Romanini
Walter Tomada
Cui che al lei “La Patrie dal Friûl” al cognos ben Christian Romanini che par cetancj agns al è stât une colone di chest gjornâl. La so ativitât a pro dal furlan no s è mai fermade e cumò e je rivade a proponi un biel model di scriture, bon di associâ la marilenghe a […] lei di plui +
Art tal tac / Pestefun, il ‘grunge’ par furlan che al fâs vibrâ e che al spache, al ven di Codroip
Moira Pezzetta
Al è un gnûf sun che al travierse il Friûl. Nol rive des planuris de Basse, ma nancje des ostariis plui imbusadis. Al è un sun ruspi, eletric, che al sgrife e al scjasse: chel dai Pestefun, tercet di Codroip che al puarte il grunge dentri de lenghe furlane. Trê i struments, trê i musiciscj, […] lei di plui +
Presentazion / Libri “Sport… che ti trai!”
Redazion
Sabide 18 di Otubar, a 11 a buinore a Çarvignan te Cjase de Musiche, “La Patrie dal Friûl” e varà un spazi intal program dal biel Festival del Coraggio che si davuelç a Çarvignan fintremai a domenie. Stant che il program di chest an al fevele di oms e feminis che a puartin indenant valôrs di […] lei di plui +
La zornade / “Stin dongje ae Patrie” 2025
Redazion
Li dai Colonos a Vilecjaze di Listize. In conclusion de rassegne Avostanis Il mont des associazions, de culture, dal spetacul, dal sport furlan si strenç intor dal gjornâl CHE DAL 1946 AL È LA VÔS DI UN FRIÛL CHE NO SI RINT. A son stâts cun nô: Tullio Avoledo, Andrea Del Favero, I “Bardi” di […] lei di plui +


