Aromai, cjatâ alc di scrit par furlan su Internet al è avonde facil. Fintremai il sît internet de Regjon Autonome Friûl VJ al à alc di scrit in marilenghe, ancje se al è stât un dai ultins a fâlu.
Ma isal simpri stât cussì? La rispueste e je scontade: clâr che no. Provait a imagjinâsi voaltris cuant che o vês tacât a navigâ te rêt des rêts (o vuate des vuatis…). Dîs agns indaûr (in timps «internetians», une ete gjeologjiche!) us someino avonde? Po ben, za in chê volte al jere pussibil cjatâ alc di furlan su internet.
Al jere il 1996, cuant che te Cooperative di Informazion Furlane, editore di Radio Onde Furlane, si decidè di meti adun il progjet par inviâ la ativitât de radio te rêt telematiche.
INFORMATIZAZION_Chel periodi al jere une vore ferbint par chel che al rivuarde la infomatizazion de cooperative. Un prin pas inte direzion de informatizazion dai procès produtîfs de cooperative al jere stât chel di bandonâ la gjestion mecaniche de metude in onde dal palinsest radiofonic (midiant struments tant che regjistradôrs a cassetis, letôrs a bobinis e v.i., che a compuartavin un grum di ativitât manuâl), par passâ a une gjestion automatizade, doprant softwars specifics pes radios: dute la musiche, la publicitât e lis siglis dai programs a forin digjitalizadis.
In chê ocasion, si tacà a lavorâ ancje par vê une presince tal web cun pagjinis informativis e cuntun spazi dedicât ae interazion cui navigadôrs dal web par mieç di un forum. Al è propit in chel an che al ven regjistrât il domini www.friul.it, cun spazis informatîf su la storie de Radio, su la sô struture, su lis finalitâts de sô ativitât, sul palinsest, e sui colaboradôrs (fig.1 e 2). Un spot radiofonic al comunicave ai scoltadôrs la publicazion dal sît internet, che al è stât il prin – e par tancj agns ancje l’unic – par furlan.
IL BOLETIN_Di li a pôc, al partì ancje un progjet di publicazion di un boletin eletronic par comunicâ cui scoltadôrs/letôrs su tematichis leadis ae ativitât de Cooperative di Informazion Furlane (fig.3 e 4).
Po dopo, a rivarin ancje la publicazion dal telegjornâl (sì, agns prime che al nassès youtube.com!) e la trasmission in streaming dal segnâl radiofonic in internet, rivant a fâ discuvierzi la radio ancje a chei che par cuistions gjeografichis no podevin scoltâle.
Ancje chest progjet al reste un segnâl de vivarositât dal «ambient» de radio, une vore atent ai segnâi di novitât, a capî lis potenzialitâts di gnûfs struments di comunicazion e a doprâju.
Stefano Devoti
________________________________________
La «machine dal timp» virtuâl
Al è probabil che i plui esperts navigadôrs dal web a vedin za vût mût di consultâlu, ma dal sigûr in tancj no lu àn ancjemò cognossût: o stin fevelant de machine dal timp dal web. Une machine particolâr – parcè che e va dome indaûr tal timp – e une vore interessante. La direzion par cognossile e je http://www.archive.org/web/web.php. Chest sît al pues sei definît un museu virtuâl, parcè che dal 1996 in ca – vâl a dî di cuant che a tacarin lis regjistrazions dai dominis internet – al ten une copie des pagjinis publicadis di cualsisei sît internet de rêt. Al è interessant, ma ancje istrutîf par capî cemût che si è evolude la tecnologjie e la comunicazion tal web de gnot dai timps al dì di vuê: al baste meti dentri la direzion web di un sît e in pôcs seconts si visualize l’elenc des pagjinis come che si viodevin tal passât. Un passetimp simpatic che al jude a viodi lis vecjis pagjinis dai nestris sît preferîts. (S. D.)
Musiche furlane fuarte / “Surtùm”: il gnûf progjet discografic dal cjantautôr Massimo Silverio
Alessio Screm
Al vûl dî “palût”, “paludere”, e tal furlan di Çurçuvint si dîs “surtum”. Al è il titul dal gnûf album dal cjantautôr Massimo Silverio, artist cjargnel, musicist e autôr che al dopre la lenghe mari intune maniere dal dut particolâr. Al cjante in cjargnel, chel vecjo cjargnel imparât dai nonos e che cumò si stente […] lei di plui +
Cristina Delli Santi, la siore dal pugjilât furlan
Dree Venier
Juste maridade cul tecnic Gianluca Calligaro,e je cognossude e preseade di ducjpal so lavôr te palestre di vie Marangon Galeotto fu il ring. Vê cognossût Gianluca Calligaro, tecnic preseât de Pugjilistiche Udinese che al puarte indenant la scuele dal mestri Remo Venzo, al è stât par Cristina Delli Santi la faliscje di une relazion, saldade […] lei di plui +
Gnûf libri / I ‘haiku’ par furlan, inglês e gjaponês: la sfide vinçude di Christian Romanini
Walter Tomada
Cui che al lei “La Patrie dal Friûl” al cognos ben Christian Romanini che par cetancj agns al è stât une colone di chest gjornâl. La so ativitât a pro dal furlan no s è mai fermade e cumò e je rivade a proponi un biel model di scriture, bon di associâ la marilenghe a […] lei di plui +
Art tal tac / Pestefun, il ‘grunge’ par furlan che al fâs vibrâ e che al spache, al ven di Codroip
Moira Pezzetta
Al è un gnûf sun che al travierse il Friûl. Nol rive des planuris de Basse, ma nancje des ostariis plui imbusadis. Al è un sun ruspi, eletric, che al sgrife e al scjasse: chel dai Pestefun, tercet di Codroip che al puarte il grunge dentri de lenghe furlane. Trê i struments, trê i musiciscj, […] lei di plui +
Presentazion / Libri “Sport… che ti trai!”
Redazion
Sabide 18 di Otubar, a 11 a buinore a Çarvignan te Cjase de Musiche, “La Patrie dal Friûl” e varà un spazi intal program dal biel Festival del Coraggio che si davuelç a Çarvignan fintremai a domenie. Stant che il program di chest an al fevele di oms e feminis che a puartin indenant valôrs di […] lei di plui +
La zornade / “Stin dongje ae Patrie” 2025
Redazion
Li dai Colonos a Vilecjaze di Listize. In conclusion de rassegne Avostanis Il mont des associazions, de culture, dal spetacul, dal sport furlan si strenç intor dal gjornâl CHE DAL 1946 AL È LA VÔS DI UN FRIÛL CHE NO SI RINT. A son stâts cun nô: Tullio Avoledo, Andrea Del Favero, I “Bardi” di […] lei di plui +


