Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

SLOVENIE. A nassin pôcs fruts, popolazion simpri plui vecje

............

Il president de Slovenie Borut Pahor al à organizade une cunvigne su la politiche demografiche li che a son stâts invidâts esperts, rapresentants dal guvier e dai partîts parlamentârs par discuti di une des sfidis principâls che ancje la Slovenie si cjate a frontâ, ven a stâi l’invecjament de popolazion.

Di fat, stant aes proiezions dal Istitût pes analisis macroeconomichis e pal disvilup, la popolazion plui vecje di 65 agns e rapresentarà intal 2030 un cuart dai abitants slovens, intant che za a metât di chest secul chei sore dai 65 agns a podaressin jessi un tierç de popolazion. Secont l’Istitût, intai decenis prossims la riduzion de popolazion ative (o ben, chê fra i 20 e i 64 agns), cence cambiaments inte normative sul marcjât dal lavôr e su lis pensions, e deventarà un fatôr limitant pe cressite e pal disvilup de economie.

La ministre dal lavôr Ksenija Klampfer e à ricuardât che il guvier si è za metût in vore definint cualchi pont di partence (si propon di alçâ in maniere progressive la etât pensionabile, in assence di 40 agns di contribûts, di 65 a 67 agns, e tal stes timp di cressi la percentuâl di calcul de pension al 63%). La ministre e à zontât che inte Union europeane, dome in Grecie a son – inte fasse di etât tra i 60 e 64 agns – mancul personis ativis tal lavôr che in Slovenie.
Tal stes timp, secont Klampfer si à di viodi de formazion continue dai lavoradôrs par che a puedin jessi competitîfs e apetibii pal marcjât dal lavôr.

A acelerâ l’invecjament de popolazion, cussì come che al sucêt in Italie e in altris bandis dal mont, e je però ancje la flession de natalitât, che e je stade – insiemi cu la gjestion de imigrazion – un dai temis centrâi de cunvigne.
Ogni an a varessin di nassi almancul 10 mil fruts in plui, al è stât dit. Par cualchidun, al câl des nassitis e à contribuît la instabilitât dal lavôr, intant che Anja Kopacˇ, ex ministre dal lavôr e cumò segretarie di stât intal gabinet dal prin ministri Šarec, e à sotlineât ancje la impuartance des stessis oportunitâts tra oms e feminis e de juste division dai compits in famee, citant par esempli i Paîs scandinâfs che a svantin un tas di natalitât plui alt.

De cunvigne e je vignude fûr la dibisugne di intervents di politiche demografiche, ma soredut, tant che rimarcât dai esperts, di analisis adeguadis di indulà partî. ❚

Tjaša Gruden

Cristina Delli Santi, la siore dal pugjilât furlan

Dree Venier
Juste maridade cul tecnic Gianluca Calligaro,e je cognossude e preseade di ducjpal so lavôr te palestre di vie Marangon Galeotto fu il ring. Vê cognossût Gianluca Calligaro, tecnic preseât de Pugjilistiche Udinese che al puarte indenant la scuele dal mestri Remo Venzo, al è stât par Cristina Delli Santi la faliscje di une relazion, saldade […] lei di plui +

Presentazion / Libri “Sport… che ti trai!”

Redazion
Sabide 18 di Otubar, a 11 a buinore a Çarvignan te Cjase de Musiche, “La Patrie dal Friûl” e varà un spazi intal program dal biel Festival del Coraggio che si davuelç a Çarvignan fintremai a domenie. Stant che il program di chest an al fevele di oms e feminis che a puartin indenant valôrs di […] lei di plui +

La zornade / “Stin dongje ae Patrie” 2025

Redazion
Li dai Colonos a Vilecjaze di Listize. In conclusion de rassegne Avostanis Il mont des associazions, de culture, dal spetacul, dal sport furlan si strenç intor dal gjornâl CHE DAL 1946 AL È LA VÔS DI UN FRIÛL CHE NO SI RINT. A son stâts cun nô: Tullio Avoledo, Andrea Del Favero, I “Bardi” di […] lei di plui +