Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

SIMPRI BOGNS. Tarcisio Mizzau, “Speriments di perfezion”, Udin 2014

............

“Cheste storie e je scomençade une sere di Lui, intant che l’orloi dal cjampanîl al bateve la miezegnot; e chi di un pôc ancje l’ultin flic al va a finî, parcè che i dîs a son scuasi consumâts. E za il sperâ che mi ‘nt restin avonde par meti in scrit cualchi slac de nestre esperience – juste un fat culì, un ricuart inmò vîf là, cence il contor des complicadis vicendis politichis straviersadis – mi samee une pretese esagjerade”.
Cussì al scomence il libri chel à a vût vint il premi S. Simon dal 2014. Libri dificil di definî. Al vignarès di pensâ al ‘nouveau roman’, une maniere di contâ li che i acjadiments a son secondaris rispiet aes tesis e al ‘flus de cussience’. Cence altri, si trate di une opare origjinâl intal ambit des letaris furlanis, scuasi sperimentâl. La tesi e je une vore clare: la perfezion no je umane, no esist, no pues esisti. E cuant che l’om al pense di vêle rivade e al tache a difindile propit parcè che le considere ‘perfete’, al è il moment che la utopie e devente ‘vencul’.
E cheste tesi e ven esplicitade intes vicendis di trê zovins che si zurin amicizie eterne e che ancje le mantegnin. Fin che al è pussibil: i câs de vite, lis disgraciis a vegnin a dî la lôr, a savoltâ vitis e sintiments e afiets. Tragjediis che, se si cjale ben, a son benzà inscritis intal destin des personis: la tor dal gnûf distributôr di benzine e fas di ‘pendant’ cul destin di Toni, cussì come che il pierdisi intai siums di Pauli al tornarà ae fin de sô vicende. E ancje la malatie dal naratôr e il sacrifici di sô none a fasin riflès su la sô vecjaie.
Se la perfezion no si le rive mai, nol vûl dî che no si vedi di cirîle, anzit! Al è propit chel il fin e il sens de vite, parie cu la amicizie che e je une des robis plui bielis di coltivâ.
Un libri, duncje, complès e articolât. Che  si podarès viodilu ancje tant che un canovaç par ampliâlu intune sorte di saghe, là che l’autôr i ten daûr aes trê storiis dai trê amîs, de infanzie fin ae maturitât e ae vecjaie, compagnant il letôr inte elaborazion de filosofie di vite che e je l’argoment vêr dal libri.
In cont de lenghe furlane doprade, e à reson la jurie di Codroip cuant che e dîs che e je corinte e gjoldibile. Pecjât par cualchi talianisim di masse (parcè ‘controlo’ di p. 39 devential ‘control’ a p. 49?). E pecjât che, intes primis pagjinis, lis figuris di Toni e di Pauli, cualchi volte si confondin, no si capìs cui che al è l’archeolic e cui il musicist.
Ma, si sa, la perfezion no je une robe umane… ❚
✒ Laurin Zuan Nardin

Cristina Delli Santi, la siore dal pugjilât furlan

Dree Venier
Juste maridade cul tecnic Gianluca Calligaro,e je cognossude e preseade di ducjpal so lavôr te palestre di vie Marangon Galeotto fu il ring. Vê cognossût Gianluca Calligaro, tecnic preseât de Pugjilistiche Udinese che al puarte indenant la scuele dal mestri Remo Venzo, al è stât par Cristina Delli Santi la faliscje di une relazion, saldade […] lei di plui +

Presentazion / Libri “Sport… che ti trai!”

Redazion
Sabide 18 di Otubar, a 11 a buinore a Çarvignan te Cjase de Musiche, “La Patrie dal Friûl” e varà un spazi intal program dal biel Festival del Coraggio che si davuelç a Çarvignan fintremai a domenie. Stant che il program di chest an al fevele di oms e feminis che a puartin indenant valôrs di […] lei di plui +

La zornade / “Stin dongje ae Patrie” 2025

Redazion
Li dai Colonos a Vilecjaze di Listize. In conclusion de rassegne Avostanis Il mont des associazions, de culture, dal spetacul, dal sport furlan si strenç intor dal gjornâl CHE DAL 1946 AL È LA VÔS DI UN FRIÛL CHE NO SI RINT. A son stâts cun nô: Tullio Avoledo, Andrea Del Favero, I “Bardi” di […] lei di plui +