Joibe ai 19 di Avrîl al è mancjât Sergio Cadorini, miedi, conseîr dal PCI tal Comun di Udin e de Regjon Friûl-VJ.
Al jere nassût a Triest tal 1929 intune famee di çampe impegnade in politiche; so pari Adalgiso al rapresentave il Partît di Azion intal CLN di Triest e daspò al è stât sindacalist de UIL. Sô mari e je stade la prime segretarie de FGCI di Triest.
Cui agns ’50 al frecuente il pediatre e inteletuâl triestin Bruno Pincherle, prime cu la Unitât Popolâr di Parri e daspò intal Partît Socialist di Unitât Proletarie (PSIUP) e al tache a impegnâsi ad implen in politiche, fin a candidâsi ae Cjamare.
Student a Padue, al jere a stâ te cjase dal student ancje cui triestins slovens e di in chê volte al à tacât a preseâ la lenghe e la culture slovene.
Tal 1962 al veve cjatât puest tal ospedâl di Palme e intal 1975 al devente primari di pediatrie a Glemone. Dal 1985 al 1995 al devente conseîr dal PCI tal Comun di Udin po, par une legjislature, in regjon, a Triest.
IMPEGN PE TUTELE DAL FURLAN_ Om di grandis cualitâts umanis e professionâls al veve madressût ancje une particolâr sensibilitât pe presince des minorancis dal nestri teritori. Al fo difat un dai prins coseîrs a ocupâsi dai zingars, a volê che la comunitât slovene de province di Udin e vignìs ricognossude e valorizade e, tant che prin firmatari, al presentà in regjon une propueste di leç a pro de lenghe furlane che, adun cun chê presentade di Sergio Cecotti, e formà la struture de leç regjonâl 25 di Març dal 1996, n.15 pe tutele e la promozion de lenghe e de culture furlane e pe istituzion dal servizi pes lenghis regjonâls e minoritariis.
LENGHE FURLANE TAL OSPEDÂL_ Tant che miedi tal ospedâl di Palme al veve capît la impuartance di lassâ fevelâ par furlan i gjenitôrs dai fruts malâts. Cussì un pôc par volte al veve imparât a capî il furlan ancje lui. A Glemone, soredut partecipant a lis assembleis des tendopolis, là che la int e discuteve di dut par furlan, al capî che pardabon il furlan al jere une lenghe juste par ducj i contescj.
Lis ideis inovativis che al à metût in vore te sô esperience di primariât di pediatrie di Glemone a àn puartât a la nassite dal dipartiment materno-infantîl, che al zontave pediatrie, gjinecologjie e ostetricie intun complès ugnul. Al veve la idee che si scugnive deistituzionalizâ e decentrâ la assistence. La pediatrie e veve di vê ambulatoris intes vilis dulintor, dulà che a levin regolârs i miedis plui voltis par setemane. Chest al permeteve ancje une fuarte ativitât di prevenzion. Il taramot dal 1976 al è stât la ocasion juste par meti in vore dutis lis sôs ideis.
IMPEGN CULTURÂL_ Tant che om di culture al à ancje lavorât come gjornalist de cjarte stampade fasint lis cronachis di balon dal Udin par L’Unità e scrivint recensions di concierts e mostris e fondant cun Zorç Ferigo e altris la riviste “Il vicino è vicino” e fasint di diretôr responsabil.
Par Radio RAI al curà une trasmission dal titul “Un pediatra sulla porta di casa”.
Tai ultins agns di ativitât al à insegnât tant che incjariât inte facoltât di Medisine di Triest e, lât in pension, si è metût a studiâ sloven.
PROGJETS DI REALIZÂ_ Mi somee just ricuardâ doi siei progjets che nol è rivât a puartâ a bon fin e che al sarès impuartant ripiâ parvie che a son di grande atualitât: par Udin al voleve fâ de viere SAFAU un centri culturâl polifunzionâl e al veve prontât un test par une leç regjonâl pes bibliotechis. A bastarès dome cjatâ la volontât politiche par puartâju indenant.
Cungjò Sergio ■
Silvana Schiavi Fachin/ Silvana Spajota dai Sclâs
Musiche furlane fuarte / “Surtùm”: il gnûf progjet discografic dal cjantautôr Massimo Silverio
Alessio Screm
Al vûl dî “palût”, “paludere”, e tal furlan di Çurçuvint si dîs “surtum”. Al è il titul dal gnûf album dal cjantautôr Massimo Silverio, artist cjargnel, musicist e autôr che al dopre la lenghe mari intune maniere dal dut particolâr. Al cjante in cjargnel, chel vecjo cjargnel imparât dai nonos e che cumò si stente […] lei di plui +
Cristina Delli Santi, la siore dal pugjilât furlan
Dree Venier
Juste maridade cul tecnic Gianluca Calligaro,e je cognossude e preseade di ducjpal so lavôr te palestre di vie Marangon Galeotto fu il ring. Vê cognossût Gianluca Calligaro, tecnic preseât de Pugjilistiche Udinese che al puarte indenant la scuele dal mestri Remo Venzo, al è stât par Cristina Delli Santi la faliscje di une relazion, saldade […] lei di plui +
Gnûf libri / I ‘haiku’ par furlan, inglês e gjaponês: la sfide vinçude di Christian Romanini
Walter Tomada
Cui che al lei “La Patrie dal Friûl” al cognos ben Christian Romanini che par cetancj agns al è stât une colone di chest gjornâl. La so ativitât a pro dal furlan no s è mai fermade e cumò e je rivade a proponi un biel model di scriture, bon di associâ la marilenghe a […] lei di plui +
Art tal tac / Pestefun, il ‘grunge’ par furlan che al fâs vibrâ e che al spache, al ven di Codroip
Moira Pezzetta
Al è un gnûf sun che al travierse il Friûl. Nol rive des planuris de Basse, ma nancje des ostariis plui imbusadis. Al è un sun ruspi, eletric, che al sgrife e al scjasse: chel dai Pestefun, tercet di Codroip che al puarte il grunge dentri de lenghe furlane. Trê i struments, trê i musiciscj, […] lei di plui +
Presentazion / Libri “Sport… che ti trai!”
Redazion
Sabide 18 di Otubar, a 11 a buinore a Çarvignan te Cjase de Musiche, “La Patrie dal Friûl” e varà un spazi intal program dal biel Festival del Coraggio che si davuelç a Çarvignan fintremai a domenie. Stant che il program di chest an al fevele di oms e feminis che a puartin indenant valôrs di […] lei di plui +
La zornade / “Stin dongje ae Patrie” 2025
Redazion
Li dai Colonos a Vilecjaze di Listize. In conclusion de rassegne Avostanis Il mont des associazions, de culture, dal spetacul, dal sport furlan si strenç intor dal gjornâl CHE DAL 1946 AL È LA VÔS DI UN FRIÛL CHE NO SI RINT. A son stâts cun nô: Tullio Avoledo, Andrea Del Favero, I “Bardi” di […] lei di plui +


