Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

MEDITANTLIS TAL SO CÛR. L’amôr al vinç ancje la muart

............

No sai ce che Novembar al pues dî a lis gnovis gjenerazions, ma par nô, Novembar al è il mês des zornadis dai Sants e dai muarts, dai ricuarts di chei che par simpri nus àn saludâts. Al è il mês de eterne domande: si tornarìno a cjatâ?
Agns indaûr cuant che o jeri plevan a Stolvize di Resie te gnot dai Sants la int e lassave ancjemò impiade la lûs te cusine e e jemplave di aghe i seglots, parcè che in chê gnot a tornavin in cjase i defonts e a vevin di cjatâ la lûs di chest mont e l’aghe par distudâ la lôr sêt. Dut chest al jere imagjine e simbul di un alc che al è ben plui profont: tal lum de memorie a podevin rivivi cul peam dal afiet.
E je la memorie che e unìs vîfs e muarts e ducj nô int fasìn esperience.
O cognòs int che e contemple serene ce che al è stât; personis che a cjapin coragjo intal cimiteri; altris che a àn siums mistereôs che ju judin a lâ indenant.
Se o smenteìn il ricuart, i nestris defonts a tornin di gnûf a murî e nô stes o distruzìn un toc de vite passade cun lôr. Ricuardâ e je une esigjence dal spirt e e vâl in cualsiasi etât, ancje pai fruts, par chei cence Diu, par chei che a sostegnin: dut finìs sot doi  metros di tiere.
Vite e muart a son come dôs paralelis: si compagnin, si cjalin, si incuintrin tal infinît.
O sai di cjacarâ di robis plui grandis di me parcè che no sai fint dulà che e je realtât o fantasie, esigjence e ilusion. Par chest, e ancje in chest, al di sore di dut o preferìs fidâmi de peraule di nestri Signôr: “Se il grignel di forment, colât in tiere, nol mûr al reste di bessôl. Ma se al mûr, al bute une vore” (Zn 12,24). I nestris muarts a continuin in cualche maniere a “butâ”, a florî e a nudrî.
Mi fâs rifleti ancje la peraule di Crist te ultime cene: “Chest al è il gno cuarp, che al è par vualtris; fasêt cussì in memorie di me” (1Cor 11,24). Nus à racomandât: no stait a smenteâsi di me.
E in chel “memoriâl” dal Signôr e je dentri la sô passion, la sielte di murî savint che l’amôr al è un valôr cussi grant e assolût che nancje la muart no lu distrûç.
Restìn peâts ai nestris defonts tune serene e fiduciose memorie: Crist tal so afiet nus insegne che l’amôr al vinç ancje la muart.
pre Tonin Cjapielâr

Cristina Delli Santi, la siore dal pugjilât furlan

Dree Venier
Juste maridade cul tecnic Gianluca Calligaro,e je cognossude e preseade di ducjpal so lavôr te palestre di vie Marangon Galeotto fu il ring. Vê cognossût Gianluca Calligaro, tecnic preseât de Pugjilistiche Udinese che al puarte indenant la scuele dal mestri Remo Venzo, al è stât par Cristina Delli Santi la faliscje di une relazion, saldade […] lei di plui +

Presentazion / Libri “Sport… che ti trai!”

Redazion
Sabide 18 di Otubar, a 11 a buinore a Çarvignan te Cjase de Musiche, “La Patrie dal Friûl” e varà un spazi intal program dal biel Festival del Coraggio che si davuelç a Çarvignan fintremai a domenie. Stant che il program di chest an al fevele di oms e feminis che a puartin indenant valôrs di […] lei di plui +

La zornade / “Stin dongje ae Patrie” 2025

Redazion
Li dai Colonos a Vilecjaze di Listize. In conclusion de rassegne Avostanis Il mont des associazions, de culture, dal spetacul, dal sport furlan si strenç intor dal gjornâl CHE DAL 1946 AL È LA VÔS DI UN FRIÛL CHE NO SI RINT. A son stâts cun nô: Tullio Avoledo, Andrea Del Favero, I “Bardi” di […] lei di plui +