
Il balon nus pues judâ a capî forsit miôr la cuistion furlane. No parcè che o vin Zoff in cuviertine, ma partint propit de nazionâl o rivìn drets tal cûr dal probleme.
No crôt di dî nuie di scandalôs se o scrîf che la maiorance dai furlans che e sarà denant dal televisôr e tifarà pe Italie, fûr che dôs categoriis: chei che dal balon no ur free nuie e chei che no considerin Lippi e compagnie la lôr nazionâl. A son chei, e mi met tra di lôr, che a spietin, cuissà fintrimai cuant, di vê la nazionâl furlane. Mai come cumò o sin invidiôs dai nestris amîs slovens che, a paritât di teritori e cuasi di popolazion, a saran presints in Sudafriche cu la lôr scuadre.
Ma se lôr le àn e noaltris no, al sarà un parcè?
Di fûr dal balon a son altris, almancul doi, esemplis di cheste anomalie tricolôr: la Pan, la patulie acrobatiche, e i alpins. Il blanc, il ros e il vert a deventin, o fevelìn simpri de maiorance, un simbul cuasi furlan, il procès di identificazion tra la int e lis dôs istituzions, e somee une fusion.
Nol è un câs se ogni volte che si cjacare di gjavâ lis Frecis Tricolôrs di Rivolt e je burascjade, cence dismenteâsi des firmis tiradis sù par tignî l’8° a Cividât.
I furlans a deventin plui nazionaliscj di ducj e nol è ancjemò un câs se a cualchidun i lave ben, e i fâs ancjemò comut, il tiermin di piçule patrie rispiet a chê grande, la Italie.
Cjalait che la stesse robe e salte fûr tal Gurizan, dome che si scuen cambiâ riferiment: tal puest de Italie baste meti la Austrie.
Tai secui passâts nol jere cussì. Al di là di chel che e podarà inventâsi la retoriche par festezâ i 150 agns de unificazion, ogni om, femine, frutin, al veve clare la distinzion: di là a jerin i talians e di ca i furlans. Po dopo, a nord i todescs e a est i slâfs.
Semplicitât de gjeografie e de storie.
Talmentri naturâl la cussience che no si veve nancje di metile neri su blanc: te mentalitât contadine e stave tal ordin des robis, tant che l’invier e l’istât, la ploie e il soreli.
E duncje no coventavin bandieris, declarazions di indipendence: al sarès stât simpri cussì.
A fuarce di dâlu par scontât, no si son inacuarzûts che a planc a planc il tricolôr al vignive indenant e i furlans no vevin nuie di svintulâi denant.
La conclusion e je dome une: nol è a vonde jessi un popul, si scuen ancje savê di jessilu.
Dree Valcic
Gnûf libri / I ‘haiku’ par furlan, inglês e gjaponês: la sfide vinçude di Christian Romanini
Walter Tomada
Cui che al lei “La Patrie dal Friûl” al cognos ben Christian Romanini che par cetancj agns al è stât une colone di chest gjornâl. La so ativitât a pro dal furlan no s è mai fermade e cumò e je rivade a proponi un biel model di scriture, bon di associâ la marilenghe a […] lei di plui +
Art tal tac / Pestefun, il ‘grunge’ par furlan che al fâs vibrâ e che al spache, al ven di Codroip
Moira Pezzetta
Al è un gnûf sun che al travierse il Friûl. Nol rive des planuris de Basse, ma nancje des ostariis plui imbusadis. Al è un sun ruspi, eletric, che al sgrife e al scjasse: chel dai Pestefun, tercet di Codroip che al puarte il grunge dentri de lenghe furlane. Trê i struments, trê i musiciscj, […] lei di plui +
Presentazion / Libri “Sport… che ti trai!”
Redazion
Sabide 18 di Otubar, a 11 a buinore a Çarvignan te Cjase de Musiche, “La Patrie dal Friûl” e varà un spazi intal program dal biel Festival del Coraggio che si davuelç a Çarvignan fintremai a domenie. Stant che il program di chest an al fevele di oms e feminis che a puartin indenant valôrs di […] lei di plui +
La zornade / “Stin dongje ae Patrie” 2025
Redazion
Li dai Colonos a Vilecjaze di Listize. In conclusion de rassegne Avostanis Il mont des associazions, de culture, dal spetacul, dal sport furlan si strenç intor dal gjornâl CHE DAL 1946 AL È LA VÔS DI UN FRIÛL CHE NO SI RINT. A son stâts cun nô: Tullio Avoledo, Andrea Del Favero, I “Bardi” di […] lei di plui +
Gnovis / A Dael la presentazion dal libri “Fûc su Gurize”
Redazion
Si è tignude a Dael, ai 4 di Setembar, la ultime presentazion dal libri “Fûc su Gurize”. Inte spaziis de Cjasa dal Muini, a an presentâtn: Ferruccio Tassin autôr, Andrea Valcic President Clape Patrie dal Friûl e Diego Navarria, colaboradôr de “La Patrie dal Friûl”. lei di plui +
Cungjò / Nus à lassâts Zorç Jus, un grant patriote furlan
Redazion
Chel di Zorç al è un non che in tancj no lu cognossin, parcé che al à simpri lavorât cidin a lis fondis de nestre Identitât, cuntune vision che e je ancjemó proietade al futûr. “Il gno desideri al è che dutis lis cuatri comunitâts furlanis, che a son il vêr nucli dal Friûl, a […] lei di plui +


