Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

La unitât regjonâl e je une flabe par fruts çondars

Dree Valcic

✽✽ Ti pues capitâ la zornade che ti gjave ogni dubi su cemût lâ indenant. E capite cussì cuant che za di matine al Gazzetino Giuliano tu sintis falâ in progression oride ducj i acents sui nons dai nestris paîs. Nol baste, parcè che dopo tu scomencis a contâ i servizis e tu scuvierzis trop pôc che al reste de sede RAI di Udin. Tu provis a resisti; e rive la publicitât de Regjon che, cjale ce câs, si siere cussì “…e alla sera, tutti a Trieste!”. Un biel invît, nuie ce dî, in barbe al turisim locâl. Se dopo tu pensis che l’Udin lu àn cjapât a patafs doi goi dal triestin Pobega, tu volaressis sierâ la zornade in anticip.
✽✽ Si, o schercìn, ma no crôt che al sedi tant ce ridi, parcè che al è clâr cun trope presunzion, paronance e mancjance di vision unitarie di une regjon, che si resone intai setôrs che dopo a formin la opinion publiche.
✽✽ Tropis voltis vino segnalât il pericul rapresentât dai sprocs di Promoturismo e di chel logo “Io sono FVG” che intal so aparî al singolâr al dinee cualsisedi prospetive coletive e al identifiche in chel opinionôs e presuntuôs “IO” la sole, la uniche, la talianone, citât di Triest?
✽✽ Il tricolôr al fâs sù di simpri Sant Just, ancjemò di plui cumò cuntun guvier e un partît che di cheste citât a àn fat simbul eterni di patriotisim talian. Sflamiadis che a cjaminin adun cu lis declarazions resintis dai esponents julians di FdI in cont dal tratât di Osimo e ae mai cidinade voie di “tornâ a cjapâsi” Istrie e Dalmazie.
✽✽ Cu lis perturbazions che a scjassin la Europe, cui nûi di pussibii conflits futûrs, si puedin vierzi senaris che no si podevin imagjinâ fin a pôcs agns indaûr e “imprese fiumane” in ete moderne a son ancjemò intal cjâf di tancj vecjos nostalgjics e dai lôr zovins dissepui.
✽✽ Duncje, des dôs, la uniche: o o difindìn il Friûl inte sô integritât sociâl, teritoriâl, storiche, produtive ancje a cost di someâ cjampaniliscj, o o fasìn fente che la contraposizion tra lis dôs realtâts no esisti.
✽✽ La unitât regjonâl condizionade de politiche triestine e significhe la muart de autonomie. Al significhe fâ il Friûl, no dome che provincie di Udin, une tiere indentri destinade forsit a furnî lavoranzie e servizis, no in stât di vê une sô strategjie di disvilup e di cressite.
✽✽ Difindi i siei interès al reste il nestri compit no dome pal an che al ven, ma fin cuant che al coventarà. ❚

Cristina Delli Santi, la siore dal pugjilât furlan

Dree Venier
Juste maridade cul tecnic Gianluca Calligaro,e je cognossude e preseade di ducjpal so lavôr te palestre di vie Marangon Galeotto fu il ring. Vê cognossût Gianluca Calligaro, tecnic preseât de Pugjilistiche Udinese che al puarte indenant la scuele dal mestri Remo Venzo, al è stât par Cristina Delli Santi la faliscje di une relazion, saldade […] lei di plui +

Presentazion / Libri “Sport… che ti trai!”

Redazion
Sabide 18 di Otubar, a 11 a buinore a Çarvignan te Cjase de Musiche, “La Patrie dal Friûl” e varà un spazi intal program dal biel Festival del Coraggio che si davuelç a Çarvignan fintremai a domenie. Stant che il program di chest an al fevele di oms e feminis che a puartin indenant valôrs di […] lei di plui +

La zornade / “Stin dongje ae Patrie” 2025

Redazion
Li dai Colonos a Vilecjaze di Listize. In conclusion de rassegne Avostanis Il mont des associazions, de culture, dal spetacul, dal sport furlan si strenç intor dal gjornâl CHE DAL 1946 AL È LA VÔS DI UN FRIÛL CHE NO SI RINT. A son stâts cun nô: Tullio Avoledo, Andrea Del Favero, I “Bardi” di […] lei di plui +