Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

La mostre dedicade al liutâr cjargnel Gio Batta Morassi

Alessio Screm
l liutâr Gio Batta Morassi (1934 – 2018)

Tra i events di ponte di
Risonanze Festival e je la mostre, che e vignarà screade sabide ai 14 di Jugn aes 18.00, tal Palaç Venezian di Malborghet, dedicade al liutâr Gio Batta Morassi. Il “Mestri dal len”, l’artesan che par prin al à discuviert lis proprietâts unichis dal peç di risonance. Lui, calcolât tra i massims liutârs dal mont contemporani, come che e conte ancje la enciclopedie Treccani, fondadôr de Associazion Liutarie Taliane a Cremone, ven a stâi la patrie dal violin. E di violins, come che si podarà amirâ inte esposizion dedicade, a ‘nd à fats di maraveôs, tant che grancj musicist di dut il mont i tegnin a vê intes lôr colezion un strument “Morassi”. E la sclese no va lontane dal çoc, stant che ancje il fi Simeone e i nevôts Giovanni Battista e Giulio, che a saran presints a Risonanze e che a contaran la mostre, a son mestris ricognossûts inte costruzions di struments musicâi a arc. E cun lôr e sarà ancje la Red Dot Baroque di Singapor che e fasarà sintî i sunâ lis lôr oparis.
◆ Une grande famee chê dai Morassi. E lui, Gio Batta, nassût a Cedarcjis tal Comun di Darte tal 1934, trasferît zovin, tal 1942, a Cjamparòs, cui prins studis a Tarvis, come nissun altri al à intuît il tesaur dal len de Valcjanâl. Diplomât tal 1955 inte scuele internazionâl di liutarie di Cremone, che al à podût frecuentâ in graciis di une borse di studi, al à savût prest fâsi ben valê e ben volê inte citât dai violins. Al à frecuentât lis buteghis di Peter Tatàr, Giuseppe Ornati, Ferdinando Garimberti, cjapant sù il mistîr e deventant ancje lui insegnant di laboratori, fin cuant che al à fondât e vuidât par tant timp la Associazion Liutarie Taliane, une vere istituzion di innomine mondiâl; un ent che al sarà presint ancje a Risonanze Festival cun diviersis rapresentancis e struments unics e di valôr sigûr.
◆ In particolâr, al è stât intai agns Otante che Gio Batta Morassi al à vude la intuizion gjeniâl dal peç di risonance, e la bravure di verificâle, metile in opare e, di fat, fale sunâ. Compliç l’amì di une vite, il boscadôr titulâr di une laboratori di marangon a Valbrune e grant cognossidôr dal len, Bruno Deotto, sparît tal 2015, che chest an a colin i dîs agns de sô muart.
◆ Insiemi, lavorant il len ognidun daûr des sôs competencis e sensibilitâts, ridusint al minim il scart e rivant a permeti al materiâl di rindi simpri miôr, rafinant la materie prime al pont di trasformâle in len che al sun, a son rivâts adore a dâ valôr massim a un patrimoni inestimabil.
◆ Inte mostre tal Palaç Venezian si varà il plasê di amirâ i miôr manufats di Gio Batta Morassi, oparis mestris par cualitât di sun e par elegance di forme. Disparît tal 2018, il Mestri Morassi al jere une vore cognossût ancje in Gjapon, là che al à ricevût tancj premis e ricognossiments pe sô ativitât. Tra l’altri, tal 2015, la Universitât dal Friûl i à conferît la lauree magjistrâl ad honorem in Dissiplinis de Musiche e dal Spetacul, e in chê ocasion al à tignût une lezion pardabon interessante cul titul: “Il savê fâ il liutâr: de cognossince dal len ae tradizion dal strument musicâl”.
◆ Gio Batta Morassi, un personaç ilustri dal nestri Friûl. ❚

L’EDITORIÂL / I taramots che no si viodin

Walter Tomada
“Mê mari e veve 5 agns. E ricuarde che tai dîs dopo il taramot si viveve ducj insiemi e si davin ducj une man un cul altri. E prove tenarece e displasè pe int che no je plui, ma ancje tante braùre pe fuarce dimostrade de int furlane in cheste disgracie. Mê mari si vise […] lei di plui +

Cristina Delli Santi, la siore dal pugjilât furlan

Dree Venier
Juste maridade cul tecnic Gianluca Calligaro,e je cognossude e preseade di ducjpal so lavôr te palestre di vie Marangon Galeotto fu il ring. Vê cognossût Gianluca Calligaro, tecnic preseât de Pugjilistiche Udinese che al puarte indenant la scuele dal mestri Remo Venzo, al è stât par Cristina Delli Santi la faliscje di une relazion, saldade […] lei di plui +

Presentazion / Libri “Sport… che ti trai!”

Redazion
Sabide 18 di Otubar, a 11 a buinore a Çarvignan te Cjase de Musiche, “La Patrie dal Friûl” e varà un spazi intal program dal biel Festival del Coraggio che si davuelç a Çarvignan fintremai a domenie. Stant che il program di chest an al fevele di oms e feminis che a puartin indenant valôrs di […] lei di plui +