Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

La braùre di jessi diferents e origjinâi

Dree Valcic

✽✽ No volarès someâ blasfem se o olsi citâ une frase gjavade dai Vanzelis di Mateu e Luche par introdusi cheste mê riflession: “Il racolt al è tant, ma i operaris a son pôcs”. La parabule di Jesù e fâs riferiment a un mont pront a dâ acet ae sô Peraule, ma al vise i dissepui che, par meti in vore cheste mission, a coventin oms e feminis che si impegnin a pandile.
✽✽ Mi pâr un invît che si adate ae situazion atuâl dal popul furlan, in crisi di identitât e che al cîr, juste apont, une peraule di sperance, di chel che Pasolini al clamave “Il sogno di una cosa”.
✽✽ Un popul furlan confusionât e vitime sacrificâl di une campagne di delegjitimazion indurante e pesante, cu la sô storie e i siei valôrs ignorâts, se no cjolts vie, ma ancjetant in ecuilibri instabil tra une omologazion gjeneraliste e la acuse di jessi prede di visions arcaichis, fûr de modernitât: “reazionaris e conservadôrs”.
✽✽ Concets tant che “Salt, onest e lavoradôr” vuê a son metûts a ridicul, cuntune classe politiche locâl che dispès ju disonore, dant flât a chei che a contestin la lôr validitât.
✽✽ “Friûl gno, là sêstu finît?” al berle cualchi erêt vaiulint di chel pessimisim che i steve tant a cûr a pre Turoldo. E jù cu lis lagrimonis pal passât contadin, e pe vergjinitât pierdude di une tiere felice.
✽✽ Facil, ma ancje vergognôs. Alibi par lâ indenant a no fâ nuie par dâi cuintri ae situazion atuâl e restâ sentâts comuts intal tinel tal gnûf rûl di “leons di tastiere”, di bastiancontraris, di Cassandris, cjapantse cun dut e cun ducj, soredut cun chei che, invezit, no molin di impegnâsi pe cause identitarie.
✽✽ Fûr, tal mont reâl, tancj furlans e furlanis a spietin che cualchidun si fidi di lôr, che al crodi che al sedi ancjemò pussibil discuvierzi la braùre de lôr diversitât origjinâl.
✽✽ Gnûfs operaris si cjapin la responsabilitât di agjî par saborâ cheste cussience identitarie. L’esempli plui biel al rive de Nazionâl di balon furlane a pene nassude, e de sô partecipazion ae edizion de Europeada. No dome pe vitorie finâl magnifiche, ma par vê crodût che al fos pussibil fâ deventâ realtât une sperance che nô ducj o vin vût di piçui insù. La nestre nazionâl. E pâr une robe di pôc e al è invezit un avigniment straordenari, nassût dal bas, bon di butâ in bande ogni ostacul che al rivave par intrigâ su la sô strade. Il so principâl protagonist, Daniele Puntel, al à declarât: “L’avigniment sportîf de iniziative al à permetût di saborâ une comunicazion buine di difondi la identitât furlane, identitât che si voleve dimostrâ e che o pensi che si sedi concretizade cun cheste scuadre”.
✽✽ In fonts, cence discomodâ il Vanzeli, ancje chest al è un at di fede.. ❚

Cristina Delli Santi, la siore dal pugjilât furlan

Dree Venier
Juste maridade cul tecnic Gianluca Calligaro,e je cognossude e preseade di ducjpal so lavôr te palestre di vie Marangon Galeotto fu il ring. Vê cognossût Gianluca Calligaro, tecnic preseât de Pugjilistiche Udinese che al puarte indenant la scuele dal mestri Remo Venzo, al è stât par Cristina Delli Santi la faliscje di une relazion, saldade […] lei di plui +

Presentazion / Libri “Sport… che ti trai!”

Redazion
Sabide 18 di Otubar, a 11 a buinore a Çarvignan te Cjase de Musiche, “La Patrie dal Friûl” e varà un spazi intal program dal biel Festival del Coraggio che si davuelç a Çarvignan fintremai a domenie. Stant che il program di chest an al fevele di oms e feminis che a puartin indenant valôrs di […] lei di plui +

La zornade / “Stin dongje ae Patrie” 2025

Redazion
Li dai Colonos a Vilecjaze di Listize. In conclusion de rassegne Avostanis Il mont des associazions, de culture, dal spetacul, dal sport furlan si strenç intor dal gjornâl CHE DAL 1946 AL È LA VÔS DI UN FRIÛL CHE NO SI RINT. A son stâts cun nô: Tullio Avoledo, Andrea Del Favero, I “Bardi” di […] lei di plui +