Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

IL SIVILOT. Federalisim talian: une gjachete strente e curte pal Friûl

............

Un vistît strent, ve cemût che si mostre cualsisei progjet talian federalist che al intindi jessi adatât ae Regjon e in particolâr al Friûl.
Par restâ aes analogjiis sartoriâls, al reste simpri un model conformât, cuant che il cuarp di vistî al à ciertis sôs particolaritâts che i coventin misuris speciâls. Ma chest i politics locâi no lu capiran mai, prin di dut parcè che dispès a son ignorants e po dopo a son il prodot di une gjenerazion premiade dome de fedeltât al cjâf, al grup, e no dal binomi esperience e militance. Intal câs invezit di chei pôcs bogns ancjemò di formulâ un pinsîr critic, e risulte plui fuarte la sotanance al model talian che al à il statalisim tal so Dna. Ancje la Leghe si è sometude a di chel model, di là di declarazions e di proclamis. Pal Carroccio il probleme al è la sostituzion dal vertiç de piramide: no plui Rome, ma Milan. Se vuê al esist un partît centralist – di là dai parlaments dal Nord (ce fin àno fat, a proposit?)  e di adietîfs “nazionâi” tacâts sù aes realtâts regjonâls –, chest al è propit chel di Bossi. Cun, ae base, une vision economiciste dal probleme.
Ae fin, dal progjet presentât in Parlament, nol restial forsit dome che un plui grant control des jevis fiscâls di bande dai Comuns? Impuartant sigûr, ancje par evidenziâ lis responsabilitâts, ma il fin dal federalisim isal chel di cambiâ l’esatôr des tassis o chel di formulâ un diviers rapuart tra autonomiis locâls e stât centrâl?
Dut chest nus tocje dal sigûr ma al è apont chel vistît che al cole mâl, chê golarine a balins su la cjamese a riis. Un complet che in cualchi mût nus tocjarà meti, parcè che nissun nol à domandât un vistît su misure, ancje se o vevin, tant che ent autonom e speciâl, ducj i dirits di pretindilu.
Duncje cheste la assurditât che, vint la ocasion par fâlu, nissun al provi a nomenâ ancje in maniere timide la pussibilitât di dôs entitât difarentis tra Friûl e Triest.
L’OM DI BURI

Cristina Delli Santi, la siore dal pugjilât furlan

Dree Venier
Juste maridade cul tecnic Gianluca Calligaro,e je cognossude e preseade di ducjpal so lavôr te palestre di vie Marangon Galeotto fu il ring. Vê cognossût Gianluca Calligaro, tecnic preseât de Pugjilistiche Udinese che al puarte indenant la scuele dal mestri Remo Venzo, al è stât par Cristina Delli Santi la faliscje di une relazion, saldade […] lei di plui +

Presentazion / Libri “Sport… che ti trai!”

Redazion
Sabide 18 di Otubar, a 11 a buinore a Çarvignan te Cjase de Musiche, “La Patrie dal Friûl” e varà un spazi intal program dal biel Festival del Coraggio che si davuelç a Çarvignan fintremai a domenie. Stant che il program di chest an al fevele di oms e feminis che a puartin indenant valôrs di […] lei di plui +

La zornade / “Stin dongje ae Patrie” 2025

Redazion
Li dai Colonos a Vilecjaze di Listize. In conclusion de rassegne Avostanis Il mont des associazions, de culture, dal spetacul, dal sport furlan si strenç intor dal gjornâl CHE DAL 1946 AL È LA VÔS DI UN FRIÛL CHE NO SI RINT. A son stâts cun nô: Tullio Avoledo, Andrea Del Favero, I “Bardi” di […] lei di plui +