Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

EDITORIÂL – Une cuviertine par cambiâ il Friûl

............


Tachìn un gnûf an de Patrie, e che al sedi gnûf lu viodês de cuviertine dulà che il timp si ferme tra la modernitât de tecnologjie in medisine e la cure dal dolôr e des malatiis piturade di Otto D’Angelo. O scrivìn di sanitât in chest numar, il prin di une schirie di articui dulà che o viodarìn di rispuindi a une domande simpri plui impuartante pal nestri Friûl: ma se pardabon o fossin autonoms, in ce maniere varessino di inmaneâ la sô struture politiche e aministrative? Puedie esisti une vision furlaniste de organizazion civîl e sociâl?
Une scomesse che e va plui indenant di une inchieste gjornalistiche, parcè che nus puarte a une altre cuestion plui gjenerâl, ven a stâi il gjenar di propueste che il moviment furlan al pues presentâ a la int e, soredut, la sô credibilitât.
Intun moment di crisi come chel che a stan vivint no dome la Italie, ma dute la Europe, chei che a crodin te fuarce dal autonomisim no puedin zuiâ di rimesse, spietant che cualchidun – il guvier centrâl, i partîts talians – a dedin une rispueste.
Cheste, dut câs, e sarà di sigûr une rispueste pai lôr interès, cuntune vision simpri plui centralistiche, dulà che dome il fat di jessi minorancis, di jessi difarents, al è viodût tant che un fastidi, se no un berdei.
Alore si à di passâ aes propuestis o almancul cirî di individuâ i problemis.
No je une cuestion tecniche dulà che il professôr furlan al è plui brâf di chel toscan, ma dulà che il furlan al dovarès partî di une divierse impostazion: al prin puest no ven la economie, il marcjât, la sorevivence dal Stât, ma chê de identitât di un popul, de sô tiere, de sô storie e culture.
La scjalute dai intervents duncje no pues che jessi alternative, cemût che al è stât pal taramot.
Se e je vere che i bêçs de ricostruzion a son rivâts dal Stât talian, al è stât diviers il mût di doprâju e lis prioritâts, decidudis dal bas, de int e no dal Palaç.
Cheste e je la sfide, culturâl prime e po dopo politiche, ma soredut morâl. ■
Dree Valcic

Cristina Delli Santi, la siore dal pugjilât furlan

Dree Venier
Juste maridade cul tecnic Gianluca Calligaro,e je cognossude e preseade di ducjpal so lavôr te palestre di vie Marangon Galeotto fu il ring. Vê cognossût Gianluca Calligaro, tecnic preseât de Pugjilistiche Udinese che al puarte indenant la scuele dal mestri Remo Venzo, al è stât par Cristina Delli Santi la faliscje di une relazion, saldade […] lei di plui +

Presentazion / Libri “Sport… che ti trai!”

Redazion
Sabide 18 di Otubar, a 11 a buinore a Çarvignan te Cjase de Musiche, “La Patrie dal Friûl” e varà un spazi intal program dal biel Festival del Coraggio che si davuelç a Çarvignan fintremai a domenie. Stant che il program di chest an al fevele di oms e feminis che a puartin indenant valôrs di […] lei di plui +

La zornade / “Stin dongje ae Patrie” 2025

Redazion
Li dai Colonos a Vilecjaze di Listize. In conclusion de rassegne Avostanis Il mont des associazions, de culture, dal spetacul, dal sport furlan si strenç intor dal gjornâl CHE DAL 1946 AL È LA VÔS DI UN FRIÛL CHE NO SI RINT. A son stâts cun nô: Tullio Avoledo, Andrea Del Favero, I “Bardi” di […] lei di plui +