Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

EDITORIÂL. Se fevelâ di indipendence al vûl dî dome stâ a cjalâ

............


Al sofle par dute Europe l’aiar di indipendence pes nazions cence stât. Massime te Catalogne, tal Pais basc, in Scozie, dulà che la pussibilitât di un referendum popolâr par stacâsi di Madrid, di Londre, e je deventade une realtât concrete. Daûr di cheste propueste si è metût dongje un bloc storic che al travierse chei popui tant te borghesie che te classe lavoradore. Cence jentrâ tal specific des resons di cheste gnove cussience, o volarès marcâ doi elements: la crisi economiche che e sburte a cirî formis gnovis di agregazion istituzionâl e di svilup e, tal câs dai bascs, la decision da la Eta di sierâ la lote armade, gjavant cussì al stât centrâl ogni pretest par dî di no ae autonomie.
E je une robe biele chê che e sta sucedint, par noaltris furlans, ma ancje pai sarts, pai valdostans, pai sud tirolês, pai ocitans e par dutis chês altris minorancis in Italie. O soi content parcè che une peraule tant che indipendence no va daûr e tacade a chê Padanie che no esisteve se no tai calcui eletoraliscj de Leghe. Cumò e pues tornâ a svolâ, libare e francje, cun dute la sô nobiltât ideâl e storiche.
Tal stes timp, o soi pinsirôs sui efiets che e pues vê in Friûl e su la sô bataie pe autodeterminazion. Dite sclete: o ai pôre che cualchidun al resti inceât de peraule, che di colp al pensi di podêle realizâ ancje ca di noaltris. Cumò e subite.
O sarès dacuardi, e cetant ancje, se daûr di nô al fos madûr un moviment che in ducj chescj agns al ves realizât dutis lis tapis dal autonomisim e che cumò al disès vonde, nus covente alc di plui.
E invezit o sin ca a cjalâ la disfate di cheste Regjon a statût special, che in cualchi maniere e rapresentave la muse istituzionâl de nestre diference tal stât talian. Piçule, falsade di Triest, ma pûr simpri une espression in cualchi maniere nestre. Bastarde di sigûr, ma nestris a jerin i paris.
Mauro Toson, un an za fa al scriveve propit su la Patrie che forsit il lavôr dai autonomiscj al jere completât cu la stesse nassite de Regjon e che si scugnive movisi intune altre direzion. Forsit al veve reson, ma viodint cemût che e je tratade dal guvier, une riflession sul câs o no di difindi la autonomie e va fate.
In sumis, metisi a sberlâ indipendence cence nuie daûr, e pues jessi ancje une maniere par no fâ nuie di concret vuê. No si rive, almancul fin cumò, a meti dongje la int pes elezions, pensâ di rivâ a fâlu par un referendum mi somee plui grivie ancjemò. Cuasi une scuse par justificâ il no jessi bogns nancje di vê une presince significative, ancje tai numars, te nestre realtât politiche.
O speri di falâ, ma lis elezions a son dongje e po dopo tant fevelâ e je ore di movisi. ■
DREE VALCIC

Cristina Delli Santi, la siore dal pugjilât furlan

Dree Venier
Juste maridade cul tecnic Gianluca Calligaro,e je cognossude e preseade di ducjpal so lavôr te palestre di vie Marangon Galeotto fu il ring. Vê cognossût Gianluca Calligaro, tecnic preseât de Pugjilistiche Udinese che al puarte indenant la scuele dal mestri Remo Venzo, al è stât par Cristina Delli Santi la faliscje di une relazion, saldade […] lei di plui +

Presentazion / Libri “Sport… che ti trai!”

Redazion
Sabide 18 di Otubar, a 11 a buinore a Çarvignan te Cjase de Musiche, “La Patrie dal Friûl” e varà un spazi intal program dal biel Festival del Coraggio che si davuelç a Çarvignan fintremai a domenie. Stant che il program di chest an al fevele di oms e feminis che a puartin indenant valôrs di […] lei di plui +

La zornade / “Stin dongje ae Patrie” 2025

Redazion
Li dai Colonos a Vilecjaze di Listize. In conclusion de rassegne Avostanis Il mont des associazions, de culture, dal spetacul, dal sport furlan si strenç intor dal gjornâl CHE DAL 1946 AL È LA VÔS DI UN FRIÛL CHE NO SI RINT. A son stâts cun nô: Tullio Avoledo, Andrea Del Favero, I “Bardi” di […] lei di plui +