Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

EDITORIÂL – La lum no si distude ma o vin di dai vueli

............


✽✽ No podìn fâ fente che il risultât dal referendum in rêt pe indipendence dal Venit nol vedi la sô impuartance. Se o cjalìn cun grant interès a chei de Scozie e de Catalogne, chel dongje noaltris – propit parcè al tocje la republiche taliane – nus rivuarde une vore.
✽✽ Che al sedi clâr subite che pal Friûl nol cambie nuie: prime di dut a son afârs tra stât talian e une des sôs regjons. Po dopo, visìnsi simpri ce che e à significât la Serenissime pe nestre tiere: dome sfrutament e sorestanzie. Duncje, orelis spiçadis se si môf alc su la Plâf.
✽✽ Il referendum par altri al è un segnâl dal sdrumâsi dal stât talian, dal crac ancje istituzionâl che al ven indenant. Par dute rispueste, il guvier – no dome chest, ma chest plui di altris – si prepare a une riforme des istituzions simpri plui segnade dal centralisim roman. Si dopre la scuse de crisi, ma invezit di taiâ lis straçariis dai aparâts, si tain i nivei di partecipazion democratiche.
✽✽ In cheste situazion, a rivin lis elezions par 132 comuns furlans e par noaltris e torne la solite liende di parcè che no vin un partît, un moviment furlan di podê votâ.
✽✽ O leiarês tal gjornâl che in cualchi comun a saran i candidâts dal Front Furlan, dal Maf. Che in cualchi civiche oms e feminis cun sintiments furlaniscj a podaran jessi elets. Forsit ancje cualchi sindic. Auguris.
Ma la realtât e je che, intun moment tant dificil dulà che a son in discussion propit i rapuarts tra Comuns e Regjon, tra cheste e lis provinciis – o ben, in struc, la nestre muse istituzionâl -, no vin nissun che al puarti indenant une bataie furlane a chel nivel.
✽✽ O vin une schirie di comitâts par ogni cuistion. O vin une vore di coordenaments di sindics de Cjargne ae Basse e pûr, cuant o vin di presentâ une propueste gjenerâl pal Friûl, ognidun par so cont.
Cussì si piert, cussì o vin simpri pierdût.
✽✽ Ancje cheste e pues someâ la solite liende e forsit e je la veretât, ma dome resonâ nus jude pal doman. Al à di jessi clâr a ducj che cence un organisim politic, cence une rapresentance istituzionâl fuarte e furlaniste, no si va di nissune bande. ✽✽ O podìn continuâ, e lu fasarìn, la nestre testemoneance: “a viodi – come che al diseve Felix Marchi – che la lum no si è mai distudade”. E al continuave: “La libertât e fâs part de vite e fin che è sarà vite, al sarà simpri cualchidun che si bat pe libertât dal Friûl”.
✽✽ O sin sigûr di chest, ma vuê al covente dâi vueli a di chel lusôr: si scuen ancje vincilis, lis bataiis. ❚
Dree Valcic

Cristina Delli Santi, la siore dal pugjilât furlan

Dree Venier
Juste maridade cul tecnic Gianluca Calligaro,e je cognossude e preseade di ducjpal so lavôr te palestre di vie Marangon Galeotto fu il ring. Vê cognossût Gianluca Calligaro, tecnic preseât de Pugjilistiche Udinese che al puarte indenant la scuele dal mestri Remo Venzo, al è stât par Cristina Delli Santi la faliscje di une relazion, saldade […] lei di plui +

Presentazion / Libri “Sport… che ti trai!”

Redazion
Sabide 18 di Otubar, a 11 a buinore a Çarvignan te Cjase de Musiche, “La Patrie dal Friûl” e varà un spazi intal program dal biel Festival del Coraggio che si davuelç a Çarvignan fintremai a domenie. Stant che il program di chest an al fevele di oms e feminis che a puartin indenant valôrs di […] lei di plui +

La zornade / “Stin dongje ae Patrie” 2025

Redazion
Li dai Colonos a Vilecjaze di Listize. In conclusion de rassegne Avostanis Il mont des associazions, de culture, dal spetacul, dal sport furlan si strenç intor dal gjornâl CHE DAL 1946 AL È LA VÔS DI UN FRIÛL CHE NO SI RINT. A son stâts cun nô: Tullio Avoledo, Andrea Del Favero, I “Bardi” di […] lei di plui +