Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

CURTIS E CHE SI TOCJIN. Vonde centralisim regjonâl

............

Il centralisim regjonâl al à metût il Friûl te ombrene e tancj siei cantins no son frontâts o a son frontâts mâl. A partî dal atac simpri in opare ae Universitât furlane, ae sô identitât e autonomie; aes esigjencis di disvilup e di inovazion dal sisteme produtîf e industriâl dal Friûl e duncje al lavôr di tante nestre int, di tancj zovins; ae scancelazion de Fiere di Inovazion dal mont industriâl furlan; al disimpegn a frontâ il modernament de plui grande infrastruture stradâl furlane che e va di Gurize a Udin, a Pordenon. E vie indenant.
A chest pont si à di dî: vonde vê un Friûl sparniçât che nol rive a fâ valê i siei dirits. Vonde lâ indenant su cheste strade. A fasin ben i Sindacâts dai lavorents CGIL, CISL e UIL – sperìn insiemit a imprenditôrs, Comuns e Provinciis dal Friûl – a manifestâ ai 19 di Març a Udin par riclamâ la atenzion de Regjon e dal Stât talian su la cuestion furlane che e je une cuestion di autoguvier e di disvilup.
Si vuelial meti in pîts la Aree metropolitane di Triest par dâi a chel teritori plui unitât e autorevolece? Benon! La Regjon e à però di ricognossi ancje la esistence de Comunitât des Provinciis furlanis, metude in pîts tal Setembar dal 2007.
Cheste Comunitât, direzude de Assemblee dai Conseis provinciâi di chenti, no à di gjestî lis competencis ordinariis des sengulis Provinciis ma e à di rapresentâ di front ae Regjon, al Stât talian e ae Union europeane i interès complessîfs di dute la aree dal Friûl, vuê trascurâts e te ombrene, e otignî competencis de Regjon par meti adun e in vore progjets pal rilanç e pal disvilup economic, sociâl e culturâl di dute la tiere furlane, ancje cui contribûts finanziaris dal Stât centrâl talian e de Europe. No si pues dome pratindi il federalisim de bande dal Stât talian viers lis Regjons. Si à di metilu in vore ancje achì, passant lis competencis di Triest aes Comunitâts furlanis.
Ma par fâ bogns chescj obietîfs, al covente che i partîts, lis scuadris di centri drete e di centri çampe, la Leghe nord e lis Istituzions che lôr a vuidin si convincin che vuê la unitât de Regjon (di cheste Regjon nassude mâl…) no baste proclamâle ma e je pussibile dome cul ricognossiment di dôs realtâts istituzionâls, il Friûl e Triest, che a puedin convivi te miôr maniere se ur ven dade la autonomie.
Curtis e che si tocjin, alore! Che i Comuns e la Comunitât des Provinciis furlanis si dedin ben di fâ. Lis resistencis fuartis di ducj i partîts si vinçaran dome cu la lôr decision e la lôr volontât di batisi insiemit a ducj i furlans.
ARNALT BARACÊT

Cristina Delli Santi, la siore dal pugjilât furlan

Dree Venier
Juste maridade cul tecnic Gianluca Calligaro,e je cognossude e preseade di ducjpal so lavôr te palestre di vie Marangon Galeotto fu il ring. Vê cognossût Gianluca Calligaro, tecnic preseât de Pugjilistiche Udinese che al puarte indenant la scuele dal mestri Remo Venzo, al è stât par Cristina Delli Santi la faliscje di une relazion, saldade […] lei di plui +

Presentazion / Libri “Sport… che ti trai!”

Redazion
Sabide 18 di Otubar, a 11 a buinore a Çarvignan te Cjase de Musiche, “La Patrie dal Friûl” e varà un spazi intal program dal biel Festival del Coraggio che si davuelç a Çarvignan fintremai a domenie. Stant che il program di chest an al fevele di oms e feminis che a puartin indenant valôrs di […] lei di plui +

La zornade / “Stin dongje ae Patrie” 2025

Redazion
Li dai Colonos a Vilecjaze di Listize. In conclusion de rassegne Avostanis Il mont des associazions, de culture, dal spetacul, dal sport furlan si strenç intor dal gjornâl CHE DAL 1946 AL È LA VÔS DI UN FRIÛL CHE NO SI RINT. A son stâts cun nô: Tullio Avoledo, Andrea Del Favero, I “Bardi” di […] lei di plui +