Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

CULTURE – Il vueli dal Friûl

............

Nol somearès, ma ancje in Friûl o vin la nestre buine produzion di vueli: no si disarès propit ma il vueli dal Friûl al pues fâ concorince a chel de Toscane o dal meridion.
Come che al sucêt ancje in altris zonis dal nord-Italie, come par esempli sul lâc di Garde, in ciertis zonis de nestre regjon o rivìn a vê un clime cussì particolâr che ancje l’ulîf al rive a cressi ben e a produsi vueli une vore bon.
La zone di sigûr plui famose pe produzion di vueli e je che dal Cjars. Il vueli Tergeste al pues ancje svantâsi de cualifiche di “Dop”, ma no stin a dismenteâsi che ancje inte zone colinâr e pedemontane, par esempli inte zone dai cuei orientâi, tal cividalês e tal manzanês, a son presintis coltivazions di ulîf.
In regjon si puedin contâ 400 ha di ulîf: no son grancj numars, come par tancj altris prodots de agricolture furlane, ma si cjacare di produzions di altissime cualitât. O vin varietâts locâl (bianchera e carbona) e une DOP ricognossude, la Tergeste, e piçulis aziendis che a disvilupin chest gjenar di coltivazion. I produtôrs a son plui o mancul 800, di chescj almancul 45 a vendin in maniere direte in butilie, e o vin in regjon une desine di sfrantois che a lavorin dai 10 ai 15 cuintâi di olivis.
Al è di sigûr un svant par nô podê vê un prodot cussì particolâr e cussì bon. Ancje par chest l’assessôr regjonâl aes risorsis rurâls, agroalimentârs e forestâls Claudio Violino, al à decidût di pontâ ancje sul vueli: “La Regjon e Ersa si impegnin par podê deventâ un pont di riferiment pes produzions locâls di vueli. O vin tantis piçulis realtâts che a produzin vueli, o vin di cirî di fâ deventâ cheste coltivazion une opzion economiche, parcè che dome leant i nestris prodots al teritori o rivarìn a competi intal mercjât mondial. Nô no podìn fâ concorince cui numars, ma o podìn fâlu cu la cualitât. Al è par chest – al conclut l’assessôr – che in cheste edizion di Olio e Dintorni, organizade a Vuelis di Manzan, o vin decidût di concedi il Tipicamente friulano, propit inte otiche di promozion dai prodots leâts al teritori”.
Olio e dintorni, a Vuelis di Manzan, e je une des manifestazions plui impuartantis e cognossudis in Friûli pal vueli. E je a pene finide e e à vût un grant sucès, propit pe alte cualitât dai prodots che a son stâts presentâts intai doi dîs (dai 28 e ai 29 di Mai) di fieste.
Cinzia Collini

Cristina Delli Santi, la siore dal pugjilât furlan

Dree Venier
Juste maridade cul tecnic Gianluca Calligaro,e je cognossude e preseade di ducjpal so lavôr te palestre di vie Marangon Galeotto fu il ring. Vê cognossût Gianluca Calligaro, tecnic preseât de Pugjilistiche Udinese che al puarte indenant la scuele dal mestri Remo Venzo, al è stât par Cristina Delli Santi la faliscje di une relazion, saldade […] lei di plui +

Presentazion / Libri “Sport… che ti trai!”

Redazion
Sabide 18 di Otubar, a 11 a buinore a Çarvignan te Cjase de Musiche, “La Patrie dal Friûl” e varà un spazi intal program dal biel Festival del Coraggio che si davuelç a Çarvignan fintremai a domenie. Stant che il program di chest an al fevele di oms e feminis che a puartin indenant valôrs di […] lei di plui +

La zornade / “Stin dongje ae Patrie” 2025

Redazion
Li dai Colonos a Vilecjaze di Listize. In conclusion de rassegne Avostanis Il mont des associazions, de culture, dal spetacul, dal sport furlan si strenç intor dal gjornâl CHE DAL 1946 AL È LA VÔS DI UN FRIÛL CHE NO SI RINT. A son stâts cun nô: Tullio Avoledo, Andrea Del Favero, I “Bardi” di […] lei di plui +