Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

Clanfurt no je une citât pes feminis

Barbara Cinausero
Ute Liepold

A Clanfurt a regnin i oms. La citât e à un sindic mascli, 5 dai 7 conseîrs citadins e 28 su 45 conseîrs comunâi a son masclis. Intal 2022 inte capitâl carinziane a vivevin 54.550 feminis, che a jerin il 52% de popolazion, ma il fat che a Clanfurt lis feminis a sedin in maiorance si vualme a malistent. Cheste e je ancje la opinion di Ute Liepold. Regjiste cetant premiade e cun di plui sorintendente dal teatri Wolkenflug, Liepold e sta cirint di puartâ ae atenzion publiche chest probleme midiant de sô associazion “Visible” e cun “cjaminadis in citât” inmaneadis dutun cul “Arkitektur Haus Kärnten” (AHK).
◆ Stant al so judizi critic, ae citât i mancje une planificazion rispietose dal gjenar, massime se o pensìn ai spazis pes feminis. Te storie a son simpri stâts i umign i responsabii de planificazion citadine: lis esigjencis des feminis a son simpri restadis sul cei de puarte di cjase. Chest al disvantaze cetantis feminis che a son a stâ in citât, e lis lôr esigjencis e criticitâts a son stadis racueltis e presentadis de Liepold e de diretore dal AHK al senât citadin in chê de Zornade internazionâl de femine.
◆ In particolâr al è il trafic un bon berdei par tantis di lôr. I percors pedonâi dispès no son avonde larcs par permeti il passaç in sigurece con carocinis o birocins. Un centri citadin cence autos, rêts publichis e viis ciclabilis, e ancje la riduzion dai parcaments a podaressin dâ aes feminis i spazis che ur coventin.
◆ Dulinvie dal Lendkanal, e disturbe la scjarse iluminazion, e cun di fat tantis feminis a àn pôre a passà li vie pe gnot. Cun di plui al larès une vore ben incressi lis areis di incuintri e lis pussibilitâts di sentâsi, salacor dongje de Neuen Platz.
Citâts sicu Viene e Graz a puedin dimostrâ cemût che une planificazion atente al gjenar e podedi funzionâ.
◆ Stant a ce che e dîs la puartevôs che o vin fevelât, lis esigjencis des feminis a saressin tignudis in mancul in dute la Austrie, ma chest al varès di mudâ a Clanfurt, massime dentri dal 2025. Se in curt a vignaran metudis sù intai lûcs publics postazions fissis par cambiâur i panesei ai frutins, cu lâ dal timp al varès di jessi ancje ridot il trafic dentri dal Ring.
◆ Cun di plui si fasarà pression par che intal an cu ven si scomencin a fâ sù pistis ciclabilis siguris; e magari par meti jù altris bancjutis o instalazions pe soste a viert! Cheste però e je une altre dificoltât, ven a stâi chê di meti dacuardi dipartiments e istituzions diferentis.
◆ La strade e je lungje e intorteade, ma la indurance di chestis feminis e fâs pensâ che la citât si stedi bielzà preparant a cambiâ muse. ❚

Cristina Delli Santi, la siore dal pugjilât furlan

Dree Venier
Juste maridade cul tecnic Gianluca Calligaro,e je cognossude e preseade di ducjpal so lavôr te palestre di vie Marangon Galeotto fu il ring. Vê cognossût Gianluca Calligaro, tecnic preseât de Pugjilistiche Udinese che al puarte indenant la scuele dal mestri Remo Venzo, al è stât par Cristina Delli Santi la faliscje di une relazion, saldade […] lei di plui +

Presentazion / Libri “Sport… che ti trai!”

Redazion
Sabide 18 di Otubar, a 11 a buinore a Çarvignan te Cjase de Musiche, “La Patrie dal Friûl” e varà un spazi intal program dal biel Festival del Coraggio che si davuelç a Çarvignan fintremai a domenie. Stant che il program di chest an al fevele di oms e feminis che a puartin indenant valôrs di […] lei di plui +

La zornade / “Stin dongje ae Patrie” 2025

Redazion
Li dai Colonos a Vilecjaze di Listize. In conclusion de rassegne Avostanis Il mont des associazions, de culture, dal spetacul, dal sport furlan si strenç intor dal gjornâl CHE DAL 1946 AL È LA VÔS DI UN FRIÛL CHE NO SI RINT. A son stâts cun nô: Tullio Avoledo, Andrea Del Favero, I “Bardi” di […] lei di plui +