
Vie par Otubar, al è stât une grant davoi in Consei Regjonâl sul teme de lenghe furlane, in particolâr la cuistion e jere sui cartei stradâi in plui lenghis.
Si votave la leç di riordin de viabilitât, là che si afidin lis ex stradis provinciâls a FVG strade. Une societât a capitâl dal dut public che e à tant che ogjet esclusîf la progjetazion, la realizazion, la manutenzion, la gjestion e la vigjilance di oparis di viabilitât.
I conseîrs Claudio Violino, Igor Gabrovec e Mara Piccin a àn presentât un emendament ae leç che al domandave di scrivi a clâr te convenzion cun FVG strade la garanzie di doprâ ancje lis lenghis minoritariis tes tabelis, come che a previodin la L. 482/99 e la L. 38/2001. Il Consei al à refudât l’emendament cun 19 vôts contraris, 16 a favôr e un astignût. In pratiche, la maiorance Pd e à votât cuintri. Prime di sierâ la sentade, però, al è stât fat bon un ordin dal dì, presentât di Claudio Violino e Igor Gabrovec, che al domandave ae Zonte di viodi che FVG strade e meti sù i cartei in plui lenghis li che a son lis lenghis minoritariis ricognossudis.
Il vôt contrari al à inviât dute une polemiche, massime sui “social”, li che si à acusât la maiorance di jessi cuintri des lenghis minorizadis. Cheste si è justificade disint in sostance che, stant che il multilinguisim al è fat bon par leç, nol coventave chel emendament: cualchidun al à fevelât di «ridondance inutile». In particolâr Renzo Liva, relatôr di maiorance de leç, al à vût dit che al veve domandât il ritîr dal emendament prime de votazion par vie che «tecnichementri, nol podeve jessi metût dentri inte leç» e che si è « declarât dal dut dacuardi invezit inte sostance augurant, tant che dopo al è sucedût, che al fos mudât intun ODG di acetâ de bande de Zonte. Cussì e je lade cul impegn de Zonte a viodi dal plen rispiet de bande di FVG strade dai impegns di leç za esistents».
Il probleme al è che rispiet a une eventuâl violazion de leç no esistin sanzions se no si rispietile. O ricuardìn ancje che il cost di un cartel in plui lenghis al è compagn di un monolengâl. E di fat, intai ultins timps a son stâts plui câs li che il plurilinguisim nol è stât rispietât.
Ve ca cualchidun dai ultins câs.
Çarvignan. Dute par talian la viabilitât de gnove variante di Çarvignan fate di Autovie Venete su deleghe de Regjon e vierzude intal Lui dal 2015.
Muçane. Di pôc propit F-VG Strade e à fat la gnove taronde. Prime i cartei a jerin bilengâi, cumò no.
Udin. Par dute la “Capitâl dal Friûl” pôc agns fa e je stade tornade a fâ la cartelonistiche in lenghe taliane e furlane. Inte taronde gnove, fate ae fin di viâl Cadore l’an passât, però, lis indicazions a son stadis fatis dome par talian.
Si podarès meti dongje ancje il câs de cartelonistiche Saf che o vin fevelât intal numar di Lui, cuant che i cartei gnûfs che prime a jerin par talian, furlan e inglês a son stâts tornâts a fâ cumò dome par talian e inglês.
In sumis, viodude cheste cierte brute ande dai ultins timps, si spietavisi une sensibilitât plui grande di bande dal Consei Regjonâl: une «ridondance» no sarès stade mai tant utile come cumò.
✒ Dree Venier
Musiche furlane fuarte / “Surtùm”: il gnûf progjet discografic dal cjantautôr Massimo Silverio
Alessio Screm
Al vûl dî “palût”, “paludere”, e tal furlan di Çurçuvint si dîs “surtum”. Al è il titul dal gnûf album dal cjantautôr Massimo Silverio, artist cjargnel, musicist e autôr che al dopre la lenghe mari intune maniere dal dut particolâr. Al cjante in cjargnel, chel vecjo cjargnel imparât dai nonos e che cumò si stente […] lei di plui +
Cristina Delli Santi, la siore dal pugjilât furlan
Dree Venier
Juste maridade cul tecnic Gianluca Calligaro,e je cognossude e preseade di ducjpal so lavôr te palestre di vie Marangon Galeotto fu il ring. Vê cognossût Gianluca Calligaro, tecnic preseât de Pugjilistiche Udinese che al puarte indenant la scuele dal mestri Remo Venzo, al è stât par Cristina Delli Santi la faliscje di une relazion, saldade […] lei di plui +
Gnûf libri / I ‘haiku’ par furlan, inglês e gjaponês: la sfide vinçude di Christian Romanini
Walter Tomada
Cui che al lei “La Patrie dal Friûl” al cognos ben Christian Romanini che par cetancj agns al è stât une colone di chest gjornâl. La so ativitât a pro dal furlan no s è mai fermade e cumò e je rivade a proponi un biel model di scriture, bon di associâ la marilenghe a […] lei di plui +
Art tal tac / Pestefun, il ‘grunge’ par furlan che al fâs vibrâ e che al spache, al ven di Codroip
Moira Pezzetta
Al è un gnûf sun che al travierse il Friûl. Nol rive des planuris de Basse, ma nancje des ostariis plui imbusadis. Al è un sun ruspi, eletric, che al sgrife e al scjasse: chel dai Pestefun, tercet di Codroip che al puarte il grunge dentri de lenghe furlane. Trê i struments, trê i musiciscj, […] lei di plui +
Presentazion / Libri “Sport… che ti trai!”
Redazion
Sabide 18 di Otubar, a 11 a buinore a Çarvignan te Cjase de Musiche, “La Patrie dal Friûl” e varà un spazi intal program dal biel Festival del Coraggio che si davuelç a Çarvignan fintremai a domenie. Stant che il program di chest an al fevele di oms e feminis che a puartin indenant valôrs di […] lei di plui +
La zornade / “Stin dongje ae Patrie” 2025
Redazion
Li dai Colonos a Vilecjaze di Listize. In conclusion de rassegne Avostanis Il mont des associazions, de culture, dal spetacul, dal sport furlan si strenç intor dal gjornâl CHE DAL 1946 AL È LA VÔS DI UN FRIÛL CHE NO SI RINT. A son stâts cun nô: Tullio Avoledo, Andrea Del Favero, I “Bardi” di […] lei di plui +


