Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

ATUALITÂT – Une vite pal Friûl

............

Martars ai 19 di Otubar Gianfranco D’Aronco al varà di soflâ 90 cjandelutis, ma al à dut il flât e la grinte che a coventin. E nol sarà di bessôl. Il Comitât pe autonomie e pal rilanç dal Friûl al à inmaneât, insiemit a lis istituzions, une fieste di complean meritevule par chest «pari» dal autonomisim furlan. A Udin, li dal Salon dal Consei di Palaç Belgrât, si davuelzarà une serade in so onôr dulà che a cjaparan part autoritâts e dute la int che e à voie di saludâlu.
D’Aronco, di fat, al è nassût tal 1920 e, za tal 1947, al è stât un dai fondadôrs, adun cun Pasolini e Chino Ermacora, dal Moviment popolâr furlan che plui indevant al vignarà cjapât in man di Tiziano Tessitori. Tal stes an D’Aronco al à firmât pal Friûl, cui rapresentants di Val di Aoste, di Trent e dal Sud Tirôl, la «Declarazion di Desenzan» pe metude in vore des autonomiis regjonâls previodudis de Costituzion.
LA SÔ BATAIE PE AUTONOMIE_Tai ultins sessante agns D’Aronco al à simpri puartât indevant cun fuarce la sô bataie pe autonomie dal Friûl. Aromai storiche e je deventade la sô opare, in trê volums une vore curâts, «Friuli, Regione mai nata», dulà che si conte lis vicendis che, tal dopo vuere, a àn puartât ae nassite de Regjon Friûl-Vignesie Julie cun cjâf lûc Triest, impen de Regjon Friûl, cun cjâf lûc Udin.
Oltri che furlanist, D’Aronco al è ancje un grant critic leterari, massime di leterature furlane, e al è stât professôr universitari di tradizions popolârs e filologjie romanze a Padue e a Triest. Cun di plui, al à diret cetantis rivistis tant che «Il tesaur» (1949-64); «Quaderni del Tesaur» (1957-61); «Tradizioni» (Padova 1962-64); «Studi di letteratura popolare friulana» (1969-73); «Ce fâstu?» (1979-87); «Iulia gens» (1963-65).
Te serade che i è stade dedicade e che e tacarà a lis 17.30, moderade di William Cisilino, a pandaran i lôr auguris al professôr: Roberto Dominici e Arnaldo Baracetti dal Comitât pe Autonomie e pal Rilanç dal Friûl, Elio De Anna, Assessôr de Regjon autonome Friûl-Vignesie Julie, Pietro Fontanini, President de Provincie di Udin e de Comunitât des Provinciis Furlanis, Furio Honsell, Sindic dal Comun di Udin, Cristiana Compagno, Retôr de Universitât dal Friûl, Lorenzo Pelizzo, President de Societât Filologjiche Furlane, Lionello D’Agostini, President de Fondazion CRUP, e Geremia Gomboso, Segretari dal Istitût Ladin Furlan «Pre Checo Placerean».
Valentina Pagani

Cristina Delli Santi, la siore dal pugjilât furlan

Dree Venier
Juste maridade cul tecnic Gianluca Calligaro,e je cognossude e preseade di ducjpal so lavôr te palestre di vie Marangon Galeotto fu il ring. Vê cognossût Gianluca Calligaro, tecnic preseât de Pugjilistiche Udinese che al puarte indenant la scuele dal mestri Remo Venzo, al è stât par Cristina Delli Santi la faliscje di une relazion, saldade […] lei di plui +

Presentazion / Libri “Sport… che ti trai!”

Redazion
Sabide 18 di Otubar, a 11 a buinore a Çarvignan te Cjase de Musiche, “La Patrie dal Friûl” e varà un spazi intal program dal biel Festival del Coraggio che si davuelç a Çarvignan fintremai a domenie. Stant che il program di chest an al fevele di oms e feminis che a puartin indenant valôrs di […] lei di plui +

La zornade / “Stin dongje ae Patrie” 2025

Redazion
Li dai Colonos a Vilecjaze di Listize. In conclusion de rassegne Avostanis Il mont des associazions, de culture, dal spetacul, dal sport furlan si strenç intor dal gjornâl CHE DAL 1946 AL È LA VÔS DI UN FRIÛL CHE NO SI RINT. A son stâts cun nô: Tullio Avoledo, Andrea Del Favero, I “Bardi” di […] lei di plui +