Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

A soflin aiars di vuere

Dree Valcic

✽✽ A son timps nereôs, cun aiars di vuere che a soflin sul mont. Chel che no varessin mai crodût che al podès tornâ al è li par verificâsi e no restâ plui dome une pussibilitât.
✽✽ Di chestis tragjediis i Furlans no dome a son stâts testemonis, ma tant che pôcs altris popui a àn patît in maniere tragjiche lis soferencis. Al è clâr che la pâs e je un ben primari di ogni uman, ma si pues declinâ la peraule, batile intai corteus, dispès tradintle daûr des simpatiis politichis o des sieltis ideologjichis. Insume la pâs puedie lâ ben par un cun dam di un altri?
✽✽ In fin dai conts la pâs vere il Friûl no le à mai gjoldude. Pensait ae sô storie milenarie, di chi a son passâts ducj, lassant daûr muart e distruzion, devastazions e miserie, lis nestris monts mudadis in trinceis, lis nestris planis in distesis di lapidis, i naziscj nus àn non fintremai cambiât il non: Adriatisches Kunstenland lu clamavin.
✽✽ Ancje la Italie e à fat la sô part, cun chê Vignesie Julie zontade par risultât de situazion post beliche a Triest. Intant nus àn jemplât di casermis, ancje di une base americane a Davian cun tant di bombis nucleârs. Savêso cemût che si clamave la prime linie difensive dal esercit talian? La “Soglia di Gorizia”. E veve di tignî bot al nemì, i cjararmâts rus e chei dal Pat di Varsavie, par pôcs minûts, intant che i lôr missii e lis lôr bombis a saressin coladis sui stabiliments chimics di Tor di Zuin produsint un nûl tossic che al varès involuçât il rest dal Friûl.
✽✽ A someavin timps lontans, un passât di dismenteâ pai “danni collaterali” causâts di chestis presincis ae nestre economie, ma dut câs une ereditât no preseade.
✽✽ E invezit venus chi intune Europe che no je buine di jessi protagoniste intal scuintri tra lis potencis, vitime ancjemò une volte di chel nazionalisim chauvinist che no le à abandonade mai, une Europe dai Stâts e no dai popui, cemût che i autonomiscj a àn sostignût simpri, cul pericul aes elezions prossimis di jessi guviernade di cui che al è simpri stât nemì di dutis lis minorancis, scomençant di chês etnichis e linguistichis.
✽✽ Ce fâ alore? O podìn meti il cjâf sot dal savalon e spietâ che il destin al fasedi il so, ma savint che i prins che a viodaran tibiâts i lôr dirits o sarìn nô furlans, sarts, slovens, sudtirolês, catalans, bascs, ocitans e ducj i popui che a olsaran inschiriâsi cuintri il centralisim.
✽✽ Preparìnsi, tant o sin usâts. ❚

Cristina Delli Santi, la siore dal pugjilât furlan

Dree Venier
Juste maridade cul tecnic Gianluca Calligaro,e je cognossude e preseade di ducjpal so lavôr te palestre di vie Marangon Galeotto fu il ring. Vê cognossût Gianluca Calligaro, tecnic preseât de Pugjilistiche Udinese che al puarte indenant la scuele dal mestri Remo Venzo, al è stât par Cristina Delli Santi la faliscje di une relazion, saldade […] lei di plui +

Presentazion / Libri “Sport… che ti trai!”

Redazion
Sabide 18 di Otubar, a 11 a buinore a Çarvignan te Cjase de Musiche, “La Patrie dal Friûl” e varà un spazi intal program dal biel Festival del Coraggio che si davuelç a Çarvignan fintremai a domenie. Stant che il program di chest an al fevele di oms e feminis che a puartin indenant valôrs di […] lei di plui +

La zornade / “Stin dongje ae Patrie” 2025

Redazion
Li dai Colonos a Vilecjaze di Listize. In conclusion de rassegne Avostanis Il mont des associazions, de culture, dal spetacul, dal sport furlan si strenç intor dal gjornâl CHE DAL 1946 AL È LA VÔS DI UN FRIÛL CHE NO SI RINT. A son stâts cun nô: Tullio Avoledo, Andrea Del Favero, I “Bardi” di […] lei di plui +