Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

EDITORIÂL – I profetis a àn simpri reson, ancje se al somee di no

............


Tropis voltis vino fevelât di profetis? O vin dite cetante reson che a vevin a dissegnâ il Friûl di vuê cul pinsîr di îr. Nol è un câs che si clamin profetis, ven a stâi che a mostrin lis robis prime che a sucedin. I predis di Glesie furlane, i scritôrs e i poetis, ducj a jerin dacuardi che dome salvant la identitât di un popul, chel furlan, si podeve sperâ in alc di miôr pal doman. In plui: dome tignint dûr sul spirt furlan si podeve frontâ la scomesse de modernitât.
Par chest, tancj che a fasevin a pueste confusion tra tradizion e conservazion, tra identitât e razisim, no son stâts a sintîju, anzit ur àn dât cuintri come che a fossin la espression plui rancurose de “jacquerie” o de restaurazion.
Po dopo, cualchidun al fevele di decressite, dut un colp chei stes che a sberlavin cuintri Beline, che i smicjavin a pari Turolt dome cuant che ur faseve comut, si cjatin a fâ osanna ai gnûfs filosofs e al lôr pinsîr.
O sin rivâts al pont che i sorestants talians, par cirî di tirâ fûr un cualsisei ideâl che al movi une sorte di cussience coletive, a àn spindût miliarts pes fiestis de unitât di Italie; che il guvier, par salvâ ce che si pues di chest stât, si presente cu la muse seriose e professionâl di Monti par fâ dismenteâ lis seradis di Arcore e la mangjadorie dai partîts.
Ma i furlans àno di fâsi fuarce cjalant ae storie di Rome, ai gnûfs teorics de economie o aes butadis dai “grilins”?
Nô o vin forsit tal nestri jessi furlans, la pussibilitât, chê tignince, par cjalâ il mont di vuê e cirî di comedâlu un pêl.
Mi visarai simpri di ce che mi à dit une volte Moni Ovadia: «Il Friûl al è un regâl di Diu ai furlans, ma stait in vuaite di no butâlu vie». Ancje i profetis a son un don dal Signôr, ma no son mai scoltâts. Tropis voltis no vino butât vie ce che nus pandevin?
Cumò che a son muarts, al somee che cualchidun al torni a pensâ che forsit a vevin reson, cumò che ancje il Friûl al è in pericul come popul, come istituzion e soredut che i siei zovins a tornin a viodi dongje la strade de emigrazion, cualchidun si impense di chei che a scrivevin: «Cence autonomie, cence autoguvier o sin destinâts a jessi simpri sotans». ■
DREE VALCIC

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +