Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

L’EDITORIÂL – MEDITANTLIS TAL SO CÛR. Il Verbo si è fat cjar

............

E al è vignût a stâ framieç di nô. O jeri frut e come cumò, di Dicembar, si jere intal timp dal presepi. Mi cjapavi sù e o levi a muscli intal bosc o fra i clapons dongje dai rius, o tornavi cjase e o fasevi il gno presepiut li che i pipins par me no jerin di ges ma a cjaminavin e mi cjacaravin; li che la capane di carton e jere par Gjesù come il palaç dal grant re.
Ce tant timp che la vite e à ormai masanât!
Al dîs Gabriele D’Annunzio che la ricjece dai  puars e je la ilusion. Une grande bale! Jo o jeri frut intun paîs puar e spierdût e pûr il gno presepi mi compagne e mi nudrìs ancjemò di fantasie, di poesie, di fiducie e di contentece dal cûr.
Ma vuê il pinsîr al cor a une altre date e a un altri presepi: al va ai 12 di Dicembar dal 1993, juste cuindis agns indaûr, inte gleseute di Griis. Li, intal dopo di misdì de domenie “Laetare”, tierce di Avent, a son stâts metûts sul tron dal altâr pe prime volte i vot volums de Bibie par furlan.
Une celebrazion tant semplice, di podê stâ dongje dai festegjaments dai pastôrs di Betlem.
La gleseute e jere stade sielzude dacuardi cun pre Antoni, par vie che e pues jessi simbul di dutis lis mainis, anconis, gleseutis sparniçadis in ogni sît de nestre tiere, e par vie che la “Bibia pauperum”, la Bibie dai puars, e je pinelade sui siei mûrs. Pre Antoni, cjalant Noè, Adam, Eve, la arcje dal diluvi, il Vieri e Gnûf Testament al diseve: “E je la Capele Sistine dal Friûl”.
E jere une zornade frede; pre Antoni nol stave ben ma i vevin dit “Anìn!”, e al jere vignût. La sô muse, intant che sentât in coro al scoltave, e platave emozions e segrets cussì grancj che dome lui al podeve gjoldi o patî, vivi e capî. Daspò, intal cjacarâ, al jere tornât se stes: sempliç, simpatic, sclet e profont.
Benedete zornade, benedete gleseute e benedets moments!
Chel, in chel an, al è stât il nestri Nadâl, il presepi vivent, li che inte peraule de Bibie par furlan al è scrit “il Verbo si è fat cjar e al è vignût a stâ framieç di nô” (Zn 1,14).
Daspò, rivade la sere, o sin ducj tornâts cjase nestre come i pastôrs di Betlem; ma nô no jerin plui chei di prin: di chel moment ancje il Friûl e Aquilee a jerin gambiâts, e cun lôr dut il mont. E il cîl in chê gnot al jere deventât plui lusorôs e plui biel.
Si svicine Nadâl; ogniun rive cui afiets e cul cûr al propri Nadâl. E jo mi torni a viodi frutin, cjaminâ viers la glesie sot un cîl puntinât di mil stelis.
Al dîs il Salm: “E je un ferâl pal gno pît la tô peraule, un lum pal gno troi” (Sal 119,105), parcè che al è come se inte gnot de vite, midiant de Peraule, si impiassin tancj lusoruts.
E par chest, ai 12 di Dicembar dal 1993 ancje il cîl si jere mudât.
Di in chê gnot il Verbo deventât cjar al continue a lusî sore la nestre tiere e ogni volte che un furlan, leint la Peraule incjarnade, al cjape sapience e fiducie si impie un lusôr intal cûr e intal cîl.
Par chel, ancje chest an, inte gnot di Nadâl il cîl al sarà colm di stelis.
pre Tonin Cjapielâr

Apontaments / Sport… che ti trai! in Vile

Redazion
L’autôr Francesco Tonizzo al dialoghe cul diretôr da ‘La Patrie dal Friûl’ Walter Tomada. Si viodin a Vile Manin di Passarian ai 21 di Novembar dal 2025 aes sîs sore sere. A intervegnin: MARIO ANZIL Vicepresident e Assessôr regjonâl ae culture e al sport; ANDREA MARCON President Regjonâl dal CONI; DANIELE PUNTEL President de “Associazion […] lei di plui +

La conference / 4 DI NOVEMBAR. MA NO DUCJ JU SPIETAVIN

Redazion
Grant sucès di public dal nestri incuintri par la conference di Ferruccio Tassin “4 DI NOVEMBAR. MA NO DUCJ JU SPIETAVIN. Dai fusilâts di Vilès ai predis mandâts in esili: storiis di un Friûl ocupât.” che si è tignude îr sere, ai 4 di Novembar te nestre sede di Vicolo Sillio 4 a Udin. lei di plui +

Presentazion / Libri “Sport… che ti trai!”

Redazion
Sabide 18 di Otubar, a 11 a buinore a Çarvignan te Cjase de Musiche, “La Patrie dal Friûl” e varà un spazi intal program dal biel Festival del Coraggio che si davuelç a Çarvignan fintremai a domenie. Stant che il program di chest an al fevele di oms e feminis che a puartin indenant valôrs di […] lei di plui +

La zornade / “Stin dongje ae Patrie” 2025

Redazion
Li dai Colonos a Vilecjaze di Listize. In conclusion de rassegne Avostanis Il mont des associazions, de culture, dal spetacul, dal sport furlan si strenç intor dal gjornâl CHE DAL 1946 AL È LA VÔS DI UN FRIÛL CHE NO SI RINT. A son stâts cun nô: Tullio Avoledo, Andrea Del Favero, I “Bardi” di […] lei di plui +

Cungjò / Nus à lassâts Zorç Jus, un grant patriote furlan

Redazion
Chel di Zorç al è un non che in tancj no lu cognossin, parcé che al à simpri lavorât cidin a lis fondis de nestre Identitât, cuntune vision che e je ancjemó proietade al futûr. “Il gno desideri al è che dutis lis cuatri comunitâts furlanis, che a son il vêr nucli dal Friûl, a […] lei di plui +