Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

ATUALITÂT – Il Fior de leterature (dissegnade)

............

L’autôr furlan di fumuts Manuele Fior (classe 1975) al à a pene vinçût, ai 29 di Otubar, il premi «Gran Guinigi» tant che «miôr autôr unic» al festival Lucca Comics cu la storie «Cinquemila chilometri al secondo». La manifestazion e je la plui antighe de Europe in chel cjamp, e il premi une sorte di Oscar dal fumut. Une des primis oparis di Manuele e jere par furlan: il libri a fumuts «Cuatri bogns motîfs», che La Patrie dal Friûl lu regalave cu la formule «abonament + regâl».
Manuele, passe 3 agns indaûr cu la Patrie si podeve vê il to libri «Cuatri bogns motîfs». Cuant che tu lu dissegnavis, varessistu mai imagjinât di rivâ cussì lontan?
Jo o ai simpri dissegnât e let fumuts ma no varès mai crodût di rivâ adore a fâlu di lavôr, ancje se la sperance e je simpri. Il «Gran Guinigi» e je stade la plui grande sodisfazion de mê cariere, rivade dal dut inspietade. No ai peraulis.
Il to al è un percors che al ti à puartât a vivi fûr dal Friûl, cumò a Parîs. Nus al contistu?
O ai fat l’Erasmus a Berlin intant dai miei studis di architeture, e dopo che mi soi laureât o soi lât indevant a vivi là sù: al jere stât un grant svilup di lavôr in architeture e o vevi cjatât vore facilmentri. Cui agns invezit si cjatave simpri mancul lavôr e mi soi proponût tant che autôr di ilustrazions e fumuts. A un ciert pont, dopo vot agns tes Gjermaniis, mi soi trasferît in Norvegje cu la morose, che e jere di là. Ancje a Oslo o ai fat fumuts e ilustrazions: cualchi colaborazion e resist ancje cumò. Daspò di un pâr di agns si sin lassâts cu la morose e, par vie di un amì, mi soi trasferît a Parîs. A chel pont, dutis lis esperiencis che o ai fat prime a àn rindût: in France la editorie tal cjamp e je tant plui madure. O ai cjatât editôrs che a àn crodût tal gno lavôr e cumò o fâs tant che mistîr l’autôr di fumuts.

Il fumut al è un imprest potenton tal cjamp de educazion: sedi di piçui, sedi dopo par imparâ une lenghe foreste la prime maniere che si dopre al è il lengaç des imagjins.
Il fumut al è un imprest potenton tal cjamp de educazion: sedi di piçui, sedi dopo par imparâ une lenghe foreste la prime maniere che si dopre al è il lengaç des imagjins.

Continus alc dal to libri «Cinquemila chilometri al secondo» che al aparten al gjenar di chei che si ur dîs “romançs grafics”.
E je la storie di trê fantats e dai lôr viaçs che a influencin il lôr rapuart. Lucia e Piero, simbui di une gnove gjenerazion plui mobile e cosmopolite, si spostin de Italie ae Norvegje (Lucia), e de Italie al Egjit (Piero); il tierç (Nicola), nol lassarà mai la Italie. Il fumut al fâs part di chest gnûf gjenar, il «romanç grafic»: une definizion nassude di pôc par descrivi une storie a se, che e tache e che e finìs intun unic numar; duncje nol è un prodot seriâl tant che Dylan Dog o strichis tant che Linus. Al è tant che un romanç, ma a dissens.
A cui ti ispiristu come dissen?
Par me il fumut al è une grant cjalderon dulà che a finissin mil influencis: no ‘nd ai une precise. Ancje il cine mi influence, come ducj i fumuts che o lei, ancjemò cumò, a pacs.
Cemût viodistu il rûl dal fumut in dì di vuê?
Secont me, cumò e je la forme di espression che e rive a jessi plui in sintonie cu la realtât e a descrivi i siei problemis. Come che une volte – tai agns ’60 e ’70 – e à fat la musiche, che vuê no le viôt cussì rapresentative. Mai come in chescj agns si viodin cussì tantis «vôs personâls» in Italie. E no sai cemût che a fasin a lâ indevant, stant che chescj autôrs no son promovûts e i fumuts no si vendin tant come ca sù.
E ce puedial dâ il fumut al furlan?
Il fumut al è un imprest potenton tal cjamp de educazion: sedi di piçui, sedi dopo par imparâ une lenghe foreste la prime maniere che si dopre al è il lengaç des imagjins. Pal rest, cul fumut al è pussibil contâ ogni sorte di storie, come che o vin fat cun «Cuatri bogns motîfs». Dopo di chê esperience, jo e gno fradi Daniele (autôr dai tescj) o vin cirût di fânt un altri ma no vin cjatât tant bon acet. Pe mê esperience, in chei che si ocupin di promovi il furlan o ai viodût une cierte rigjiditât e pocje vierzidure.
DREE VENIER

Apontaments / Sport… che ti trai! in Vile

Redazion
L’autôr Francesco Tonizzo al dialoghe cul diretôr da ‘La Patrie dal Friûl’ Walter Tomada. Si viodin a Vile Manin di Passarian ai 21 di Novembar dal 2025 aes sîs sore sere. A intervegnin: MARIO ANZIL Vicepresident e Assessôr regjonâl ae culture e al sport; ANDREA MARCON President Regjonâl dal CONI; DANIELE PUNTEL President de “Associazion […] lei di plui +

La conference / 4 DI NOVEMBAR. MA NO DUCJ JU SPIETAVIN

Redazion
Grant sucès di public dal nestri incuintri par la conference di Ferruccio Tassin “4 DI NOVEMBAR. MA NO DUCJ JU SPIETAVIN. Dai fusilâts di Vilès ai predis mandâts in esili: storiis di un Friûl ocupât.” che si è tignude îr sere, ai 4 di Novembar te nestre sede di Vicolo Sillio 4 a Udin. lei di plui +

Presentazion / Libri “Sport… che ti trai!”

Redazion
Sabide 18 di Otubar, a 11 a buinore a Çarvignan te Cjase de Musiche, “La Patrie dal Friûl” e varà un spazi intal program dal biel Festival del Coraggio che si davuelç a Çarvignan fintremai a domenie. Stant che il program di chest an al fevele di oms e feminis che a puartin indenant valôrs di […] lei di plui +

La zornade / “Stin dongje ae Patrie” 2025

Redazion
Li dai Colonos a Vilecjaze di Listize. In conclusion de rassegne Avostanis Il mont des associazions, de culture, dal spetacul, dal sport furlan si strenç intor dal gjornâl CHE DAL 1946 AL È LA VÔS DI UN FRIÛL CHE NO SI RINT. A son stâts cun nô: Tullio Avoledo, Andrea Del Favero, I “Bardi” di […] lei di plui +

Cungjò / Nus à lassâts Zorç Jus, un grant patriote furlan

Redazion
Chel di Zorç al è un non che in tancj no lu cognossin, parcé che al à simpri lavorât cidin a lis fondis de nestre Identitât, cuntune vision che e je ancjemó proietade al futûr. “Il gno desideri al è che dutis lis cuatri comunitâts furlanis, che a son il vêr nucli dal Friûl, a […] lei di plui +