Inversion di tindince positive tai finanziaments pe leç 482/99. Pe prime volte in 10 agns al somearès che la leç e gjoldarà di une incressite des risorsis a pro de tutele e de promozion des lenghis minoritaris. Nissune conferme uficiâl e je ancjemò rivade in Regjon, al sotlinee l’assessôr regjonâl ae Culture, Roberto Molinaro. Dut câs, la biele gnove e larès a rispuindi a une prioritât une vore sintude: la scuele. Ma seont il «pari» de leç regjonâl sul furlan, il conseîr regjonâl Roberto Antonaz, ex assessôr regjonâl ae Culture, il belanç dai dîs agns de leç 482 al è «negatîf».
SIMPRI SOTFINANZIADE_Di cuant che e je in vore, la leç che e introdûs la tutele des minorancis storichis linguistichis che a son tal Stât talian – in particolâr chês albanese, catalane, todescje, greghe, slovene, cravuate, francese, franc-provenzâl, furlane, ladine, ocitane e sarde – no je mai stade une vore siore di beçs.
Il fin principâl de leç, si sa, al è chel di judâ la promozion e l’ûs des lenghis minoritaris inte aministrazion publiche tant che tal insegnament inte scuelis e la concession di spazis pe lenghe inte television publiche.
Ma dal 1999 in dì di vuê, lis risorsis de leç si son un tic par volte ridusudis dai 10 milions iniziâi ai pôc plui di 2 milions di euros di vuê, un cuint dal totâl. Une miserie par frontâ lis esigienzis de tutele e de promozion des lenghis des minorancis.
LIS PRIORITÂTS_E se nol è stât ancjemò metût nuie neri su blanc, al pararès che pal 2010 in Friûl – Vignesie Julie a varessin di rivâ dongje plui o mancul 700 mil euros. Tal 2009 a jerin cirche 550 mîl.
«Se a fossin confermadis – al à spiegât l’assessôr Molinaro – o varìn la esigjence di belancialis sul teritori. La leç 482 e tutele sul nestri teritori trê lenghis, ma pal sloven o vin ancje altris canâi e tant plui fuarts. Si varà ancje di verificâ che no vedin bielzà vincui pe destinazion».
Une volte inte sachete, i beçs a varessin la lôr destinanzion: la scuele, sedi pal insegnament che pe formazion dai mestris.
«Si cjale simpri ce che al mancje e mai ce che al è stât fat – al à marcât l’assessôr Molinaro – ma in dîs agns tantis robis a son stadis fatis».
PAS INDEVANT_A testemoneâlu – seont Molinaro – il judizi dai rapresentants dal Comitât european che al viôt de Convenzion cuadri pe protezion des minorancis nazionâls, in visite – dopo l’ultin incuintri, cinc agns indaûr – ai rapresentants politics e des realtâts associativis impegnadis inte promozion des lenghis minorizadis dal Friûl. «Seont lôr, a son stâts fats grancj pas indevant».
Simpri trê i trois pal furlan: l’ûs tal public, i mieçs di informazion e la scuele.
«Pai sportei al è stât fat tant e l’obietîf al è lâ indevant su cheste strade – al à afermât Molinaro – sul front de informazion la cuestion plui grivie e je chê dal contrat di servizi Rai – Ministeri des comunicazions» dulà che si riscje che, ancjemò une volte, no sedin cjapadis sù lis indicazions previodudis de leç 482 pe presince des lenghis minoritariis intal servizi radiotelevisîf public. «Su chest front al è l’impegn di ducj a sburtâ. O vin fat dut ce che al jere di fâ: cumò o spietìn la rispueste dal Guvier».
IL GROP DE SCUELE_ Infin, la scuele: «A son dôs lis cuistions: la prime, e je une linie di spese che e vedi continuitât tal timp; la seconde, la formazion dai insegnants. O varìn di fâ il pont su chest e rivâ a une liste regjonâl dai insegnants di furlan».
Pe fin dal 2010, al à anticipât l’assessôr Molinaro, «o firmarìn un acuardi cu la Universitât dal Friûl par iniziativis pe formazion e l’inzornament e pe ricercje. La tutele de lenghe no pues jessi dispierdude, e covente une regjie uniche, regjonâl».
SINISTRE INSODISFATE_ Pal conseîr regjonâl Roberto Antonaz, «il belanç di dîs agns di leç 482 al è negatîf, come lis risorsis che simpri mancul a vegnin stanziadis a pro dal proviodiment».
«In Italie no si è ancjemò capît, a diference dai altris Paîs europeans, la impuartance de valorizazion des lenghis minoritariis. Ta chês altris realtâts nissun si insumiarès di taiâ lis risorsis su chest capitul parcè che la tutele des lenghis e je considerade une robe acessorie».
«Chest par une concezion di nazionalisim centralistic, pe pôre che la valorizazion e la tutele des lenghis minoritariis e varès podût puartâ ae disgregazion». No miôr a van lis robis a nivel regjonâl, seont l’esponent di Rifondazion Comuniste «E mancje la sensibilitât sore chest teme. La Destre, e la Leghe parsore ducj, e piture une caricature de tutele de lenghe che e provoche dome dams».
Sonia Sicco
Musiche furlane fuarte / “Surtùm”: il gnûf progjet discografic dal cjantautôr Massimo Silverio
Alessio Screm
Al vûl dî “palût”, “paludere”, e tal furlan di Çurçuvint si dîs “surtum”. Al è il titul dal gnûf album dal cjantautôr Massimo Silverio, artist cjargnel, musicist e autôr che al dopre la lenghe mari intune maniere dal dut particolâr. Al cjante in cjargnel, chel vecjo cjargnel imparât dai nonos e che cumò si stente […] lei di plui +
Cristina Delli Santi, la siore dal pugjilât furlan
Dree Venier
Juste maridade cul tecnic Gianluca Calligaro,e je cognossude e preseade di ducjpal so lavôr te palestre di vie Marangon Galeotto fu il ring. Vê cognossût Gianluca Calligaro, tecnic preseât de Pugjilistiche Udinese che al puarte indenant la scuele dal mestri Remo Venzo, al è stât par Cristina Delli Santi la faliscje di une relazion, saldade […] lei di plui +
Gnûf libri / I ‘haiku’ par furlan, inglês e gjaponês: la sfide vinçude di Christian Romanini
Walter Tomada
Cui che al lei “La Patrie dal Friûl” al cognos ben Christian Romanini che par cetancj agns al è stât une colone di chest gjornâl. La so ativitât a pro dal furlan no s è mai fermade e cumò e je rivade a proponi un biel model di scriture, bon di associâ la marilenghe a […] lei di plui +
Art tal tac / Pestefun, il ‘grunge’ par furlan che al fâs vibrâ e che al spache, al ven di Codroip
Moira Pezzetta
Al è un gnûf sun che al travierse il Friûl. Nol rive des planuris de Basse, ma nancje des ostariis plui imbusadis. Al è un sun ruspi, eletric, che al sgrife e al scjasse: chel dai Pestefun, tercet di Codroip che al puarte il grunge dentri de lenghe furlane. Trê i struments, trê i musiciscj, […] lei di plui +
Presentazion / Libri “Sport… che ti trai!”
Redazion
Sabide 18 di Otubar, a 11 a buinore a Çarvignan te Cjase de Musiche, “La Patrie dal Friûl” e varà un spazi intal program dal biel Festival del Coraggio che si davuelç a Çarvignan fintremai a domenie. Stant che il program di chest an al fevele di oms e feminis che a puartin indenant valôrs di […] lei di plui +
La zornade / “Stin dongje ae Patrie” 2025
Redazion
Li dai Colonos a Vilecjaze di Listize. In conclusion de rassegne Avostanis Il mont des associazions, de culture, dal spetacul, dal sport furlan si strenç intor dal gjornâl CHE DAL 1946 AL È LA VÔS DI UN FRIÛL CHE NO SI RINT. A son stâts cun nô: Tullio Avoledo, Andrea Del Favero, I “Bardi” di […] lei di plui +


