Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

Neutralitât climatiche: obietîf pussibil o utopie?

Lorena Durisotti

La neutralitât climatiche, cognossude ancje tant che “neutralitât dal carboni”, e je une sfide che dut il mont al scuen frontâ; di buride e cun cussience.
◆ Lassìn in bande gjeneralizazions e malintindiments (viôt “Lavament vert – Greenwashing” tal numar di Otubar de Patrie) e provìn a spiegâle.
Si trate di rivâ a un ecuilibri tra lis emissions dai gas sidrere disvilupats des ativitâts umanis, soredut la anidride carboniche (CO2), e la capacitât di assorbîju e intassâju.
I ecosistemis a son sì i nestris poçs naturâi di CO2 (boscs e oceans, prin di dut), ma no bastin.
◆ A coventin ancje soluzions tecnologjichis simpri plui inovativis pe cature e archiviazion dal carboni (Carbon Capture and Storage – C.C.S. par inglês).
Clâr al è che al sarà pôc probabil rivâ a metilu dut intes scjaipulis par otignî la paritât, ma al reste fondamentâl ridusilu in dutis lis manieris pussibilis.
Cheste necessitât di cjatâ un belançament, a nivel globâl e je cognossude cul non di “Zero Net” (par furlan “emissions a net, zero taiât”, e si trate di une procedure virtuose za ative ator pal mont.
◆ E rapresente le piere miliâr dai acuardis internazionâi sul clime.
Chel dal 2015 di Parîs, ratificât di 183 guviers – che metûts insiemi a fasin il 55% des emissions globâls –, tignint il riferiment dal nivel di emissions dal periodi storic preindustriâl, al à l’obietîf di limâ la incressite de temperadure medie dal planet a 2°C, cu la sperance di fermâsi a 1,5°C dentri dal 2050. Si pues lei alc su www.consilium.europa.eu. Simpri su chest, une cuistion dolorose e je stade il ritîr dai Stâts Unîts a Zenâr di chest an.
◆ Il fin al pues someâ di nuie, ma pe umanitât al fasarès pardabon la diference tra un mont vivibil, ancje se cun adataments continuatîfs, e un altri sogjet a avigniments climatics grivis in forme stabile, a pierdite di biodiversitât, a crisis di aghe e patiment di fam.
◆ Dut câs, par rivâ ae neutralitât dal clime si à di passâ par une trasformazion profonde dai nestris sistemis di produzion e ancje chei energjetics. Al vûl dî no doprâ combustibii fossii, prins responsabii des emissions di CO2. Butâsi su energjiis rinovabilis come chês di soreli, aiar e aghis. Ma nol baste. Si scuen ancje controlâ e ridusi lis emissions di ducj i setôrs produtîfs che a butin fûr gas sidrere parfin plui pericolôs de CO2, complicâts di gjavâ vie, ma che a puedin almancul jessi mantignûts in ecuilibri.
◆ Va ben ce che a puedin fâ insiemi Mari nature e la tecnologjie, ma prin di dut a coventin trasformazions culturâls, economichis e politichis de societât. A àn di cambiâ i nestris stîi di vite, i sistemis di produzion e di ûs. Al à di cressi il sens di responsabilitât di ognidun.
◆ In definitive, la neutralitât climatiche no je une utopie, ancje se cualchidun al à pôre che e sedi un obietîf inverisimil, tignût cont de resistence economiche e gjeopolitiche dai guviers mondiâi.
Al è sigûr un invistiment a tiermin lunc tai setôrs privâts e publics e al pretint contribûts finanziaris impuartants.
◆ Partint de ciertece che il disvilup uman al à bisugne, prin di dut, de protezion ambientâl, si trate dî vê in man une clâf par vierzi le puarte dal nestri doman. Spesseìn però! ❚

Cristina Delli Santi, la siore dal pugjilât furlan

Dree Venier
Juste maridade cul tecnic Gianluca Calligaro,e je cognossude e preseade di ducjpal so lavôr te palestre di vie Marangon Galeotto fu il ring. Vê cognossût Gianluca Calligaro, tecnic preseât de Pugjilistiche Udinese che al puarte indenant la scuele dal mestri Remo Venzo, al è stât par Cristina Delli Santi la faliscje di une relazion, saldade […] lei di plui +

Presentazion / Libri “Sport… che ti trai!”

Redazion
Sabide 18 di Otubar, a 11 a buinore a Çarvignan te Cjase de Musiche, “La Patrie dal Friûl” e varà un spazi intal program dal biel Festival del Coraggio che si davuelç a Çarvignan fintremai a domenie. Stant che il program di chest an al fevele di oms e feminis che a puartin indenant valôrs di […] lei di plui +

La zornade / “Stin dongje ae Patrie” 2025

Redazion
Li dai Colonos a Vilecjaze di Listize. In conclusion de rassegne Avostanis Il mont des associazions, de culture, dal spetacul, dal sport furlan si strenç intor dal gjornâl CHE DAL 1946 AL È LA VÔS DI UN FRIÛL CHE NO SI RINT. A son stâts cun nô: Tullio Avoledo, Andrea Del Favero, I “Bardi” di […] lei di plui +