Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

Il nestri intervent e il lôr inmalâsi

Luca Bertossi

O vin di partî de premesse che i arbui a fasaressin vulintîr di mancul di nô. Di fat, ogni volte che a intervegnin suntun di lôr, i causin un probleme.
◆ Lis azions metudis in at a son finalizadis a pleâ la plante aes nestris esigjencis che a puedin jessi, par esempli, estetichis, produtivis o di gjestion dal spazi ma, viodûts i beneficis che nus puartin i arbui, a varessin di cirî di lâ incuintri ancje a chês che a son lis lôr necessitâts.
◆ Il tai di un ramaç o di une lidrîs e cause une feride che la plante a varà di sierâ. Plui lis feridis a son grandis e numerosis, plui al varà di jessi grant il sfuarç dal arbul par sierâlis. Duncje, se l’intervent al è propit indispensabil, o vin di fâlu tal periodi e inte maniere juste che i permeti ae plante di podê cicatrizâ tal timp plui curt e cuant che no son patogjens tal ambient che a puedin infetâle.
◆ I patogjens, jentrant te plante, le colonizin indebilint la struture dal len che nol sarà plui in stât di sostignî come prime lis solecitazions dai events atmosferics.
◆ Se l’intervent di tai al interessarà une grande porzion di fueam o di lidrîs, al varà di jessi fat prime de viertidure dai butui, duncje tai mês di Zenâr, Fevrâr e te prime part di Març. Par intervents plui lizêrs, a puedin lâ ben ancje i mês di Avrîl e di Mai ma a àn di cjapâ dentri dome cualchi ramaç o lidrîs.
◆ Lis esigjencis di ogni specie, lis cundizions di salût des plantis e l’andament de stagjon a àn di jessi simpri considerâts prime di intervignî, ma intant al è util fissâ un periodi adat e spiegâ il parcè.
◆ Tai mês di Jugn e Lui nol è conseât cuinçâ: al è masse cjalt e e je mancul aghe a disposizion; in Avost, soredut te seconde metât dal mês, la capacitât di rispueste de plante e va a calâ in maniere nete.
◆ Di Setembar fin ae fin di Dicembar i arbui no àn di subî tais. No cicatrizaressin prime de riprese vegjetative dal an dopo e a saressin dal dut vulnerabii ai atacs dai patogjens plui pericolôs, atîfs propit in chel periodi li.
◆ Cualchidun al podarès contestâmi disint che une volte si cuinçave ancje tai mês di Novembar e di Dicembar. Premetint che si slungjarês il timp là che la feride e reste vierte, bisugne pensâ che une volte ai Sants o jerin cul capot, invezit cumò o sin in maniis curtis!
◆ Une temperadure e une umiditât relative che a restin simpri altis in medie fin a Nadâl a judin i patogjens che a puedin lâ indenant a difondisi. Corints plui fredis e secjis, che par solit a rivin in Zenâr, invezit ju fermin.
O vin di cirî di difondi cheste cognossince par spirt di comunitât ma ancje par pûr egoisim! Al è util no dismenteâsi che se ai arbui dal vicin ur ven la malatie, in pôc timp e passarà ancje tai nestris!
◆ La preiere che mi sint di fâ aes aministrazions publichis e je chê di tignî cont de stagjonalitât tai lôr intervents, sielzint la strade de programazion. Chest si concretize intune verifiche preliminâr des necessitâts reâls di tai e di un sucessîf intervent specific fat tal periodi just, cuntun impat il plui ridot che si pues. Al contrari di ce che al podarès someâ, plui impatants a son i intervents di tai e plui spes si scugnarà intervignî, cun dams e coscj simpri plui alts.
◆ La sotvalutazion e la facilonarie aplicâts a chescj temis a son lis causis che a fasin inmalâ i arbui e di consecuence colâ i ramaçs o dute la plante su la int che e passe dongje. La colpe no je des plantis.❚

Cristina Delli Santi, la siore dal pugjilât furlan

Dree Venier
Juste maridade cul tecnic Gianluca Calligaro,e je cognossude e preseade di ducjpal so lavôr te palestre di vie Marangon Galeotto fu il ring. Vê cognossût Gianluca Calligaro, tecnic preseât de Pugjilistiche Udinese che al puarte indenant la scuele dal mestri Remo Venzo, al è stât par Cristina Delli Santi la faliscje di une relazion, saldade […] lei di plui +

Presentazion / Libri “Sport… che ti trai!”

Redazion
Sabide 18 di Otubar, a 11 a buinore a Çarvignan te Cjase de Musiche, “La Patrie dal Friûl” e varà un spazi intal program dal biel Festival del Coraggio che si davuelç a Çarvignan fintremai a domenie. Stant che il program di chest an al fevele di oms e feminis che a puartin indenant valôrs di […] lei di plui +

La zornade / “Stin dongje ae Patrie” 2025

Redazion
Li dai Colonos a Vilecjaze di Listize. In conclusion de rassegne Avostanis Il mont des associazions, de culture, dal spetacul, dal sport furlan si strenç intor dal gjornâl CHE DAL 1946 AL È LA VÔS DI UN FRIÛL CHE NO SI RINT. A son stâts cun nô: Tullio Avoledo, Andrea Del Favero, I “Bardi” di […] lei di plui +