Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

“Truóis e Gòtes”: un cjant a dôs vôs pe tiere, pe lenghe e pe memorie

Moira Pezzetta

Dôs stradis musicâls diviersis, ma destinadis a incrosâsi. Cussì al nas “Truóis e Gòtes”, il gnûf album condividût di Franco Giordani e Alvise Nodale, dôs vôs e artiscj straordenaris che di agns a contin il Friûl cun sensibilitâts complementârs. Il prin, Franco Giordani, cun lidrîs tal rock di autôr, il secont, Alvise Nodale, cuntun leam salt cu la musiche folk e la ricercje etnografiche. Unîts de stime reciproche e di une vision artistiche comune, a àn tacât un progjet dulà che lis diferencis si fondin intune identitât sonore coerente e vive.
◆ «O ai preseât di subit il stîl di Alvise, il so mut di scrivi e cjantâ», al conte Franco. «Al è stât naturâl colaborâ – Alvise al conferme – Franco mi à simpri lassât spazi tai siei concierts, fin a rivâ a condividi un spetacul intîr, come tal disc. E je nassude une grande intese che e dure di agns». Ju unìs ancje la evoluzion naturâl viers l’acustic, la lôr lenghe e tiere: «Cuant che si sin cognossûts, o stavin ducj e doi scomençant un percors plui intim e leât ae nestre tiere», a ricuardin.
◆ Il titul “Truóis e Gòtes” al cjape il non dai lôr prins lavôrs fats di soliscj (“Truòisparìs” e “Gòtes”), simbul di une union che e rispiete lis lidrîs individuâls. L’album al cjante di storiis dismenteadis, paîs abandonâts, figuris come Ruggero Grava. Al è un disc che al fevele di memorie e identitât. «No vin mai di pierdi il contat cu lis lidrîs – a zontin – intun mont globalizât, al covente ricognossisi».
◆ In chest, la lenghe furlane e je protagoniste assolude: no je dome une sielte strategjiche, ma une espression spontanie e inlidrisade, che e nas di un leam profont cu la tiere e la memorie coletive.
◆ Tra i moments plui intens dal disc, e risalte la regjistrazion dal vîf te grote di San Zuan dal Landri (Pulfar): un lûc di fuarce simboliche grande. «Sunâ li al è stât emozionant. O vin cirût di rispietâ il lûc e il so spirt», al conte Franco. «Un puest cussì al devente protagonist», al zonte Alvise. La acustiche naturâl e la atmosfere cuasi liturgjiche a àn dât une gnove profonditât aes cjançons.
◆ A vierzi l’album, però, al è un toc inedit regjistrât in studi: “A se vêc sempre la luna”, ispirât a La luna e i falò di Pavese e a Fernando Pessoa. Scrit te variante di Claut, al riflet sul abandon dai piçûi paîs e su la nostalgjie. «Si domandìn se o vin fat ben a lâ vie. Ma no vin une rispueste», a ricognossin.
◆ Dedicât ae memorie di Giorgio Olmoti, presince discrete ma fondamentâl, l’album, di undis tocs, al riflet un spirt di condivision che si slargje ae colaborazion cun Nicole Coceancig e Leo Virgili. Intun panorame musicâl ristret come chel furlan, la union tra afinitâts personâls e intesis artistichis e devente une risorse preziose e necessarie par dâ fuarce e continuitât ae creativitât coletive.
◆ E tal futûr? Franco al cjale za a gnovis colaborazions par contâ altris storiis dismenteadis. Alvise invezit al è impegnat cul tris Trivàl, dedicât ai cjants popolârs furlans. Lis ideis no mancjin, la energjie tant mancul.
“Truóis e Gòtes” al è disponibil su nota.it, su francogiordani.com e sui canâi sociâi dai artiscj. O podês scoltâ chest biel progjet dal vîf ai 22 di Avost e ai 7 di Setembar, a Claut, il paîs là che al è nassût Franco: «là dulà che si viôt ancjemò la lune». ❚

Cristina Delli Santi, la siore dal pugjilât furlan

Dree Venier
Juste maridade cul tecnic Gianluca Calligaro,e je cognossude e preseade di ducjpal so lavôr te palestre di vie Marangon Galeotto fu il ring. Vê cognossût Gianluca Calligaro, tecnic preseât de Pugjilistiche Udinese che al puarte indenant la scuele dal mestri Remo Venzo, al è stât par Cristina Delli Santi la faliscje di une relazion, saldade […] lei di plui +

Presentazion / Libri “Sport… che ti trai!”

Redazion
Sabide 18 di Otubar, a 11 a buinore a Çarvignan te Cjase de Musiche, “La Patrie dal Friûl” e varà un spazi intal program dal biel Festival del Coraggio che si davuelç a Çarvignan fintremai a domenie. Stant che il program di chest an al fevele di oms e feminis che a puartin indenant valôrs di […] lei di plui +

La zornade / “Stin dongje ae Patrie” 2025

Redazion
Li dai Colonos a Vilecjaze di Listize. In conclusion de rassegne Avostanis Il mont des associazions, de culture, dal spetacul, dal sport furlan si strenç intor dal gjornâl CHE DAL 1946 AL È LA VÔS DI UN FRIÛL CHE NO SI RINT. A son stâts cun nô: Tullio Avoledo, Andrea Del Favero, I “Bardi” di […] lei di plui +