Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

Il Pat pe autonomie te beorcje…

Mastiefumate

Un partît autonomist aial di stâ di une bande?
O di chê bande che, volte par volte, i conven?
◆ Vuê il Pat pe Autonomie si cjate denant a dôs stradis. Une che e previôt di stâ cuçs te grande coalizion di çampe, viodût che il so segretari Moretuzzo al à corût tes regjonâls dal 2023 tant candidât president propit in chel grup.
◆ O pûr dreçâ il stierç e cjapâ une strade tal mieç, cui voi vierts e lis orelis spiçadis, atent a dut ce che si môf.
◆ Cun pragmatisim e cence ideologjiis che a paralizin, cirint di puartâ cjase dut ce che si pues pe cuistion autonomiste in materie economiche e culturâl.
◆ A stâ fers di une bande, viodudis lis percentuâls di consens, il pericul al è chel di deventâ residuâls, cence vê un pês reâl tes decisions e, disìnsal dut, cence chê capacitât di ricat, uniche vere “regule” in politiche.
◆ Al massim, in chel câs, il rûl di un partidut autonomist al sarès demandât dome al carisme dai siei rapresentants, in forme estemporanie e no come capacitât ordenarie di incidi pardabon te coalizion.
◆ Di chê altre bande, si podarès cori il pericul di jessi considerâts un tichinin masse cualuncuiscj, e oportuniscj, di privilegjâ la rivendicazion ancje strumentâl rispiet a une politiche serie dal fâ. In chest i “doroteos” democristians a jerin mestris e il lôr pês, ancje se corint minoritarie, al è stât plui alt dal lôr consens. E la DC e veve la atitudin a jessi maiorance…
Un piçul partît autonomist puedial permetisi di pensâ e operâ come se al fos maiorance?
◆ Cjalìn Udin. Trop incidial il Pat pe Autonomie tes decision de zonte di De Toni? Il core business dal moviment vegnial puartât indenant te capitâl dal Friûl? O si spudino balins ancje nome a pensâ di fevelâ par furlan, se mai cualchidun al pense di fâlu?
◆ E sì che a Udin, come a Codroip, il Pat al à vût un ciert pês tal risultât eletorâl di chês aministrativis. Isal un pês che si viôt? No nus pâr… E alore bisugnarà cambiâ solfe. No je une sielte facile ma vuê si scuen.
◆ Parcè che, restant fers e cence une linie clare, si riscje di sparî, e tornâ a meti in pîts un partît, par di plui autonomist – ven a stâi cence riferiments romans – no je une strade par nuie facile.
◆ E bisugne jessi clârs e vê posizions netis ancje cu lis listis civichis. Parcè che guviernâ in maniere federâl lis tantis “tribûs” civichis presintis e inlidrisadis sui teritoris al è just e sacrisant, ma bisugne stâ atents di no cori il risi di deventâ un partît “autobus” pai siôrs des preferencis che, no volint cjapâ posizions claris, a montin sul “pullman autonomist” in campagne eletorâl e, dopo elets, a dismontin subit lant a infuartî il Grup miscliç. ❚

Cristina Delli Santi, la siore dal pugjilât furlan

Dree Venier
Juste maridade cul tecnic Gianluca Calligaro,e je cognossude e preseade di ducjpal so lavôr te palestre di vie Marangon Galeotto fu il ring. Vê cognossût Gianluca Calligaro, tecnic preseât de Pugjilistiche Udinese che al puarte indenant la scuele dal mestri Remo Venzo, al è stât par Cristina Delli Santi la faliscje di une relazion, saldade […] lei di plui +

Presentazion / Libri “Sport… che ti trai!”

Redazion
Sabide 18 di Otubar, a 11 a buinore a Çarvignan te Cjase de Musiche, “La Patrie dal Friûl” e varà un spazi intal program dal biel Festival del Coraggio che si davuelç a Çarvignan fintremai a domenie. Stant che il program di chest an al fevele di oms e feminis che a puartin indenant valôrs di […] lei di plui +

La zornade / “Stin dongje ae Patrie” 2025

Redazion
Li dai Colonos a Vilecjaze di Listize. In conclusion de rassegne Avostanis Il mont des associazions, de culture, dal spetacul, dal sport furlan si strenç intor dal gjornâl CHE DAL 1946 AL È LA VÔS DI UN FRIÛL CHE NO SI RINT. A son stâts cun nô: Tullio Avoledo, Andrea Del Favero, I “Bardi” di […] lei di plui +