Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

Slovenie ae vuide de Union europeane, ma malsigure dal propri destin

Luciano Lister

Te seconde metât dal 2021 la Slovenie e à la presidence de Union europeane, ma tal Stât belzà si cjale al 2022, cuant daûr lis previsions a saran lis elezions politichis e si votarà il parlament te sô gnove composizion. Pal moment la sene politiche slovene e va indenant a jessi avonde polarizade.
◆ A un incuintri dal so partît, il Partît democratic sloven, inmaneât ale fin di Avost a Leskovec, il premier Janez Janša al à dit che par so cont a an di jessi in prin plan i intares dai slovens; par chest tal futûr no si vares di cjacarâ di confins vierts e coridôrs pai migrants.
◆ O ricuardin che il partît Slovenska demokratska stranka al è espression dal centridiestre sloven e che in chest moment al è l’azionist plui fuart te coalizion di guvier, dongje i democristians di Gnove Slovenie (Nova Slovenija) e i liberâi dal Partît dal centri moderni (Stranka modernega centra). Il guvier al è di minorance dale fin dal 2020 – di cuant che de coalizion al è jessût il Partît democratic dai pensionâts di Slovenie (Demokratična stranka upokojencev Slovenije), di centri.
◆ Al incuintri a Leskovec Janša al à ancje declarât publicamentri lis condizions che lu viodaressin intune gnove coalizion di guvier daspò lis prossimis elezions.
◆ Prin di dut Janša al à dit che si spete un sevêr rispiet de costituzion slovene, ma ancje che i partîts che a vessin di colaborâ cul so a declarassin prime che a sostegnaran la risoluzion dal Parlament european che e condane i regjims totalitaris.
◆ Ancje in Slovenie une part dai citadins no vûl vacinâsi cuintri dal Covid-19 e Janša al à fat savê che al sarà plui difizil scoltâ cui che nol cjape sul seri lis prescrizions par prevignî la pandemie. Al à ricuardât la responsabilitât che ognidun al à pal prossim, parcé che secont di lui par vie di chestis personis a murin o si inmalin altris.
◆ No son mancjâts atacs ale oposizion, che par Janša tai agns stâts no vares lavorât avonde, straçant distes bêçs.
◆ Clâr che lis declarazions a an discjadenât une sdrume di reazions di ogni bande, dutcâs cence gambiâ nuie te sene politiche slovene. Difat si son dome confermâts i doi schiriaments che si cognossin tai ultins agns – chel di centridiestre e chel di centriçampe, cul Partît dai pensionâts ae oposizion ma pal moment no insiemit ai partîts di centriçampe e inmò cualchi partît plui piçul e i deputâts des minorancis taliane e ongjarese a fâ i jolly. ❚

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +