Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

Avrîl: il mês par stâ dismots

Bete di Spere

“Avrîl dolç durmî” al dîs un proverbi. Un proverbi talian, naturalmentri, che in furlan nol à traduzion: nissun vêr furlan, di fat, al pues pensâ che durmî al sedi une robe biele. Par jessi sigure, o ai controlât ancje sul dizionari di furlan e ce che par talian si disarès “dolç fâ nuie”, par furlan al è dome “stâ cence fâ nuie”: il dolç lu vin gjavât, che al fâs mâl. E stant che un altri proverbi talian al dîs che “cui che al duar no cjape pes”, e che Avrîl al è ancje il mês dai “Pes di Avrîl”, cul no durmî tu puedis ancje sparagnâti cualchi mateç. In sumis, ancje in Avrîl dimostre di jessi furlan: sta dismot.

I sants dal mês

Par dute la prime part di Avrîl, si festeze San Zion, cjastiadôr di chei che a van ator invezit di #stâacjase in cuarantene. Par dut il mês, o preìn ancje San Itât, che nus vedi in gracie.

Personaçs nassûts in Avrîl

Jacopo Stellini, nassût ai 27 di Avrîl dal 1699, protetôr des versions di grêc e di latin. Toni Culasêt, chel che à dât il non ae omonime ricete di salam, ancje se di fat nol è stât lui a inventâle. Pôcs a san che, sul imprin, nissun taiave il salam a fetis: si lu mangjave intîr. Al è stât Toni Culasêt a vê la intuizion: miôr taiâlu! Cuant che sui prins libris di cusine furlane e je vignude fûr la “ricete dal salam Culasêt”, cualchidun al à fat confusion, fasint nassi la ricete atuâl.

Il sport dal mês

Stâ a cjase e lavorâ tal ort. Propit come che al faseve l’om di Buri, che al varà ancje copât sô agne, ma almancul no i à tacât il virus.

Apontaments

Il prin di Avrîl, un pes di Avrîl! Cualchi idee?

Invidâ i amîs a une purcitade vegane.

Contâ che, dopo dal Tocai, i Ongjarês a àn rivendicât ancje il non dal frico.

Lâ a Triest e dîur che il guvier al à decidût di fâ une setemane cun siet dîs di vore.

Lâ in Friûl e dîur che il guvier à decidût di fâ une setemane cun siet dîs di fieste.

Ai 3 di Avrîl, fieste de Patrie dal Friûl. No, no il gjornâl, propit la Patrie. E stant che e je une fieste furlane, par festezâ si va a vore.

Ai 12 di Avrîl e je la domenie di Pasche, e la dì dopo… induvinait! Just! Il lunis di Pasche (ce intuit!). Chest an, par cui che al va pai cjamps a fâ ghiringhel, une sorprese: tu crodis di lâ a cjace di ûfs dûrs, invezit tu cjatis il coronavirus! Duncje, #staitacjase.

Chest an o vês ancje la scuse pronte par ducj chei che us domandaran “alore, ce fâstu lunis di Pasche?” ❚

Comunicât / Cungjò, Aureli. Nus lasse un grant omp, Aureli Argemì, che si è batût pai dirits dal popul catalan e par chei di ducj i popui minorizâts. Il comunicât in lenghe catalane e furlane.

Dree Venier
BARCELONA Aureli Argemí, fundador i president emèrit del Centre Internacional Escarré per a les Minories Ètniques i les Nacions (CIEMEN), ha mort aquest dilluns als 88 anys, segons ha informat l’entitat en un comunicat. Nascut a Sabadell el 1936 i llicenciat en teologia a Roma i París, va ser monjo de Montserrat, va formar part […] lei di plui +

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +