Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

CJARGNE. I cinc apuestui di Domeni di Tumieç a tornin a cjase Zui

............

Fieste grande sabide ai 17 di Jugn tal Museu di Zui pal fat che a son tornadis a cjase cinc statuis de Plêf di S. Pieri in Cjargne. «Al jere il 1981 – al conte il sindic – cuant che nus àn dit che te gnot (tra i 14 e i 15 di Novembar) a erin jentrâts i laris inte Plêf di S. Pieri. In sede di sorelûc, a mancjavin 15 statuis dal altâr. Jo o jeri vicesindic, e o ai subit pensât che nô aministradôrs, impegnâts te ricostruzion post taramot, salacor o vevin trascurât il nestri patrimoni artistic. Tal mês di Lui dal an passât, mi è rivade la biele notizie: cinc des 15 statuis a son stadis cjatadis in gracie dal lavôr dal Comant dai Carabinîrs di tutele dal patrimoni culturâl. Cuant che lis ai viodudis, dopo 36 agns, o ai provade une emozion fuarte. Chê altre setemane, lis ai cjapadis tal braç une ae volte e o ai vût une biele sensazion: finalmentri a son tornadis a cjase! Vuê o soi content di jessi il sindic di Zui. Ducj nô si sin impegnâts par chest e par che lis gjenerazions di doman a puedin savê de grandece di Zui e che a proviodin ae conservazion di secui di storie.»

Une zornade di no dismenteâ ancje pal prevost Giordano Cracina: «al è cun profonde comozion che, a non des personis e de popolazion de Cjargne, o cjapi la peraule par rindi graciis al Signôr e a ducj chei che a àn colaborât a recuperâ e tornâ a S. Pieri chestis sculturis.»

Lis statuis a son sistemadis in maniere provisorie tal museu civic archeologjic Iulium Carnicum di Zui e cui che al vûl al podarà lâ a viodilis intai oraris di viertidure (tel. 0433/92562), e aprofitâ di amirâ ancje i tesaurs de Plêf di S. Pieri e no dome.

Dopo a vignaran puartadis intal museu Janua coeli de Plêf che al è in fase di realizazion intune struture comunâl te frazion di Formeâs, furnide di ducj i dispositîfs di sigurece. «E achì no pues no presentâ – al va indenant pre Giordano – il grup di zovins dal comitât che, coordenât dal dotôr Ganzer cul supuart di bonsignôr Piussi, si sta dant da fâ par une sensibilizazion e un coinvolziment dai zovins e des comunitâts de Cjargne. O vûl sperâ che cu la sinergjie fra ents publics e privâts e ancje cu la conservazion e tutele di chest teritori si puedi ufrî al nestri Friûl une ricjece culturâl, spirituâl e sociâl che e fasi dai 3 pôi – Aquilee, Cividât e Zui – no dome i riferiments impuartants de storie passade ma ancje i fârs di sperance pal doman.»

Lis cinc sculturis, fatis tal 1481 di Domeni di Tumieç, a rapresentin i Sants Andree, Pauli, Jacum Maiôr, Mateu e Tomâs. «A àn lis dimensions di un frutut – al à dit il vescul emerit Brollo -, cuissà che chest nol sedi un segnâl che Diu al deti ae Cjargne di vê ancjemò frutins…»

✒ Marta Vezzi

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +