Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

EDITORIÂL – Su la cuarde de imigrazion

............

Fevelâ di imigrazion al è tant che cjaminâ suntune cuarde di ecuilibrist: al bisugne distrigâsi tra memorie dal  passât e idee di futûr, tra principis assolûts e un sintiment realistic. Provìn a passâle fûr, cheste cuarde.
*** I buonisti di profession – in gjenar no son a stâ li che e je alte densitât di imigrazion – a ripetin: o sin stâts ancje nô emigrants. Vere, ma in timps e mûts diviers, come che i furlans a san ben. A jerin migrazions temporaniis lant li che al jere lavôr, par tornâ indaûr cui sparagns par fâ sù une cjase. O pûr migrazions par simpri, di Toronto ae Argjentine, costruint comunitâts che a àn tignudis vivis lis lidrîs, ma no àn ostacolade une integrazion di sucès, fate di rispiet vuadagnât e ufiert aes gnovis patriis.
*** Vuê nol è cussì: no emigrin muredôrs o contadins, cjarpentîrs o minadôrs. Plui dispès a son zovins cuntun telefonut e cence mistîr, plui dificii di integrâ intun paîs, il nestri, che nol sarà mai plui un paîs di grandis fabrichis, di lavoranzie no cualificade. Nus coventino i vendidôrs ambulants in splaze? Nus coventino chei devant dai supermarcjâts a domandâ cualchi carantan? La integrazion e je rivade in pôcs setôrs, e dispès sot dal segn dal sfrutament: l’arlevament inte planure padane, lis racueltis stagjonâls al Sud, la assistence des badantis ai anzians. Il passât des nestris emigrazions al jere une altre robe.
*** E il futûr? La Italie, e ancje il Friûl, a son a cressite demografiche sot zero. Al è normâl: nissune femine vuê e sacrificarès lis sôs oportunitâts par fâ cinc fîs, nissune cubie si venture a fâ fîs che nol podarès fâ studiâ. E fâ fîs, cuant che il lavôr  al è inciert, no je une sielte a cûr lizêr. Vino bisugne di sanc gnûf, di cualchidun che al jempli i vueits di un paîs simpri plui anzian?  I buonisti a sostegnin che i imigrâts a contribuissin a paiâ lis pensions a cui che al è rivât a scjampâ de “manarie” de Fornero. Nol è cussì imediât: e lis spesis pai centris di acet, pe istruzion, pe assistence sanitarie dai gnûfs rivâts?
*** Cui che al guvierne il futûr demografic dal Paîs al varès di fissâ un numar di imigrâts che o podìn pardabon prometiur lavôr, integrazion, dignitât di gnûfs citadins. E nissun nol dîs i numars: o patìn une emergjence continue.
*** Cui che al predicje al à il dovê di riclamâsi ai principis. No si pues no acetâ cui che al scjampe di une vuere. Ma no ducj a scjampin di vueris: afghans e pakistans a rivin cirint un futûr miôr – che nol è un crimin – ma no scjampin di vueris (e al sarès strani che a scjampin lassant indaûr feminis e fruts…). A son migrazions economichis, e a àn di rispietâ regulis, tant che i nestris paisans a àn fat intes Americhis o in Australie. E ancje scjampâ di une vuere nol vûl dî trasferîsi par simpri: i Balcans a son stâts passâts di vueris, ma no si son butadis tal forest par simpri interiis popolazions. A van judâts intai cjamps di rifugjâts, judâts intal cirî la pâs e inte ricostruzion, ospitâts il timp che al covente a otignî il cidinôr des armis.
*** Il pape Francesc al à tirât sù une dozene di dispatriâts di une isule greche. Sono stâts ospitâts in Vatican? L’acet nol è un sintiment facilon: al à di jessi acompagnât di dignitât, dome la compassion no baste. E nancje la ipocrisie dal recupar dai migrants in mâr: divuardi a no salvâ cui che al pues jessi salvât. Ma alore tant vâl lâju a cjapâ cui traghets, fâ puints aeris e sdrumâ l’afâr dai scafiscj. Ma soredut, la imigrazion e larès guviernade ae origjin: concession di vistâts, cors di preparazion professionâl intai lôr paîs, intant che si fissin cuotis e limits par ogni an e par ogni paîs. Tignî lis puartis viertis al jemple dome che lis ilusions di chei che a partissin – che no son mai i plui puars e sfortunâts – e i belançs di tancj che a vivin sul afâr dal acet. ❚
✒ Toni Capuozzo

Cristina Delli Santi, la siore dal pugjilât furlan

Dree Venier
Juste maridade cul tecnic Gianluca Calligaro,e je cognossude e preseade di ducjpal so lavôr te palestre di vie Marangon Galeotto fu il ring. Vê cognossût Gianluca Calligaro, tecnic preseât de Pugjilistiche Udinese che al puarte indenant la scuele dal mestri Remo Venzo, al è stât par Cristina Delli Santi la faliscje di une relazion, saldade […] lei di plui +

Presentazion / Libri “Sport… che ti trai!”

Redazion
Sabide 18 di Otubar, a 11 a buinore a Çarvignan te Cjase de Musiche, “La Patrie dal Friûl” e varà un spazi intal program dal biel Festival del Coraggio che si davuelç a Çarvignan fintremai a domenie. Stant che il program di chest an al fevele di oms e feminis che a puartin indenant valôrs di […] lei di plui +

La zornade / “Stin dongje ae Patrie” 2025

Redazion
Li dai Colonos a Vilecjaze di Listize. In conclusion de rassegne Avostanis Il mont des associazions, de culture, dal spetacul, dal sport furlan si strenç intor dal gjornâl CHE DAL 1946 AL È LA VÔS DI UN FRIÛL CHE NO SI RINT. A son stâts cun nô: Tullio Avoledo, Andrea Del Favero, I “Bardi” di […] lei di plui +