O puarti a ducj i presints, autoritâts, organizadôrs di cheste Taule taronde e relatôrs, il salût di bande di Glesie Furlane e La Patrie dal Friûl.
Al fâs plasê viodi un biel grop di zoventût presinte a chest incuintri e su chest argoment.
Un salût particolâr mi permet di fâlu al prof. Aureli Argemì. Cun lui si sin incuintrâts ancjemò tal 1989 (12 e 13 setembar) a Riu Vert, sul teme “Minorancis e pâs: se tu vuelis la pâs rispiete lis minorancis”. A conclusion di chestis dôs zornadis o vin publicât un document impuartant “Se o volês la pâs rispietaitnus ancje nô”. Al jere in riferiment a la zornade mondiâl de pâs proclamade dal pape par chel an.
O ringrazii il prof Cevolin pa l’invît che mi à fat si partecipâ a cheste Taule taronde.
***
La nassite di Glesie Furlane
La Associazion Glesie Furlane e je ative dai prins agns 1970. Al jere a pene concludût di cualchi an il Concili, che al veve puartât gnovis visions, gnovis liniis pe Glesie, tal cjamp de eclesiologjie, liturgjie, Sacre scriture, ecumenisim, dialic cul mont, cu la societât e la culture moderne …. Visions, liniis e sperancis che si son un pôc fuscadis cun pontificâts sucessîfs.
Tal contest conciliâr, si inviarin iniziativis ancje in Friûl e te nestre glesie. Al val la pene di ricuardâ une straordenarie iniziative dai predis “La Mozion dal clero” tal 1967, poiade prime e po scjafoiade dal vescul Zaffonato su pressions politichis, in particolâr democristianis. Al fo, chel, un piçul document di Teologjie de liberazion in clâf nostrane.
Al centri di tantis iniziativis di chei agns al fo pre Checo Placerean, pont di riferiment iniziâl di Glesie Furlane.
Principis orientatîfs e fondatîfs de nestre Associazion
1. La valorizazion des glesiis locâls cuintri dal centralisim roman, che di masse timp ormai al scjafoiave e al uniformave teologjiis, liturgjiis, cjants, sensibilitât, organizazions eclesiâls, tradizions profondis e vitâls. Rompi lis struturis di fier nassudis tal Concili di Trent e riproponi un cristianesim plui des origjinis che al garantive un san pluralisim di Glesiis. Pe nestre Glesie il riclam al Patriarcjât al veve chest significât.
2. In linie cul gnûf Concili, promozion de liturgjie te lenghe dal popul. Di chi, po, e je nassude di tradusi la Bibie, il Messâl, i tescj liturgjics…
3. Fâ cognossi la vere muse uniche e origjinâl de Glesie dal Friûl che, pe sô posizion gjeografiche, e palesave une realtât multiculturâl. Di fat culì di secui a convivevin furlans, slovens, todescs, oltri che talians. Ma la gjerarchie glesiastiche no veve mai tignût cont di cheste realtât. Lis ricjecis a jerin deventadis disgraciis. Di fat cualchi vescul plui iluminât, come Fogàr a Gurize, che al veve cirût une strade di rispiet de multiculturalitât de sô glesie al stât tirât jù a Rome in pension prime da l’ore.
Il Friûl si cjate tune posizion uniche e invidiabil al centri des trê grandis civiltâts europeanis: latine, slave, gjermaniche.
4. Une gnove pastorâl plui leade al popul, a la realtât sociâl e culturâl. Il sproc che che o baterin in chei agns par predis e gjerarchiis, al fo: “Tornâ cu la int”, o, par dîle cun pape Francesc in timps plui resints:“Vê l’odôr des pioris”.
Une ocasion particolâr e vignì dal Congrès Eucaristic Nazionâl organizât a Udin tal 1972 cu la presince dal pape, Pauli VI. In chê volte si celebrarin Messis in tantis lenghis, ancje in Sinti, justamentri stant la lôr presince tal teritori, ma nuie par furlan. I furlans no esistevin nancje pe Glesie.
Alore e je partide une reazion fuarte, grintose ancje dentri de Diocesi. Glesie Furlane e à vude une funzion determinante massime te Semblee dal Clero tal 1975, cuntune presince numerose di intervents e cuntune linie ben marcade che e à lassât il segn.
Lis ideis di Glesie Furlane no les à inventadis pre Checo, lui al è stât l’interprit miôr e plui madûr in chê volte; ma a partivin di lontan, di tant lontan. E par chest bisugnave cognossi la storie, la nestre storie ancje glesiastiche: ce che e je stade Aquilee dal pont di viste glesiastic. […] ❚
(al va indevant sul prossim numar).
pre Roman Michelot
Musiche furlane fuarte / “Surtùm”: il gnûf progjet discografic dal cjantautôr Massimo Silverio
Alessio Screm
Al vûl dî “palût”, “paludere”, e tal furlan di Çurçuvint si dîs “surtum”. Al è il titul dal gnûf album dal cjantautôr Massimo Silverio, artist cjargnel, musicist e autôr che al dopre la lenghe mari intune maniere dal dut particolâr. Al cjante in cjargnel, chel vecjo cjargnel imparât dai nonos e che cumò si stente […] lei di plui +
Cristina Delli Santi, la siore dal pugjilât furlan
Dree Venier
Juste maridade cul tecnic Gianluca Calligaro,e je cognossude e preseade di ducjpal so lavôr te palestre di vie Marangon Galeotto fu il ring. Vê cognossût Gianluca Calligaro, tecnic preseât de Pugjilistiche Udinese che al puarte indenant la scuele dal mestri Remo Venzo, al è stât par Cristina Delli Santi la faliscje di une relazion, saldade […] lei di plui +
Gnûf libri / I ‘haiku’ par furlan, inglês e gjaponês: la sfide vinçude di Christian Romanini
Walter Tomada
Cui che al lei “La Patrie dal Friûl” al cognos ben Christian Romanini che par cetancj agns al è stât une colone di chest gjornâl. La so ativitât a pro dal furlan no s è mai fermade e cumò e je rivade a proponi un biel model di scriture, bon di associâ la marilenghe a […] lei di plui +
Art tal tac / Pestefun, il ‘grunge’ par furlan che al fâs vibrâ e che al spache, al ven di Codroip
Moira Pezzetta
Al è un gnûf sun che al travierse il Friûl. Nol rive des planuris de Basse, ma nancje des ostariis plui imbusadis. Al è un sun ruspi, eletric, che al sgrife e al scjasse: chel dai Pestefun, tercet di Codroip che al puarte il grunge dentri de lenghe furlane. Trê i struments, trê i musiciscj, […] lei di plui +
Presentazion / Libri “Sport… che ti trai!”
Redazion
Sabide 18 di Otubar, a 11 a buinore a Çarvignan te Cjase de Musiche, “La Patrie dal Friûl” e varà un spazi intal program dal biel Festival del Coraggio che si davuelç a Çarvignan fintremai a domenie. Stant che il program di chest an al fevele di oms e feminis che a puartin indenant valôrs di […] lei di plui +
La zornade / “Stin dongje ae Patrie” 2025
Redazion
Li dai Colonos a Vilecjaze di Listize. In conclusion de rassegne Avostanis Il mont des associazions, de culture, dal spetacul, dal sport furlan si strenç intor dal gjornâl CHE DAL 1946 AL È LA VÔS DI UN FRIÛL CHE NO SI RINT. A son stâts cun nô: Tullio Avoledo, Andrea Del Favero, I “Bardi” di […] lei di plui +


