Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

LETARIS. Bandieris robadis: l’an prime a Manià (Pordenon), po a Sant Zorç di Noiâr (Udin) e chest an a dolegne dal Cuei (Gurize)

............

Tal an 2012, vâl a dî l’an passât, i incuintris tra Assessôrs, Sindics e responsabili dai trê comuns de Basse furlane, Sant Zorç, Cjarlins e Muçane, a son lâts indevant cun vigôr e tante passion a inmaneâ la fieste dal Friûl, ogni un tal propi paîs, ma insiemit. Tal 2012 i tocjave a Sant Zorç di ospitâ la cerimonie storiche di memoreament dai 3 di Avrîl, parcè che la fieste, par convenzion, e veve di fâsi intun paîs de provincie di Udin. Al è par chel che lis viis e dut il centri di Sant Zorç a jerin imbandierâts di acuilis zalis cu lis çatis e il bec ros. Ancje i trê alts standarts, dulà che la bandiere taliane e svintule cuant che a son fiestis de Republiche taliane, a jerin colmâts di bandieris, ma cheste volte a jerin chês dal Friûl: lis plui grandis che i vigjii a vevin tal armâr. Par cuindis dîs, tra piçulis e grandis, lis bandieris dal Friûl svintulant par Sant Zorç a vevin di dâ al citadin un sens di furlanetât e di ligrie: specialmentri chês devant dal Municipi sui trê grancj confenons. O ricuardi dome un moment ce che si fiestegje tal mês di Avrîl, parcè che o pensi che zaromai ducj i furlans, chei vêrs, lu san e che cun braure a son contents di ricuardâ.
Si trate dai 3 di Avrîl dal an 1077 cuant che il Patriarcje Siart al ricevè dal Imperadôr Indrì IV la guide tant che Princip de Patrie dal Friûl e, tra pôc, ai 7 di Avril dal 2013 (in ricuart dai 3 di Avrîl di chê volte) a Dolegne, in provincie di Gurize, dut il Friûl al à di tornâ a cjatâ in se stes chê identitât che i da la pussibilitât di paragonâsi cu la Europe puartant in dote chê specialitât fate di lenghe, di storie, di tradizions e culture che a fasin de nestre tiere une Patrie. La nestre Patrie. Chê dai furlans.
Po ben, tornant a nô, ju pe gnot de Fieste dal Friûl di Sant Zorç lis trê grandis bandieris, chês dai confenons devant dal Municipi, devant ancje dai Vigjii, a son sparidis: puartadis vie.
Cui puedial jessi stât a fâ une viliacade di tâl fate? Devant dal Municipi e passe la Strade Regjonâl 14 Vignesie –Triest, si podie pensâ di cualchi triestin che le à sù “cui furlani e co la so’ bandiera”? O di cualchi bisiac che intune mail, un mi à dit: “meglio essere una m**da che friulano!”, o di cualchi maranês che mi saltin sù ogni volte che mi sintin a fevelâ par furlan in public? No podìn dîlu, ma pensâlu si.
A son fats che a dan di pensâ. Il fat al è che il Friûl al da fastidi a masse int. Al è par chel che a fasin di dut par eliminâ la peraule Friûl des istituzions: prime si eliminin i simbui e cui simbui si eliminin i furlans e la lôr identitât.
Pal avignî, preparìnsi a alc di pôc biel.
✒ Vigji Dal Piçul

Comunicât / Cungjò, Aureli. Nus lasse un grant omp, Aureli Argemì, che si è batût pai dirits dal popul catalan e par chei di ducj i popui minorizâts. Il comunicât in lenghe catalane e furlane.

Dree Venier
BARCELONA Aureli Argemí, fundador i president emèrit del Centre Internacional Escarré per a les Minories Ètniques i les Nacions (CIEMEN), ha mort aquest dilluns als 88 anys, segons ha informat l’entitat en un comunicat. Nascut a Sabadell el 1936 i llicenciat en teologia a Roma i París, va ser monjo de Montserrat, va formar part […] lei di plui +

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +