
✽✽ Daûr lis peraulis dal president Tondo su la leç dal furlan, a son scuindûts i pinsîrs di dute la classe dirigjente regjonâl. No dome chê che e e va a comprâ scarpets e golosets, che e va in vacance al mâr e a schiâ cui nestris bêçs, ma ancje chê che si prepare a ocupâ il Palaç cu la benedizion di Grillo.
Ducj i partîts talians une robe le àn fisse tal cjâf: la cuistion furlane no esist.
✽✽ Di sigûr un alc tai programs eletorâi al vignarà fûr: cualchidun, viodude la sô ispirazion stataliste, al difindarà il valôr des leçs, cualchidun altri al cirarà cualchi vôt ricuardant i valôrs tradizionâi dal popul furlan. Cualchidun, par esempli il moviment Cinc stelis, al scrivarà su internet che a son dutis bufulis. I leghiscj a disaran che dome lôr a difindin la identitât, chê de macroregjon naturalmentri.
La veretât invezit e je clare: no dome nissun di lôr al crôt tal autoguvier dai Furlans, ma a stan fasint di dut par fâ tornâ indaûr lis concuistis e il nivel di cussience dal popul.
✽✽ O pensi propit ae coruzion: cheste classe politiche, e o met tal mieç ancje i furlans che a son adun in cheste mangjadorie, e je rivade a copâ la figure des istituzions buride fûr de ricostruzion dopo dal taramot.
“I furlans a son come chei altris”, chest il concet che a àn simpri cirût di fâ passâ. E se la mignestre e je cussì, ce coventino dôs universitâts, la tutele de lenghe, i contribûts ai imprescj de informazion? Il furlan a scuele: “Bêçs butats vie, cumò che e je la crisi”, a sberlin chei che no àn fat nuie par fermâle.
✽✽ Noaltris invezit o savìn, no par ideologjie ma par storie vivude, che propit intai moments critics, il tirâsi dongje, il fâsi popul al rapresente la sole sperance.
✽✽ No torni a nomenâ il taramot, ma o pensi ae emigrazion, aes vueris, aes invasions, a dutis lis disgraciis che tai secui nus son rivadis.
Forsit chi e sta la nestre debilece: jessi fuarts dome in chei moments e molâ cuant che lis robis a somein plui cuietis.
✽✽ Visaitsi che par un popul piçul e discriminât tant che il nestri, la pâs no esist. Si à di scombati ogni dì, ogni secont pal nestri dirit ae esistence.
E cuant che al somee di jessi rivâts adore, cualchidun si met tal mieç par obleânus a scomençâ di gnûf.
No stin a spaventâsi duncje nancje cumò.
✽✽ Tal moment che o scrivìn no savìn ancjemò se o podarìn votâ alc di furlan tes prossimis elezions. Miôr se sì, ma tal câs contrari visìnsi che no sarà la muart.
Di sigûr o varìn di domandâsi – purtrop une volte in plui – il parcè, ma soredut o varìn di pensâ ae dì dopo, cuant che, ator pal Friûl, e tacarà une gnove bataie.
✒ Dree Valcic
Musiche furlane fuarte / “Surtùm”: il gnûf progjet discografic dal cjantautôr Massimo Silverio
Alessio Screm
Al vûl dî “palût”, “paludere”, e tal furlan di Çurçuvint si dîs “surtum”. Al è il titul dal gnûf album dal cjantautôr Massimo Silverio, artist cjargnel, musicist e autôr che al dopre la lenghe mari intune maniere dal dut particolâr. Al cjante in cjargnel, chel vecjo cjargnel imparât dai nonos e che cumò si stente […] lei di plui +
Cristina Delli Santi, la siore dal pugjilât furlan
Dree Venier
Juste maridade cul tecnic Gianluca Calligaro,e je cognossude e preseade di ducjpal so lavôr te palestre di vie Marangon Galeotto fu il ring. Vê cognossût Gianluca Calligaro, tecnic preseât de Pugjilistiche Udinese che al puarte indenant la scuele dal mestri Remo Venzo, al è stât par Cristina Delli Santi la faliscje di une relazion, saldade […] lei di plui +
Gnûf libri / I ‘haiku’ par furlan, inglês e gjaponês: la sfide vinçude di Christian Romanini
Walter Tomada
Cui che al lei “La Patrie dal Friûl” al cognos ben Christian Romanini che par cetancj agns al è stât une colone di chest gjornâl. La so ativitât a pro dal furlan no s è mai fermade e cumò e je rivade a proponi un biel model di scriture, bon di associâ la marilenghe a […] lei di plui +
Art tal tac / Pestefun, il ‘grunge’ par furlan che al fâs vibrâ e che al spache, al ven di Codroip
Moira Pezzetta
Al è un gnûf sun che al travierse il Friûl. Nol rive des planuris de Basse, ma nancje des ostariis plui imbusadis. Al è un sun ruspi, eletric, che al sgrife e al scjasse: chel dai Pestefun, tercet di Codroip che al puarte il grunge dentri de lenghe furlane. Trê i struments, trê i musiciscj, […] lei di plui +
Presentazion / Libri “Sport… che ti trai!”
Redazion
Sabide 18 di Otubar, a 11 a buinore a Çarvignan te Cjase de Musiche, “La Patrie dal Friûl” e varà un spazi intal program dal biel Festival del Coraggio che si davuelç a Çarvignan fintremai a domenie. Stant che il program di chest an al fevele di oms e feminis che a puartin indenant valôrs di […] lei di plui +
La zornade / “Stin dongje ae Patrie” 2025
Redazion
Li dai Colonos a Vilecjaze di Listize. In conclusion de rassegne Avostanis Il mont des associazions, de culture, dal spetacul, dal sport furlan si strenç intor dal gjornâl CHE DAL 1946 AL È LA VÔS DI UN FRIÛL CHE NO SI RINT. A son stâts cun nô: Tullio Avoledo, Andrea Del Favero, I “Bardi” di […] lei di plui +


