Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

EDITORIÂL – NO VIN PORE: une classe politiche corote no je Friûl

............


✽✽ Daûr lis peraulis dal president Tondo su la leç dal furlan, a son scuindûts i pinsîrs di dute la classe dirigjente regjonâl. No dome chê che e e va a comprâ scarpets e golosets, che e va in vacance al mâr e a schiâ cui nestris bêçs, ma ancje chê che si prepare a ocupâ il Palaç cu la benedizion di Grillo.
Ducj i partîts talians une robe le àn fisse tal cjâf: la cuistion furlane no esist.
✽✽ Di sigûr un alc tai programs eletorâi al vignarà fûr: cualchidun, viodude la sô ispirazion stataliste, al difindarà il valôr des leçs, cualchidun altri al cirarà cualchi vôt ricuardant i valôrs tradizionâi dal popul furlan. Cualchidun, par esempli il moviment Cinc stelis, al scrivarà su internet che a son dutis bufulis. I leghiscj a disaran che dome lôr a difindin la identitât, chê de macroregjon naturalmentri.
La veretât invezit e je clare: no dome nissun di lôr al crôt tal autoguvier dai Furlans, ma a stan fasint di dut par fâ tornâ indaûr lis concuistis e il nivel di cussience dal popul.
✽✽ O pensi propit ae coruzion: cheste classe politiche, e o met tal mieç ancje i furlans che a son adun in cheste mangjadorie, e je rivade a copâ la figure des istituzions buride fûr de ricostruzion dopo dal taramot.
“I furlans a son come chei altris”, chest il concet che a àn simpri cirût di fâ passâ. E se la mignestre e je cussì, ce coventino dôs universitâts, la tutele de lenghe, i contribûts ai imprescj de informazion? Il furlan a scuele: “Bêçs butats vie, cumò che e je  la crisi”, a sberlin chei che no àn fat nuie par fermâle.
✽✽ Noaltris invezit o savìn, no par ideologjie ma par storie vivude, che propit intai moments critics, il tirâsi dongje, il fâsi popul al rapresente la sole sperance.
✽✽ No torni a nomenâ il taramot, ma o pensi ae emigrazion, aes vueris, aes invasions, a dutis lis disgraciis che tai secui nus son rivadis.
Forsit chi e sta la nestre debilece: jessi fuarts dome in chei moments e molâ cuant che lis robis a somein plui cuietis.
✽✽ Visaitsi che par un popul piçul e discriminât tant che il nestri, la pâs no esist. Si à di scombati ogni dì, ogni secont pal nestri dirit ae esistence.
E cuant che al somee di jessi rivâts adore, cualchidun si met tal mieç par obleânus a scomençâ di gnûf.
No stin a spaventâsi duncje nancje cumò.
✽✽ Tal moment che o scrivìn no savìn ancjemò se o podarìn votâ alc di furlan tes prossimis elezions. Miôr se sì, ma tal câs contrari visìnsi che no sarà la muart.
Di sigûr o varìn di domandâsi – purtrop une volte in plui – il parcè, ma soredut o varìn di pensâ ae dì dopo, cuant che, ator pal Friûl, e tacarà une gnove bataie.
✒ Dree Valcic

Comunicât / Cungjò, Aureli. Nus lasse un grant omp, Aureli Argemì, che si è batût pai dirits dal popul catalan e par chei di ducj i popui minorizâts. Il comunicât in lenghe catalane e furlane.

Dree Venier
BARCELONA Aureli Argemí, fundador i president emèrit del Centre Internacional Escarré per a les Minories Ètniques i les Nacions (CIEMEN), ha mort aquest dilluns als 88 anys, segons ha informat l’entitat en un comunicat. Nascut a Sabadell el 1936 i llicenciat en teologia a Roma i París, va ser monjo de Montserrat, va formar part […] lei di plui +

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +