Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

DIBATIT LETERARI. 50 sfumaduris di… “zâl e blu”

............

Ise dome une coincidence che il libri furlan dal moment (Ses e Barete di Francesca Gregoricchio) e chel a nivel internazionâl (Fifty Shades of Grey di E. L. James) a sedin ducj e doi dai libris erotics cun des visions femininis sul mont dal ses? O ise invezit une prove che la leterature furlane e rive a metisi in sintonie cu lis tindincis e lis esperiencis di chê globâl?
Al sarès biel se e valès la seconde ipotesi ma la prime e je chê che plui probabilmentri e je vere.
Il svicinâsi de gnove edizion dal premi Sant Simon, al puartarà ancje chest an a domandâsi cuâl che al è il stât di salût des letaris furlanis. De manifestazion di Codroip, e in particolâr de so zurie cun figuris come Tolazzi e Marchetta, al è nassût tai ultins agns un dibatit vivarôs e ruspi.
“In Friûl si lei pôc e si scrîf mâl”, al à tornât a disi Tolazzi intune resinte interviste al setemanâl “Il Friuli”.
La sô posizion e je valide e di condividi par tantis robis; pes tematichis no tradizionâls che si varès di vê il coraç di frontâ, pal sburt tal confrontâsi e tal lei i autôrs forescj contemporanis e tal savê meti la muse fûr di cjase.
A son riflessions che a valin no dome pe culture ma par dute la societât furlane di vuê (e cence limitâsi a chê furlanofone).
Al va dut câs dite che, fasint un belanç dal dibatit che si è davuelzût tai ultins doi, trê agns, su la stampe si son ancje inviadis des dinamichis negativis dutis particolârs.
Plui di cualchidun, a voltis cun ignorance altris cun malizie, al à fat ecuazions une vore arbitrariis che a an puartât a atacâ la leterature furlane tout court par obietîfs politics, come par esempli il fâ coincidi cualsisei difese dal furlan cul jessi de leghe nord o il fa jentrâ la dimostrazion dal disvalôr de lenghe furlane tal cjalderon des lotis pe spartizion dai bêçs a nivel regjonâi fra Triest e il Friûl.
Dut chest al è e al à la vût sô influence sul dibatit ma nol à di puartà, par reazion, a une difese incondizionade de leterature furlane, dulà che ducj i autôrs a finissin cul jessi bogns, brâfs e meritevui di finî dentri a une gnove edizion de antologjie dal Verone.
Al di lâ di dut lis cuistions di font solevadis di Tolazzi a restin e a van frontadis. ■
Maurizio Biasizzo

Cristina Delli Santi, la siore dal pugjilât furlan

Dree Venier
Juste maridade cul tecnic Gianluca Calligaro,e je cognossude e preseade di ducjpal so lavôr te palestre di vie Marangon Galeotto fu il ring. Vê cognossût Gianluca Calligaro, tecnic preseât de Pugjilistiche Udinese che al puarte indenant la scuele dal mestri Remo Venzo, al è stât par Cristina Delli Santi la faliscje di une relazion, saldade […] lei di plui +

Presentazion / Libri “Sport… che ti trai!”

Redazion
Sabide 18 di Otubar, a 11 a buinore a Çarvignan te Cjase de Musiche, “La Patrie dal Friûl” e varà un spazi intal program dal biel Festival del Coraggio che si davuelç a Çarvignan fintremai a domenie. Stant che il program di chest an al fevele di oms e feminis che a puartin indenant valôrs di […] lei di plui +

La zornade / “Stin dongje ae Patrie” 2025

Redazion
Li dai Colonos a Vilecjaze di Listize. In conclusion de rassegne Avostanis Il mont des associazions, de culture, dal spetacul, dal sport furlan si strenç intor dal gjornâl CHE DAL 1946 AL È LA VÔS DI UN FRIÛL CHE NO SI RINT. A son stâts cun nô: Tullio Avoledo, Andrea Del Favero, I “Bardi” di […] lei di plui +