Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

DIBATIT LETERARI. 50 sfumaduris di… “zâl e blu”

............

Ise dome une coincidence che il libri furlan dal moment (Ses e Barete di Francesca Gregoricchio) e chel a nivel internazionâl (Fifty Shades of Grey di E. L. James) a sedin ducj e doi dai libris erotics cun des visions femininis sul mont dal ses? O ise invezit une prove che la leterature furlane e rive a metisi in sintonie cu lis tindincis e lis esperiencis di chê globâl?
Al sarès biel se e valès la seconde ipotesi ma la prime e je chê che plui probabilmentri e je vere.
Il svicinâsi de gnove edizion dal premi Sant Simon, al puartarà ancje chest an a domandâsi cuâl che al è il stât di salût des letaris furlanis. De manifestazion di Codroip, e in particolâr de so zurie cun figuris come Tolazzi e Marchetta, al è nassût tai ultins agns un dibatit vivarôs e ruspi.
“In Friûl si lei pôc e si scrîf mâl”, al à tornât a disi Tolazzi intune resinte interviste al setemanâl “Il Friuli”.
La sô posizion e je valide e di condividi par tantis robis; pes tematichis no tradizionâls che si varès di vê il coraç di frontâ, pal sburt tal confrontâsi e tal lei i autôrs forescj contemporanis e tal savê meti la muse fûr di cjase.
A son riflessions che a valin no dome pe culture ma par dute la societât furlane di vuê (e cence limitâsi a chê furlanofone).
Al va dut câs dite che, fasint un belanç dal dibatit che si è davuelzût tai ultins doi, trê agns, su la stampe si son ancje inviadis des dinamichis negativis dutis particolârs.
Plui di cualchidun, a voltis cun ignorance altris cun malizie, al à fat ecuazions une vore arbitrariis che a an puartât a atacâ la leterature furlane tout court par obietîfs politics, come par esempli il fâ coincidi cualsisei difese dal furlan cul jessi de leghe nord o il fa jentrâ la dimostrazion dal disvalôr de lenghe furlane tal cjalderon des lotis pe spartizion dai bêçs a nivel regjonâi fra Triest e il Friûl.
Dut chest al è e al à la vût sô influence sul dibatit ma nol à di puartà, par reazion, a une difese incondizionade de leterature furlane, dulà che ducj i autôrs a finissin cul jessi bogns, brâfs e meritevui di finî dentri a une gnove edizion de antologjie dal Verone.
Al di lâ di dut lis cuistions di font solevadis di Tolazzi a restin e a van frontadis. ■
Maurizio Biasizzo

Comunicât / Cungjò, Aureli. Nus lasse un grant omp, Aureli Argemì, che si è batût pai dirits dal popul catalan e par chei di ducj i popui minorizâts. Il comunicât in lenghe catalane e furlane.

Dree Venier
BARCELONA Aureli Argemí, fundador i president emèrit del Centre Internacional Escarré per a les Minories Ètniques i les Nacions (CIEMEN), ha mort aquest dilluns als 88 anys, segons ha informat l’entitat en un comunicat. Nascut a Sabadell el 1936 i llicenciat en teologia a Roma i París, va ser monjo de Montserrat, va formar part […] lei di plui +

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +