Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

CULTURE – ART-Â. Antologjie de grafiche “made in Friûl” a Vile Manin

............

Oparis grafichis di artiscj dal Friûl, testemoneancis preziosis de culture dal teritori, che a pandin une ricjece artistiche, a voltis, sotvalutade, parcè che tignude, a tuart, tant che art minôr. A son esponudis a Vile Manin di Passarian, te esedre di Jevât, e a vegnin de colezion di art de Fondazion Crup. Fatis te seconde metât dal Nûfcent e scuasi dutis ineditis, lis oparis grafichis – plui di otante – lis à metudis dongje la Trienâl europeane de incision te suaze de esposizion “Cjartis preziosis”, inmaneade in colaborazion cu la Regjon.
Si puedin amirâ grafichis di Giovanni Saccomani, pitôr di gjeni che al fo ancje ae Bienâl di Vignesie, oparis di Fred Pittino, tra i prins a sprovincializâ la piture furlane, di Ernesto Mitri, pitôr e mosaicist, e di Marcello D’Olivo, architet cetant innomenât e ideatôr de Spirâl di Lignan. La antologjie di grafichis “made in Friûl” e va indevant cun Francesco Bierti, moderni continuatôr de “Scuele di Glemone”; Bepi Liusso, cjantôr dal paisaç urban di Udin e Grau e de vite di ogni dì dal Friûl; Tranquillo Marangoni, xilograf di gale; Guido Tavagnacco, ritratist e acuarelist.
E po cun Luciano Ceschia, scultôr e ceramist, Giuseppe Zigaina, fondatôr de Trienâl europeane de incision, e Giordano Merlo, par agns anime dal Centri furlans arts plastichis.
E ancjemò, grafichis di Renzo Tubaro, che al lassà frescs preseâts in cetantis glesiis dal Friûl; Giorgio Celiberti, protagonist di events artistics talians e internazionâi, che za a 19 agns al esponè ae Bienâl di Vignesie; Mario Micossi, incisôr strasordenari cuntune tecniche cetant rafinade; Mario Baldan, Arrigo Poz, Nilo Cabai, Tonino Cragnolini.
Devant de impuartante schirie di oparis dai autôrs ricuardâts (che a son dome une part di chei in mostre a Passarian), vere antologjie de grafiche regjonâl, si varà di cjalâ cuntun voli plui atent – al consee il president de Trienâl, Giuseppe Bergamini – chê che dispès e je tignude tant che une espression di art minôr rispiet ae piture di cavalet, par vie di prejudizis, mai superâts, peâts ae pussibilitât di moltiplicâ il prodot artistic, come se la serialitât dal stes e les in dam de invenzion e de realizazion.
Cun cheste mostre la Trienâl de incision e fiesteze i 30 agns di ativitât. Pe ocasion e à inmaneât ancje une altre esposizion – “Incision contemporanie in Friûl” – te vecje glesie di Sant Gregori a Sacîl.
Erika Adami

Cristina Delli Santi, la siore dal pugjilât furlan

Dree Venier
Juste maridade cul tecnic Gianluca Calligaro,e je cognossude e preseade di ducjpal so lavôr te palestre di vie Marangon Galeotto fu il ring. Vê cognossût Gianluca Calligaro, tecnic preseât de Pugjilistiche Udinese che al puarte indenant la scuele dal mestri Remo Venzo, al è stât par Cristina Delli Santi la faliscje di une relazion, saldade […] lei di plui +

Presentazion / Libri “Sport… che ti trai!”

Redazion
Sabide 18 di Otubar, a 11 a buinore a Çarvignan te Cjase de Musiche, “La Patrie dal Friûl” e varà un spazi intal program dal biel Festival del Coraggio che si davuelç a Çarvignan fintremai a domenie. Stant che il program di chest an al fevele di oms e feminis che a puartin indenant valôrs di […] lei di plui +

La zornade / “Stin dongje ae Patrie” 2025

Redazion
Li dai Colonos a Vilecjaze di Listize. In conclusion de rassegne Avostanis Il mont des associazions, de culture, dal spetacul, dal sport furlan si strenç intor dal gjornâl CHE DAL 1946 AL È LA VÔS DI UN FRIÛL CHE NO SI RINT. A son stâts cun nô: Tullio Avoledo, Andrea Del Favero, I “Bardi” di […] lei di plui +