Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

ATUALITÂT – Domande e ufierte

............

Une des cuistions plui evidentis che a vegnin fûr tai incuintris cui emigrants e je la lamentede di bande des associazions sul fat che la etât medie dai socis si alce simpri di plui e i zovins no si sdongjin. Chê altre cjampane spes e rispuint disint che no si identifiche cu la ativitât dai sodalizis. Anzit i zovins a rilancin domandant l’insegnament de lenghe furlane, par no pierdi il leam cu la culture de tiere dai paris e mantignî il sens de identitât furlane. Al è sucedût ancje a Maian te setime cunvigne di «Ente Friuli nel Mondo».
Forsit che la soluzion e stedi chi? Lis primis nozions di economie a insegnin che sul marcjât al vinç cui che al rive a sfrutâ miôr il rapuart tra domande e ufierte.
La tindince dai ultins timps e je chê di presentâ lis associazions di emigrants tant che potenziâi riferiments pai rapuarts economics e comerciâi, dismenteant però che a esistin za ents (cjamaris di cumierç su dutis o, come par altris regjons, i «consulturis») che a puedin lavorâ pal miôr su chest aspiet specific.
Ce che a puedin fâ dome lis associazions al è infuartî i leams culturâi e identitaris che no je nissune buteghe o imprese che e pues fâlu tal lôr puest. E un dai trois principâi che a menin di chê bande al è l’insegnament de culture e des lidrîs furlanis, passant prin di dut traviers l’insegnament de lenghe furlane. Dome cussì si podarà continuâ a passâ chel «testemoni» clamât «identitât furlane» di une gjenerazion a di chê altre. Un «testemoni» che al à permetût ai nestris emigrants di vuadagnâsi stime e fiducie tai paîs dulà che a rivavin, e che cumò a varessin tante gole di rindisi utii ancje in Patrie, deventant, come che nus diseve in Avost ancje Sandra Pizzolitto, ministre dal disvilup economic e dal cumierç dal Ontario, canâl privilegjât pe economie tra i diviers stâts.
(Redazion)

Comunicât / Cungjò, Aureli. Nus lasse un grant omp, Aureli Argemì, che si è batût pai dirits dal popul catalan e par chei di ducj i popui minorizâts. Il comunicât in lenghe catalane e furlane.

Dree Venier
BARCELONA Aureli Argemí, fundador i president emèrit del Centre Internacional Escarré per a les Minories Ètniques i les Nacions (CIEMEN), ha mort aquest dilluns als 88 anys, segons ha informat l’entitat en un comunicat. Nascut a Sabadell el 1936 i llicenciat en teologia a Roma i París, va ser monjo de Montserrat, va formar part […] lei di plui +

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +