Aromai i timps a son madûrs par Midune di Livence (Tv) par scomençâ a tirâ dongje i risultâts dal lavôr fat dilunc di un an.
Marica Fantuz, presidente dal comitât pal mudament di regjon, nus conte alc in curt e nus lasse un messaç che al riclame i siei paisans par sielzi un doman “par furlan”.
Cualis sono lis motivazions che us an sburtât a domandâ il mudament di regjon?
Poiant la mê atenzion sul câs dai comuns che a vuelin mudâ regjon mi sei inacuarte che ancje Midune al à une vore di motivazions par podêlu fâ. I leams cui paîs confinants de provincie di Pordenon a son profonts e a poin suntune storie in comun (Midune e je stade par secui un baluart dai patriarcjis). A nivel eclesiastic, la storie nus à viodûts sot lis diocesis furlanis e une part dal teritori (Muris) al fâs ancjemò part de parochie di Dazzanel.
Resons storichis ma ancje gjeografichis. No esistin confins naturâi che nus dividin dal Friûl, stant che o sin a çampe de Livence.
Di leam une vore strent a son ancje i problemis di caratar social, economic, ambientâl, logjistics, de viabilitât, de situazion idriche, dal disvilup sostignibil e des areis di produzion che fasint part dal Friûl a podaressin vê une prospetive plui solide a nivel distretuâl. In zonte, o met ancje la gole di vê plui servizis, che di bande furlane a son cetant plui di comut par citadins e fameis.
Cemût àno cjapât la vuestre iniziative i ambients de politiche?
De bande furlane si son ducj complimentâts e dâts une vore di fâ (… ognidun te so competence) par dânus conseis e sugjeriments. O vin vût une piçule vierzidure dal centri çampe e de Leghe Nord. Atualmentri o sin in spiete di un incuintri cun Tondo.
De bande venite invezit o vin vût ostruzionisim e atacs di caratar politic e personâl, che però no nus interessin. Chel che al conte e je la volontât de citadinance che a à il dirit di sielzi democratichementri e a norme di leç chel che e vûl.
Cun cualis iniziativis vêso puartât lis vuestris reson tes cjasis di Midune?
Par dut il mês di Novembar o fasarìn seradis di informazion pes cjasis, volantinaç e o varìn un “gazebo” inte stesse place dulà che il 16 di Novembar o fasarìn une grande fieste cun chi altris comitâts (Lamon, Sapade, Cortine e v.i..) che o viodin dispès e che nus judin une vore a lâ indevant.
Ce aie voie di dî ai siei paisans in viste dal referendum?
O stin fasint dut in maniere ative, lant daûr des regulis e de costituzion, parcè che cheste e je une grande oportunitât par Midune. Chei che si cjatin tal just a àn il dirit e il dovê di lâ fin da pît.
Ai 30 di Novembar e al prin di Dicembar votait Sì par sielzi liberementri il vuestri avignî e chel dai vuestris fîs.
Alex Olivetto
Musiche furlane fuarte / “Surtùm”: il gnûf progjet discografic dal cjantautôr Massimo Silverio
Alessio Screm
Al vûl dî “palût”, “paludere”, e tal furlan di Çurçuvint si dîs “surtum”. Al è il titul dal gnûf album dal cjantautôr Massimo Silverio, artist cjargnel, musicist e autôr che al dopre la lenghe mari intune maniere dal dut particolâr. Al cjante in cjargnel, chel vecjo cjargnel imparât dai nonos e che cumò si stente […] lei di plui +
Cristina Delli Santi, la siore dal pugjilât furlan
Dree Venier
Juste maridade cul tecnic Gianluca Calligaro,e je cognossude e preseade di ducjpal so lavôr te palestre di vie Marangon Galeotto fu il ring. Vê cognossût Gianluca Calligaro, tecnic preseât de Pugjilistiche Udinese che al puarte indenant la scuele dal mestri Remo Venzo, al è stât par Cristina Delli Santi la faliscje di une relazion, saldade […] lei di plui +
Gnûf libri / I ‘haiku’ par furlan, inglês e gjaponês: la sfide vinçude di Christian Romanini
Walter Tomada
Cui che al lei “La Patrie dal Friûl” al cognos ben Christian Romanini che par cetancj agns al è stât une colone di chest gjornâl. La so ativitât a pro dal furlan no s è mai fermade e cumò e je rivade a proponi un biel model di scriture, bon di associâ la marilenghe a […] lei di plui +
Art tal tac / Pestefun, il ‘grunge’ par furlan che al fâs vibrâ e che al spache, al ven di Codroip
Moira Pezzetta
Al è un gnûf sun che al travierse il Friûl. Nol rive des planuris de Basse, ma nancje des ostariis plui imbusadis. Al è un sun ruspi, eletric, che al sgrife e al scjasse: chel dai Pestefun, tercet di Codroip che al puarte il grunge dentri de lenghe furlane. Trê i struments, trê i musiciscj, […] lei di plui +
Presentazion / Libri “Sport… che ti trai!”
Redazion
Sabide 18 di Otubar, a 11 a buinore a Çarvignan te Cjase de Musiche, “La Patrie dal Friûl” e varà un spazi intal program dal biel Festival del Coraggio che si davuelç a Çarvignan fintremai a domenie. Stant che il program di chest an al fevele di oms e feminis che a puartin indenant valôrs di […] lei di plui +
La zornade / “Stin dongje ae Patrie” 2025
Redazion
Li dai Colonos a Vilecjaze di Listize. In conclusion de rassegne Avostanis Il mont des associazions, de culture, dal spetacul, dal sport furlan si strenç intor dal gjornâl CHE DAL 1946 AL È LA VÔS DI UN FRIÛL CHE NO SI RINT. A son stâts cun nô: Tullio Avoledo, Andrea Del Favero, I “Bardi” di […] lei di plui +


