Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

TERITORI. Midune, e je ore di sielzi!

............

Aromai i timps a son madûrs par Midune di Livence (Tv) par scomençâ a tirâ dongje i risultâts dal lavôr fat dilunc di un an.
Marica Fantuz, presidente dal comitât pal mudament di regjon, nus conte alc in curt e nus lasse un messaç che al riclame i siei paisans par sielzi un doman “par furlan”.
Cualis sono lis motivazions che us an sburtât a domandâ il mudament di regjon?
Poiant la mê atenzion sul câs dai comuns che a vuelin mudâ regjon mi sei inacuarte che ancje Midune al à une vore di motivazions par podêlu fâ. I leams cui paîs confinants de provincie di Pordenon a son profonts e a poin suntune storie in comun (Midune e je stade par secui un baluart dai patriarcjis). A nivel eclesiastic, la storie nus à viodûts sot lis diocesis furlanis e une part dal teritori (Muris) al fâs ancjemò part de parochie di Dazzanel.
Resons storichis ma ancje gjeografichis. No esistin confins naturâi che nus dividin dal Friûl, stant che o sin a çampe de Livence.
Di leam une vore strent a son ancje i problemis di caratar social, economic, ambientâl, logjistics, de viabilitât, de situazion idriche, dal disvilup sostignibil e des areis di produzion che fasint part dal Friûl a podaressin vê une prospetive plui solide a nivel distretuâl. In zonte, o met ancje la gole di vê plui servizis, che di bande furlane a son cetant plui di comut par citadins e fameis.
Cemût àno cjapât la vuestre iniziative i ambients de politiche?
De bande furlane si son ducj complimentâts e dâts une vore di fâ (… ognidun te so competence) par dânus conseis e sugjeriments. O vin vût une piçule vierzidure dal centri çampe e de Leghe Nord. Atualmentri o sin in spiete di un incuintri cun Tondo.
De bande venite invezit o vin vût ostruzionisim e atacs di caratar politic e personâl, che però no nus interessin. Chel che al conte e je la volontât de citadinance che a à il dirit di sielzi democratichementri e a norme di leç chel che e vûl.
Cun cualis iniziativis vêso puartât lis vuestris reson tes cjasis di Midune?
Par dut il mês di Novembar o fasarìn seradis di informazion pes cjasis, volantinaç e o varìn un “gazebo” inte stesse place dulà che il 16 di Novembar o fasarìn une grande fieste cun chi altris comitâts (Lamon, Sapade, Cortine e v.i..) che o viodin dispès e che nus judin une vore a lâ indevant.
Ce aie voie di dî ai siei paisans in viste dal referendum?
O stin fasint dut in maniere ative, lant daûr des regulis e de costituzion, parcè che cheste e je une grande oportunitât par Midune. Chei che si cjatin tal just a àn il dirit e il dovê di lâ fin da pît.
Ai 30 di Novembar e al prin di Dicembar votait Sì par sielzi liberementri il vuestri avignî e chel dai vuestris fîs.
Alex Olivetto

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +