Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

«Recuperìn il rapuart cu la nature, cu la comunitât»

............

Gaia Baracetti di cuatri agns incà e sta a Gjeri di Paulâr
li che e arleve pioris e e scrîf i siei libris

Di tancj agns no dopre la machine par movisi, dome mieçs publics, biciclete o a pît. Se i disin che e je une estremiste no si inrabie: «Estremiscj a jerin considerâts ancje chei che a domandavin che ancje lis feminis a votassin, mi inrabii dome se mi fasin dî robis che no pensi: jo no soi contrarie aes tecnologjiis, ma dome a chês che a consumin masse risorsis e che a fasin plui dams».

Gaia Baracetti, 34 agns, scritore e poetesse udinese, di cuatri agns e à decidût di lâ a vivi a Gjeri di Paulâr, inte valade dal Incjaroi, par scrivi i siei libris. Culì, un pôc par câs e à scomençât a arlevâ pioris, prime a jerin dôs, cumò a son deventadis undis e si son zontadis gjalinis, cunins, doi mus e une cjavale. Daûr di chestis sieltis e je pardabon une filosofie precise. Lis pioris de scritore a son di raze Brogna, une des pocjis razis talianis che a fasin une lane buine pai vistîts e che e da ancje lat: «No trope robe, ma dute di buine cualitât. E je une raze in vie di estinzion par vie che, come che intes coltivazions si tint a doprâ dome lis semencis che a rindin un grum, ancje tal arlevament o vin pocjis razis superspecializadis. Jo o voi daûr invezit ae filosofie de permaculture». Inte permaculture, e spieghe Baracetti, ogni funzion e à di jessi davuelte di plui elements e ogni element al à di davuelzi plui funzions: «Lis pioris a van ben par stâ in mont par vie che a son lizeris, a dan cjar, lat, lane e ancje compagnie».

Baracetti e ven di une formazion internazionâl, e à frecuentât il Coleç dal Mont Unît a Singapôr, si è laureade in Cooperazion Internazionâl in Canadà e e à fat un master a Londre, ma e je convinte che in chest moment storic lis gnovis plui significativis a vegnin des perifariis: «Il levan si lu cjate intes piçulis realtâts, inte agriculture, intal artesanât, intes tecnologjiis che o scugnarìn riscuvierzi cuant che al finirà il petroli. E somee une prospetive nostalgjiche, passatiste, ma par me e je avanvuardie: al è finît il timp dai trops di artiscj e inteletuâi che si cjatavin tal bar par discuti dai grancj sistemis, vuê a coventin risolts problemis pratics, recuperant il rapuart cu la nature, cu la comunitât, ancje sierantsi in cualchi maniere, parcè che, se tu voltis lis spalis a une situazion e no tu sieris i voi, tu puedis viodi altris realtâts».

Lis sieltis de scritore a partissin de cussience che inte complessitât dal nestri mont o tindìn a dismenteâ fats impuartants: che i vistîts che o doprìn a son fats di personis sfrutadis e che a produsin incuinament, o che i pomodoros che o mangjìn a son racuelts di sclâfs e che ducj noaltris o sin compliçs di dams cence che si inacuarzìn. «Al è clâr che un nol pues ocupâsi di dut, e jo o ai sielzût di dedicâmi ae alimentazion e al ambient. Arlevant bestiis, o stoi comprendint dut ce che al è daûr a ce che o cjatìn ogni dì su la taule: la fadie de produzion e ancje robis che no inmaghin, ma che a son fondamentâls te nestre societât, come la burocrazie. E je incredibile la cuantitât di cjartis che e covente par vê cuatri bestiis e jo no ai une aziende agricule, ancje se mi plasarès vêle. O ai tantis ideis su cemût che e varès di funzionâ la agriculture, partint de scancelazion dai contribûts», e dîs Baracetti.

Gaia, cul jutori di cualchi femine dal paîs, e à imparât a filâ la lane, un lavôr lunc che i covente tante pazience, ma che al jude a rifleti e ancje a cjatâ ideis: «Si fale a pensâ che se tu fasis un lavôr manuâl no tu rivis a pensâ: lis ativitâts pratichis ripetitivis a judin a rifleti e a meditâ. Par dî la veretât, jo mi judi ancje cjalant videos cuant che o fili. Po dopo, al strie viodi cemût che lis leçs de fisiche a cambiin la materie».

A Gjeri, la zovine e sta fasint une esperience fuarte di vite di comunitât: «In paîs come Gjeri tu sês une vore controlade, ma ancje une vore judade: mi dan une man par fâ fen, par filâ la lane, par stâ daûr aes bestiis; ancje i nons des pioris a son in grande part ideis di un frutat dal paîs. Dispès, o dîs che al è tant che vivi intun studentât universitari cun personis di etât diferente».

Inte valade dal Cjarsò, Gaia Baracetti e je nomenade ancje par vie dal so impegn cuintri de centraline idroeletriche dal Riul Pecol: «Al è un riulut che al è un afluent di un afluent dal Cjarsò, la energjie che si produsarès e sarès pardabon pocje: al è clâr che il titulâr de concession lu à fat dome par vê i contribûts previodûts dal stât, ma cussì e vignarès a mancjâ une risultive di aghe pal paîs, la int di Gjeri e va tal Pecol a bagnâsi di Istât. Ca sù, se l’efiet dal sut si sint, nol è come in citât che tu vierzis il rubinet e tu âs la aghe cun comut».

Ancje tal so blog (la direzion e je gaiabaracetti.wordpress.com), la scritore e sta in vuaite su situazions che si varessin di cognossi miôr. L’ultin post al tocje l’acuardi jenfri Union Europeane e Mercosur (il marcjât ugnul tra Argjentine, Brasîl, Uruguay e Paraguay) che al smicje a incressi la liberalizazion dai marcjâts: i prodots europeans come lis machinis, a podaran jessi espuartâts cence dazis e lis produzions tipichis talianis a saran ricognossudis. Di chê altre bande, i paîs dal Mercosur a podaran espuartâ plui facilmentri la cjar dai arlevaments sudamericans. «Al è un acuardi une vore impuartant discutût jenfri pôcs cence che la int e vebi savût nuie: cuant che tu favorissis lis esportazions, tu favorissis lis grandis industriis, ven a stâi tu dâs ancjemò plui podê a cui che a ‘nd à za tant», e argomente la scritore.

Baracetti e je furlane, la lenghe le sintive fevelâ a Codroip dai vons. A Gjeri e sta vivint une full immersion intun furlan “periferic” cun peraulis e locuzions une vore diferentis de lenghe standard: «Cuant che o soi rivade, o ai cirût di fevelâ par furlan, viodût che ducj lu fevelavin, ma dutis lis peraulis che o dopravi a jerin sbaliadis. O ai scuviert che chi no si mangje patatis cul formadi, ma cartufulas e ciuç, che par dî fruts si dîs pucs e o ai scugnût imparâ i nons di imprescj tant che il buinç e il saulin. Il gno furlan al è macheronic, ma mi stoi sfuarçant di fevelâlu il plui pussibil». ❚

Marco Tempo

Comunicât / Cungjò, Aureli. Nus lasse un grant omp, Aureli Argemì, che si è batût pai dirits dal popul catalan e par chei di ducj i popui minorizâts. Il comunicât in lenghe catalane e furlane.

Dree Venier
BARCELONA Aureli Argemí, fundador i president emèrit del Centre Internacional Escarré per a les Minories Ètniques i les Nacions (CIEMEN), ha mort aquest dilluns als 88 anys, segons ha informat l’entitat en un comunicat. Nascut a Sabadell el 1936 i llicenciat en teologia a Roma i París, va ser monjo de Montserrat, va formar part […] lei di plui +

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +