Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

AUSTRIE. Sisteme sanitari dut di tornâ a viodi

............

Stant a chel che a disin i sorestants de categorie dai miedis, soredut pe dade di timp che e leve dal 1995 al 2001, la Austrie e vivè il pericul di une invasion di miedis. Dopo mancul di vincj agns, tant che al pant il lôr ordin e che al è stât fat bon dai media, la situazion si è savoltade e al somee che la mancjance di miedis e sedi il plui grant fastidi dal sisteme sanitari austriac.
A prin viodi e somee une contradizion, ma nol è cussì. Cun di fat, a son ben problemis a cjatâ miedis di meti intai ospedâi, ma no par vie che a sedin pôcs, ma ben parcè che a son cetancj impleâts intes mutuis e in dut il sisteme sanitari. Viodint cussì la cuistion, bisugnarà cirî la soluzion in mût dal dut diferent che se a fossin pôcs. Dome par fâ cualchi cont, il numar dai miedis in Austrie al è incressût dibot dal 250% dai agns ’70 incà, massime intai ospedâi, là che la percentuâl si alce al 300%. Ben clâr che bisugne tignî cont de incressite demografiche e de etât anagrafiche, e inalore si pues dî che l’aument vêr al è stât dal 28%. Tal ultin, la Austrie e à sù par jù 5 miedis par ogni 1000 abitants, là che la medie europeane a ‘nt conte 3,7. Dut câs, salacor par vie di ponts debii inte organizazion e inte struture, no si cjatin cun comut miedis par sostituî chei che a mancjin o che a van vie.
L’ordin dai miedis al volarès incressi il numar di chei disponibii, indreçantsi sui vantaçs di onorari e su lis cundizions di lavôr par tirâ dongje plui miedis intal sisteme des mutuis e intai ospedâi. Dut chest al riscje di jessi falât, se no si invie un mudament inte organizazion e intes struturis sanitariis, di mût di fa calâ il numar dai miedis che a coventin al sisteme, cence – ben clâr – ridusi la cualitât dal servizi.
La discussion, ancje a nivel politic, e trate sui obietîfs e su cuâi mieçs che a son di doprâ par rivâ adore a otignîju.
Il plui impuartant al è cence fal chel di rivâ a vê mancul pazients e plui int sane, par vie che la Austrie, in dute la Europe, e à il plui alt numar di visitis in ambulatori e dîs di ricovar in ospedâl in proporzion ai abitants. Al somee cun di fat che la int no vedi masse a cûr la prevenzion, ma ancje la informazion e la competence a nivel sanitari: a saressin propit chescj i prins cantins dulà meti man subit par sbassâ il numar di chei che si metin par dibant tes mans dal sisteme sanitari.
Jenfri lis justaduris proferidis, o nomenìn chê di meti in vore il model PHC (Primary Health Care), ven a stâi la assistence sanitarie di fonde, stiçant i miedis di base a indreçâ in mût adat e sensât i pazients, par garantî curis une vore cualificadis, e duncje valevulis, su la fonde di dibisugnis veris. Si trate, in fin dai fats, di stratignîsi di prescrizions inutilis fasint sparagnâ bêçs e int al sisteme.
Dongje di chest, il sisteme sanitari al va tornât a viodi di plante fûr, scomençant di ducj i infermîrs, che la lôr percentuâl par abitant e je invezit une des plui bassis inte Union Europeane. Si larà indevant daspò metint man a dut il sisteme dai miedis di base, che dispès, dongje di fâ i “miedis de mutue”, a lavorin ancje in profession libare, e cussì dut il sisteme al risint. Par prionte, i miedis a fasin ancje voris che a podaressin jessi puartadis indevant di altris di lôr, tant che infermîrs specializâts (par medeâ piçulis feridis, fassâ, cambiâ jutoris acustics e vie indevant), cence fevelâ di ducj i assums burocratics che a podaressin jessi davuelts di impleâts aministratîfs.
Si che duncje, mancul miedis, ma plui specializâts e plui centrâts sul lôr vêr mistîr. ❚
Barbara Cinausero

Comunicât / Cungjò, Aureli. Nus lasse un grant omp, Aureli Argemì, che si è batût pai dirits dal popul catalan e par chei di ducj i popui minorizâts. Il comunicât in lenghe catalane e furlane.

Dree Venier
BARCELONA Aureli Argemí, fundador i president emèrit del Centre Internacional Escarré per a les Minories Ètniques i les Nacions (CIEMEN), ha mort aquest dilluns als 88 anys, segons ha informat l’entitat en un comunicat. Nascut a Sabadell el 1936 i llicenciat en teologia a Roma i París, va ser monjo de Montserrat, va formar part […] lei di plui +

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +