Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

I LIBRIS SIMPRI BOGNS. Amôr, amicizie e nature te poesie di Ermes di Colorêt

............

Ermes di Colloredo, Poesie scelte, Udine 1992
«Chiante il vilan, e in fetis va tajant / Lu dur teren cui braz e cul versor; / E se ben scalmanat, plen di sudor, / la gran fadìe plaseul rind cul so chiant. / / Chiante la vilanele il sorc sapant / Cul chiaf jù bass, e alt lu posterior / E par che disi a Sirio: il to brusor / Che al mi teti di maj, piez di furfant / / (…) Chianti anchie jò par slizerì il torment, / Che lontan di Polimie ogn’ore ‘o sint: / Polimie di chest cuur unic content».

Al è il prin sunet che o cjatìn in cheste edizion des poesiis dal cont Ermes, vivût jenfri il 1622 e il 1692. Al fo militâr e diplomatic, ma la sô vere nature e jere di poete e, cun di fat, a pene che al podè, si ritirà inte sô vile di Guriz di Cjamin dal Tiliment, fin ae muart.

Lis sôs poesiis furlanis a son un document interessant sedi pal lôr valôr leterari (cualchidune des composizions e je cence mancul di alt nivel) sedi pe testemoneance dal stât de lenghe furlane intal Sîscent e des soluzions dopradis pe grafie.

A forin editadis une prime volte intal 1785 par cure dai fradis Murero di Vignesie. Po, intal 1828, al fo Pieri Çorut a publicâ lis poesiis dal Colorêt, cu la zonte di une cuindisine des sôs. E, intal 1992, la Societât Filologjiche Furlane e de fûr chescj doi volums intun elegant satûl, cuntune prefazion critiche une vore documentade di Rienzo Pellegrini.

A son, pe plui part, sunets, ma ancje otavis, dialics, odis e cjançons une vore lungjis. I argoments a son chei che si pues spietâsi de poesie di chel periodi: la nature, cronichis di vuere, lis amiciziis, lis malatiis. E, plui di dut, l’amôr pe sô Polimie, li che, cualchi volte, il so cjant al à une ande che e fâs pensâ al Petrarca e ai siei amôrs disfortunâts. No mancje, però, nancje la vene satiriche e la voie di scherçâ. La scriture e rispiete metriche e prosodie, tant al è vêr che cualchidune des cjançons e je ancje stade metude in musiche (di Lino Straulino).

Opare meritorie cheste edizion, che e met ae puartade dai furlans un dai paris de lôr lenghe.

Laurin Zuan Nardin

Cristina Delli Santi, la siore dal pugjilât furlan

Dree Venier
Juste maridade cul tecnic Gianluca Calligaro,e je cognossude e preseade di ducjpal so lavôr te palestre di vie Marangon Galeotto fu il ring. Vê cognossût Gianluca Calligaro, tecnic preseât de Pugjilistiche Udinese che al puarte indenant la scuele dal mestri Remo Venzo, al è stât par Cristina Delli Santi la faliscje di une relazion, saldade […] lei di plui +

Presentazion / Libri “Sport… che ti trai!”

Redazion
Sabide 18 di Otubar, a 11 a buinore a Çarvignan te Cjase de Musiche, “La Patrie dal Friûl” e varà un spazi intal program dal biel Festival del Coraggio che si davuelç a Çarvignan fintremai a domenie. Stant che il program di chest an al fevele di oms e feminis che a puartin indenant valôrs di […] lei di plui +

La zornade / “Stin dongje ae Patrie” 2025

Redazion
Li dai Colonos a Vilecjaze di Listize. In conclusion de rassegne Avostanis Il mont des associazions, de culture, dal spetacul, dal sport furlan si strenç intor dal gjornâl CHE DAL 1946 AL È LA VÔS DI UN FRIÛL CHE NO SI RINT. A son stâts cun nô: Tullio Avoledo, Andrea Del Favero, I “Bardi” di […] lei di plui +