Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

“Borc Nêls”, une fatorie didatiche vierte a Darte

Dree Venier

Ai 12 di Avost dal 2024 e je stade inaugurade la Fatorie didatiche “Borc Nêls” a Darte. “La sielte dal non – al conte il zovin Piero Bertuzzi – e je stade fate par ricuardâ e no dismenteâ lis mês lidrîs: gno nono lu clamavin Mario di Nêl parcè che so pari (gno nono bis) al veve non Daniele Bertuzzi, sorenomenât Nêl.”
◆ La idee de fatorie e je peade soredut ae grande passion di Piero pe agriculture, ancje se il lavôr che al fâs (il banchîr a Udin) lu puarte a stâ fûr di cjase dut il dì.
“O vevi za un lavôr – al conte – e no podevi molâ dut par vierzi une stale di vacjis. O ai scugnût cjatâ un compromès tra la vite che o ai cumò (famee e lavôr) e la mê passion. O ai tacât a meti dongje i tassei par capî ce che o podevi fâ: achì o vevi comprât e fat sù la cjase, dopo planc plancut o ai comprât diviers tocs di prâts dongje. Tabaiant cu la mê femine Debora, e je nassude la idee de fatorie didatiche. Jo le viodevi dome come un puest indulà che a son animâi e a Debora i plâs une vore stâ cui fruts; duncje mi è vignude tal cjâf cheste idee achì par meti adun lis dôs robis. O ai fat il cors pes fatoriis didatichis e dopo, un pôc par volte, o ai tacât a fâ sù il gjalinâr e il sotet pai cjavai. Cul cors o jeri lât a viodi cetantis fatoriis inte Basse che a son struturadis in maniere diferente di ce che o vevi tal cjâf jo: a àn dut dret, grancj terens placs e par chest mi sintivi di vê fat pôc. Alore dopo o vin decidût di fâ sù lis dôs cjasutis indulà che o fasìn lis ativitâts didatichis cui fruts, che par me al è come zuiâ e divertîsi in compagnie tal viert.”


◆ Te fatorie o vin gjalinis, cunins, razis, dôs copassis di tiere, un cjaval, une piore e une cjavre. Pes ativitâts didatichis o vin dôs cjasutis di len clamadis “cjase des furmiis” e “cjase des cialis”. Nol mancje il parc cui zûcs e une zone cun taulis e bancjis par mangjâ tal mieç de nature.
“O vin za fat un event: cualchi timp indaûr – al conte Piero – a son vignûts sù miei coleghis de Basse, ducj banchîrs, e o vin organizât une zornade in fatorie: e je lade benon. Ju vin spartîts in grups: i oms a àn slargjât il fen, a àn provât a seâ cul falcet e a àn viodût cemût che si lu gucje, a àn fat i fassons e metûts sù sul cjâf par puartâju inte stale dal cjaval. I fruts a àn fat tintinis cu la robe che si cjate in nature, lis feminis a àn cjapât sù i ûfs tal gjalinâr e a àn fate la fertaie cu la robe che o vin tal ort. A varessin vût ancje di netâ la stale, ma no sin rivâts! O vin fat un moment di convivialitât e dopo o vin fat un zîr cul cjaval. A son stâts ducj contents!”
◆ Piero al à inmò tal cjâf un grum di progjets: il prin al è chel di meti impins un sît internet indulà cjatâ dutis lis informazions su la fatorie. “Mi plasarès – al continue Piero – ancje pensâ di plantâ un vignâl, ma viodarìn plui indevant ancje parcè che al è di studiâ. O sin stâts contatâts des scuelis di Damâr parcè che a volaressin passâ une zornade achì. Noaltris o sin contents di ospitâ i fruts che a podaran passâ cualchi ore tal mieç de nature.”
◆ L’invît al è chel di lâ a dâ un cuc a cheste biele realtât, poiade ad ôr dal bosc, che e cjale di parsore la taviele di Darte, sot il voli atent de Plêf di Sant Pieri di Cjargne. ❚

Cristina Delli Santi, la siore dal pugjilât furlan

Dree Venier
Juste maridade cul tecnic Gianluca Calligaro,e je cognossude e preseade di ducjpal so lavôr te palestre di vie Marangon Galeotto fu il ring. Vê cognossût Gianluca Calligaro, tecnic preseât de Pugjilistiche Udinese che al puarte indenant la scuele dal mestri Remo Venzo, al è stât par Cristina Delli Santi la faliscje di une relazion, saldade […] lei di plui +

Presentazion / Libri “Sport… che ti trai!”

Redazion
Sabide 18 di Otubar, a 11 a buinore a Çarvignan te Cjase de Musiche, “La Patrie dal Friûl” e varà un spazi intal program dal biel Festival del Coraggio che si davuelç a Çarvignan fintremai a domenie. Stant che il program di chest an al fevele di oms e feminis che a puartin indenant valôrs di […] lei di plui +

La zornade / “Stin dongje ae Patrie” 2025

Redazion
Li dai Colonos a Vilecjaze di Listize. In conclusion de rassegne Avostanis Il mont des associazions, de culture, dal spetacul, dal sport furlan si strenç intor dal gjornâl CHE DAL 1946 AL È LA VÔS DI UN FRIÛL CHE NO SI RINT. A son stâts cun nô: Tullio Avoledo, Andrea Del Favero, I “Bardi” di […] lei di plui +