Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

IL FERÂL. Te colme des vacancis

............

L’Istât al è un timp gjenerâl di vacancis. Si tache in Jugn e si siere in Setembar il timp des feriis; ma al è sigûr Avost il mês là che dut o cuasi si ferme. Tun mont frenetic, e je une dibisugne interiôr di cjatâ moments e timps di distacâ, di fâ alc altri. Gno pari, che al faseve il contadin di chei di une volte, nol sintive bisugne di vacancis, di fermâ il lavôr. La vite e jere in armonie cu la fadie e cul polsâ; il cambiâ dai lavôrs seont des stagjons nol puartave a stufâsi, a sintî bisugne di evasion. Al è di sperâ che ancje il timp dal distacâ nol deventi vuê une altre maniere di alienazion, une forme ulteriôr di intosseament spirituâl, psicologjic e fisic.
E tocje pensâ ancje ai tancj che no puedin lâ in feriis parcè che no àn nancje il lavôr!
(pre Roman Michelot)
Ferragosto. Lis feriis di Avost, par celebrâ la glorie e la memorie di August e il passaç dal Istât al Atom. Zornadis di grande matetât e licence, là che e jere improibide dome la serietât e la misure. La glesie, galiote e inteligjente, ti à ficjât la fieste de Sunte, par celebrâ la glorie e la memorie de mari dal Signôr e il so passaç de tiere al cîl, dal transitori al definitîf. Cumò al somee che si sedi tornâts a la edizion origjinarie de fieste, deventade la colme de evasion e dal divertiment. Mi pâr di viodi i miârs e milions di talians ducj impegnâts al spasim a no fâ un colp, par onorâ lis vacancis bramadis e sassinadis. Cui al svuacare libar e beât ta la aghe, cui si rustìs tal savalon, cui cjale incocalît il cîl iluminât des fusetis, cui al sprofonde tun laip di gjelât par parâ jù la arsetât vere o finte che lu consume.
Come tancj di lôr, jo o ai passade cheste zornade di feriis e di fieste a cjase. Parcè che, come predi, o ai di servî doi paisuts e parcè che, come malât cronic e dipendent, no pues lâ ator. Però o ricuardarai istès cun grant traspuart la fieste de Sunte, par nô di Visepente titolâr e duncje ancje perdon. Un dai perdons plui serens de mê vite. Di meti firme.
O ai scomençade la mê zornade te mê comunitât adotive e adotade di Vilevuarbe. Scugnint jessi plui matutins, mi spietavi il solit troput di fedêi che a vegnin ancje se la puarte de glesie e je sierade, come chei che si confessavin di no vê stât a jespui ancje cuant che nol jere plui. A son i stakanoviscj de religjon, che no cjalin ni al predi ni al lunari ni al timp. E tantis voltis nancje al altâr. O ai cjatade invezit une biele gleseade e ti vin fat un mieç pontificâl. Cussì mi soi presentât plui cjariât al perdon di Visepente, aes 10 e mieze. Un glesie furnide come une nuvice, un plenon di int cun largje partecipazion ancje di fûr, un sflandôr di liturgjie cun cjants, incens, predicje di sagre e procession pal paîs.
No si visavisi di une fieste cussì biele e jo no mi visavi di une consolazion cussì dolce. O sin jessûts di glesie cui vôi che a ridevin e il cûr che al cjantave. A misdì o ai gustât cul muini e cu la femine, Gjovanin e Ivana, la mê famee di adozion. Par ringraciâ il Signôr e la Madone che mi vevin judât, tal dopomisdì o ai decidût di lâ a cjatâ un fantaçut di 18 agns di Rivis Darcjan, che di frut sù nol cjamine ma che al à une bontât straordenarie e al svole cu la sô anime monde e lizere. O vin fevelât a lunc, su la famee, dal dolôr e de sperance, des rispuestis inadeguadis e de fortune di cjatâ une fede fuarte. I ai dade ancje la comunion. O ai invidiade la sô bontât.
Za che o jeri inviât, o ai fat un salt a Maian, li di mê sûr, par coltâ ancje i rapuarts di sanc, che no son simpri i plui cjalts ma che a coventin. Tornât dongje strac e content, o stavi contemplant te pâs de sere il gno curtîl dut vert pes ploiis avostanis cuant che il cûr mi à tacât a trotâ come chel dai crots. De canoniche viere e stave saltant fûr la gjate cuntun colomp te bocje. Il colomp al daspave disperât e duncje al jere vîf. O ai fat lis scjalis a varcs e i ai corût daûr fin che no le ai incjantonade e, a sun di vitis, i ai fat molâ il colomp. Al jere dut spaventât e nol veve fuarce di svolâ. Lu ai cjapât e puartât lontan, al sigûr dai gjats. O soi convint che le vedi scapolade. Che al svoli ancje par me e par chei che no puedin movisi.
No podevi sierâ cheste biele zornade cuntun segnâl di vite plui biel. ❚
pre Antoni Beline, Cirint lis olmis di Diu 20.08.2006

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +